Shopify

Dine kunde anmeldelser er altafgørende for din forretning!

 

Hvad betyder det overhovedet?

Produktanmeldelser er meninger eller tilbagemeldinger fra dine kunder på det produkt, som de har bestilt. Mange webshops opretter et flow, der starter, når kunden har købt produktet, og efterfølgende giver ham/hende mulighed for at anmelde produktet efter, at det er leveret.

Og fordi anmeldelserne er synlige for dine andre potentielle kunder, hjælper de disse med at få indsigt i produktet, før de selv køber det. De kan på den baggrund vurdere, om produktet er værd at købe eller ej.

Hvis du ikke har tilføjet et afsnit med produktanmeldelser på dine hjemmeside - måske af frygt for dårlige anmeldelser, mister du derfor et stort antal af potentielle kunder.

 

Hvorfor er det så vigtigt?

Når en besøgende lander på din hjemmeside med det formål at foretage et køb, er det første og det vigtigste, som de leder efter, dine anmeldelser. Din hjemmeside bør derfor bygges op med fokus på at gøre anmeldelser tydelige og synlige for potentielle kunde - det skaber nemlig tillid.

Et produkt med rigtige mange gode anmeldelser vil helt sikkert være i stand til at hjælpe med en købsbeslutning hos dine besøgende. Produktet er blevet sendt, modtaget og gennemtestet hos tidligere kunder, og de har endda syntes rigtig godt om det.

Så har du nogen grund til at frygte, at produktet ikke lever op til den standard, som det viser? Tilliden er allerede skabt, og du vil højst sandsynligt komme til at elske produktet lige som så mange andre.

Brands vil naturligvis forsøge at fremhæve alle funktioner på produktet på den bedst mulige måde, men det er kunderne, som giver den mest ærlige feedback.

Når en kunde efterlader en anmeldelse, hjælper han/hun derfor andre med, hvad de kan forvente af produktet, og hvordan oplevelsen med det er. Det betyder, at følgende spørgsmål bliver besvaret:

  • Hvordan fungerer produktet?
  • Hvor hurtigt var leveringen?
  • Hvad mangler produktet?
  • Hvad er fordelene ved produktet?
  • Hvad har produktet gjort for min hverdag?

Produktanmeldelser giver dig også mulighed for at rette op på eventuelle problemer med det. Hvis fx et flertal af dine kunder påpeger den samme problematik om og om igen, har du derfor mulighed for at forbedre den oplevelse. Og det er helt sikkert noget, du ikke ville være bevidst om, hvis ikke du havde modtaget produktanmeldelserne. Den mere eller mindre utilfredse kunde ville nok bare blive væk en anden gang.

Grundlæggende er produktanmeldelser derfor så vigtige, fordi de fungerer som et social proof, og på den måde kan de have en positiv effekt på din konverteringsrate.

Der er dog ét men. Når du opfordrer dine kunder til at give dig anmeldelser, kan du ikke undgå nogle negative af slagsen. Du skal dog ikke bekymre dig, hvis de er meget færre end de gode, og faktisk kan de således være gode for dig. Det skaber nemlig mere troværdighed, idet det også er mærkeligt, hvis alle bare er vilde med dig! Der vil altid være forskellige holdninger, og dem bør vi få belyst.

 

Hvad skal du tænke over, og hvem gør det godt?

Det er vigtigt at få fremvist dine anmeldelse så meget så muligt - og gerne så specifik så muligt. Det betyder, at hvis du har flere anmeldelse på hvert enkelt produkt, skal du selvfølgelig vise dem på de givne produkter.

Flere virksomheder gør netop det rigtigt godt, hvilket du kan se herunder, hvor jeg tager udgangspunkt i Amazon, Adidas og Zalando.

En app i Shopify, som jeg bestemt vil anbefale, er: Judge.Me. Den kan hjælpe dig med at opsætte følgende, som vi også ser i eksemplerne:

  1. Review Widget og Preview Badge
  2. Review Request Emails
  3. Google Product Review Feed

Amazon viser Preview Badge på både kollektionssider og produktsider for at skabe interesse hos potentielle købere, mens de ruller gennem siderne. På den måde ved kunderne nemlig allerede inden de går ind på produktet, om produkterne har modtaget gode anmeldelser eller ej.

Produkt anmeldelser på Amazon

Amazon fremhæver desuden de produkter med de bedste og fleste anmeldelser øverst på deres kollektionssider. På den måde øger de deres konverteringsgrad.

Når man går ind på de enkelte sider, vil alle anmeldelserne fra kunderne ligge i bunden, som vist på Adidas hjemmeside lige her:

Bedømmelser og anmeldelser på Adidas

Disse anmeldelser kommer selvfølgelig ikke af sig selv.

Derfor er det vigtigt, at du opfordrer dine tidligere købere til at anmelde det produkt, de har købt. Det kan du automatisk sætte op, fx så hver kunde 4, 5 eller måske 6 dage efter de har købt produktet - afhængig af din leveringstid, modtager en opfordring om at anmelde produktet bl.a. via mail.

Og ventetiden er netop vigtig, således kunden har mulighed for at teste produktet og bruge det i hverdagen, før der bedes om en anmeldese - og der kan jo også forekomme forsinkelser i fragten.

Vælger du at sende en mail med opfordringen, vil det være en rigtig god idé at splitteste dine forskellige udsendelser. Det kan fx være, at emojis virker bedre end blot tekst? Du ved det ikke, før du har testet det af, og det kan betyde meget mere, end du tror.

Produktanmeldelser i Rich Snippet kan automatisk tilføjes af Judge.me. Og de kan forbedre din placeringen drastisk, fordi produkter med mange anmeldelser har en meget højere klikrate. Derudover betyder det også, at du kan få vist dine mange anmeldelser i Google Shopping, som vist herunder:

Anmeldelser i Google Shopping

Produktanmeldelser har fået flere virksomheder til at skille sig ud i Googles søgeresultater, idet de kan resultere i en stigning på 20% i click-through rate.

Dine kunder kan således tage din virksomhed til nye højder. Deres respons er meget vigtig, da det kun vil være deres oplevelse, der afgør, hvor godt dit produkt er.

Jeg håber, at jeg har inspireret dig til at få kigget på dine anmeldelser, så du kan skabe social proof for dine nye, potentielle kunder. Selv de små ting, kan gøre en stor forskel!

Send mig en mail eller giv mig et kald, hvis vi skal tage en snak om DIN shop.

Modtag nyheder direkte i din indbakke

15. april 2021

Hvad er konverteringsoptimering?

Ca. 63% af virksomhederne mangler en struktureret tilgang til Konverteringsoptimering (CRO).

09. april 2021

Hvordan opretter du en persona? Din komplette guide

Hvis dit indhold ikke er tilpasset med din målgruppe i tankerne, appellerer det ikke til deres behov. 

Se alle