UX
9 minutters læsning

Dress to Impress: Derfor skal du investere i webdesign

Annemette Rosenkilde Lucas

Marketing Manager

Annemettes specialeområde er inbound marketing. Med flere års erfaring først som E-mail Marketing Specialist, senere Marketing Automation Specialist og nu certificeret HubSpot specialist, er hun i dag ansvarlig for MCB's interne marketing.

Vi taler om konverteringer, vi taler om tracking, vi taler om hastighed, og vi taler om sikkerhed. Alt sammen vigtige emner, når du driver en online forretning. Men hvad med designet? Øjet for detaljen, brugeroplevelsen og fornemmelsen for noget flot og sammenhængende?
Design og UX er også værd at tale om!


Design og UX

Din webshop er hjertet af hele din online forretning. Derfor skal den selvfølgelig ikke bare fungere som et funktionelt online sted, den skal være æstetisk tiltalende, give en god brugeroplevelse og dermed fastholde dine kunder samt tiltrække nye leads. Og løbende investeringer i opdateringer og justeringer af dit design kan være en nødvendighed.

Den er som et butiksvindue. Des flottere og mere spændende det ser ud, des større er sandsynligheden for, at vi træder inden for og kigger os omkring. Og stemmer oplevelsen overens med vores forventninger, køber vi helt sikkert også noget, vi kommer igen, og vi anbefaler butikken til andre.

Og sådan fungerer det også online.

Prøv at tænke tilbage…
Hvornår bevægede du dig sidst ned ad en gade, kiggede ind ad butiksvinduerne og blev overrasket over, hvor kedelige og utiltalende de var? Du skal helt sikkert ikke så langt tilbage.
Er vinduerne fyldte med prisskilte, tilbudsmarkeringer og uinspirerende opstillinger, spadserer vi bare forbi uden, at give butikkerne den mindste smule håb om vores interesse - og det er på trods af, at de sagtens kan have varer og produkter, vi kan bruge.

Tænk sig hvad et par blomster, lidt farve og en skøn baggrund havde gjort ved dit øje. Du var blevet fanget, din interesse var blevet vakt, og du var trådt inden for.

Sådan er det også med din online webshop.
Du skal vække interessen - og du skal fastholde den.

Tænk igen på butiksvinduerne.
Gider du blive ved med at besøge den samme butik, med den samme udstilling i vinduerne, der efterhånden er begyndt at blive en smule støvet? Sikkert ikke. Ikke fordi du er doven, men fordi du ikke bliver inspireret. Og du glemmer. Du går bare forbi det samme, gamle, grå vindue uden at kigge ind. For det er jo bare, som det plejer at være. Der er intet nyt. Og der er intet spændende.

Dit online design bør derfor være omskifteligt. Det skal opdateres efter tendenser og trends, og det skal følge de samfundsstrømninger, der tiltrækker. På den måde bliver du ved med at inspirere, skabe opmærksomhed og opfordre til køb.

Hvad der virkede i sidste år, virker altså måske ikke i år.

 

Den online brugeroplevelse er båret på godt design

Et flot websted er vigtigt i dagens digitale handelslandskab.
Særligt fordi udtrykket formår at skabe et indbydende førstehåndsindtryk af din virksomhed. Og som vi alle ved, så er netop det første indtryk udslagsgivende for den samlede oplevelse og opfattelse af din virksomhed.

Så hvordan vil du gerne have, at folk betragter dig?

Hvis det første indtryk er veludformet, vil det øge chancerne for, at besøgende bliver på din side og udforsker dine produkter eller tjenester. Din hjemmeside vil nemlig signalere professionalisme, og det viser, at du har investeret tid og ressourcer i at præsentere din virksomhed på en tiltalende måde. Du har gjort dig umage for at kreere et brugercentreret design. Og det er et engagement, der bærer frugt og imponerer.
De besøgende føler sig nemlig godt taget imod, og derfor har de en en øget tilbøjelighed til at foretage ikke bare et køb, men også et genkøb.

Og det gælder særligt også, hvis der er taget godt hånd om hele brugeroplevelsen. Er den i top, er din webshop attraktiv!

Et velstruktureret websted med en intuitiv navigation, en hurtig indlæsningstid og et responsivt design giver altså en problemfri og behagelig oplevelse.
Men du bør også have fokus på en overskuelig menustruktur, kvalitetsbilleder der kan omfavne din produktpræsentation og at påvirke dine besøgendes adfærd gennem farver, former og bevægelse.
Smukke billeder, attraktive farveskemaer og et overskuelig layout opfordrer nemlig de besøgende til at foretage køb.

Når du vil optimere på fx dine produktsider, handler det om at overbevise. Det kan du gøre gennem nøje udvalgt indhold og layout, det kan du gøre gennem farvepsykologi, og det kan du gøre med effektive CTA’er (call to action-knapper). Ændringer, der uden videre omsvøb kan foretages i de fleste CMS’er.

Men du kan også gøre det gennem custom design udviklet specielt til dig, din virksomhed og dine kunder. Det kan være specifikke templates, der effektiviserer i din hverdag, det kan være overlays, der sikrer strømlining, det kan være dynamiske moduler på produktsider såvel som varekategorier, og det kan være så meget andet.
Alt kan designes - du skal bare drømme det.

I systemer som fx Shopify, Umbraco, HubSpot, Magento og Cloud kan du med en dygtig udvikler få designet præcis det websted, du drømmer om.

For dig kan alt dette betyde øget tilfredshed, gentagne køb og generelt positivitet - et godt skridt på vejen, når du vil skabe tillid hos dine besøgende.

 

Skab gennem designet en overbevisende online forretning

Dit websted er en forretning, og det er en kilde til indtjening. Men det er så meget mere end det.

Det er stedet til opbyggelse af brandidentitet.
Et gennemtænkt og ikke mindst unikt design, der afspejler dit brand og dets værdier, hjælper med at differentiere dig fra konkurrenterne, og det giver dine kunder og besøgende en fornemmelse af, at de handler med en pålidelig virksomhed. Det er tillidsskabende. Og netop tilliden er essensen af online succes.

En god portion tillid betyder ofte en direkte indvirkning på konverteringsraten - og dermed mere salg. Noget, der hjælpes godt på vej af et strømlinet og veldesignet købsflow, hvor processen fra søgning efter produkt til køb er simpel - også på mobilen.
Tilliden findes også i hastighed, ydeevne og sikkerhed, som alle er vigtige elementer, når du ikke vil opleve et frafald i dine besøgende. Og det er heldigvis alt sammen noget, der kan støttes op af designet og et øje for UX (User Experience).

For at optimere yderligere på din konverteringsrate, kan det også være værd at dykke ned i de analyseværktøjer og det datalog, du har til rådighed. Her får du en bred viden om dine besøgende og en indsigt i din forretning, der kan hjælpe dig til et godt design.
Undersøg bl.a. hvilken effekt segmenteret indhold samt personliggørelse har for brugeroplevelsen på dit websted. Og hold øje med, hvornår der opleves et fald - måske er det lige præcis på det tidspunkt, det er tid til at skifte looket ud i vinduet og påny fange interessen?

I det moderne forretningsmiljø er en flot webshop en investering i både kortsigtet og langsigtet online succes. På den korte bane får du et flot vindue, der skal være omskifteligt og følge sæsoner, trends og tendenser, og på lang sigt får du lagt basen for en stærk flade, der imødekommer dine besøgende og varetager deres interesser.
Din online forretning hjælper derfor via design og UX både med at tiltrække kunder, opbygge brandidentitet, forbedre brugeroplevelsen og øge konverteringsraten, hvilket i sidste ende fører til vækst for din virksomhed, men den er også et udtryk for dit eget engagement.

Og når du oplever succes og dit arbejde bærer frugt, så husk også at føre det med ind i dit design. Brugeranmeldelser og feedback overbeviser, og det er altså elementer, der hjælper dine besøgende med at verificere din forretning. Indsaml dine kunders oplevelser og gør dem til en integreret del af dit design, så de vises frem de steder, hvor de kan skabe størst værdi.

 

Din marketing og det gode design går hånd i hånd

At tilbyde en optimal oplevelse på tværs af enheder og platforme er afgørende, når du vil fange et bredt publikum. Dit design skal derfor gennemstrømme hele den online oplevelse. Det betyder, at det bør indeholde et ekstra lag - det lag der gør det let at dele og videreformidle bl.a. via dine marketingkanaler såsom SEO (søgemaskineoptimering) og sociale medier.

Når dit online design og dine SEO-indsatser arbejder sammen sikres en stærk online tilstedeværelse, der tiltrækker målrettet trafik.

Men hvad betyder det at designe et SEO-venligt websted?
Det går ud på at optimere på sidens struktur, den interne linkstruktur og billederne - alt sammen noget, der højner dit hjemmesides kvalitet og relevans. Og elementer, der gør det lettere for søgemaskiner at indeksere og forstå indeholdet på din side.
Og så selvfølgelig en gammel kending - det responsive design, da Google prioriterer mobilvenlige websteder i søgeresultaterne. Et velfungerende design kan derfor have en positiv indvirkning på din placering i søgeresultaterne.

Hvad så med de sociale medier?
De er uundværlige komponenter, når du vil fremme et flot design og forbedre din hjemmesides synlighed. Platformene gør det muligt at dele visuelt indhold fra din hjemmeside. Og er tråden rød - så er du sikret en høj grad af brandbevidsthed.

 

Webdesign trends du bør holde øje med i 2024

Tiderne ændre sig - hurtigt og konstant. Derfor er der altid mange elementer at holde øje med, når du vil være sikret det mest opdaterede og tidsvarende design.
Vi kan dog allerede nu spå om, hvad 2024 kommer til at byde på ift. webdesign trends.

Men lad os først tage et kig på nogle af de ting, som 2023 har budt på.

Det har været året med fokus på det minimalistiske design. Alt unødvendigt er blevet fjernet, og i stedet er der skabt elegante, stilrene designs.

Noget af det, der til gengæld har fået lov at blive, og som vi også kommer til at støde yderligere på i 2024, er de visuelle 3D effekter. 3D effekter fanger med det samme opmærksomheden og bringer en ekstra dimension til et ellers dynamisk site.
Det er derfor en ideel metode til at skabe et unikt udtryk.

Vi har også stiftet bekendtskab med udtrykket ‘scrollitelling’ (som vi dog allerede i 2022, begyndte at se antræk på). Ordet er et sammendrag af ‘storytelling’ og ‘scrolling’ - og det med god grund. Scrollitelling bruger nemlig elementerne fra begge verdner til at skabe liv.
Forestil dig et websted med en illustration, et tekststykke eller et andet element, som bringes til live gennem et scroll. Visuelt bliver du på præcis det samme sted på sitet på trods af, at du scroller videre på skærmen. Elementerne skifter således ud efterhånden, som du bevæger dig gennem et dynamisk modul.
Det betyder, at den besøgende ikke skal bekymre sig om fx at klikke, om at træffe valg eller om at blive forstyrret af pop-ups.

Video er også kommet mere frem - og det er kommet for at blive. Derfor har vi i 2023 set hele video-baserede websites og webshops, der viser alt fra stemning, services, viden eller produkter i brug.
Og det med god grund. Ifølge en analyse foretaget af HubSpot fortæller 92% af en række adspurgte marketes, at video har en evne til at give en positiv ROI - meget hurtigt! Og 87% fortæller samtidig, at video har en direkte, positiv indvirkning på deres salg. Video er derfor et effektivt værktøj at integrere i dit design, hvis du vil fastholde den opmærksomme bruger.

Men lad os så tage et kig ind i spåkuglen og se, hvad 2024 kommer til at byde på. Alle tendenserne fra 2023 tages med videre. De virker, og de skaber gode resultater.

I 2024 kommer vi desuden til at tage et nostalgisk tilbageblik, når vi kommer til at opleve flere designs med Y2K (Year 2000) effekter. Det er massivt større tekster, retro illustrationer og fonte, neon farver og generelt matrix-style. Mange reagerer stærkt på de minder, der følger med nostalgien - og derfor virker tilgangen.
Med Y2K effekterne følger også graduering af farver - noget vi allerede kan se massivt brugt i logoer i bl.a. apps.

Hold også øje med dynamisk typografi, som føjer animation til tekster for på den måde øjeblikkeligt at fange fange øjet, overdimensioneret tekst, der følger godt i tråd med, at vi stadig søger minimalistiske udtryk og generel bevægelse.
Det kan være dynamiske effekter ift. alt fra hover animation og loading animation til billeder, tekster, og andre elementer i bevægelse.

 

Designmuligheder i CMS’er - hvilket skal du vælge?

Der er flere platforme til rådighed, der kan hjælpe med at realisere din webdesign vision.
Lad os tage et lidt nærmere kig på Shopify, Umbraco, HubSpot, Magento og Cloud.

Shopify
Shopify er kendt for sin brugervenlige tilgang til webdesign. Platformen tilbyder en lang række forskellige themes, som du kan integrere, som de er, eller som du kan tilpasse og videreudvikle på, så de stemmer overens med dine behov.

Shopify gør det derfor let at oprette en flot og funktionel online butik - og det endda også helt uden en dybdegående teknisk viden. Med en række indbyggede funktioner som betalingsgateway-integrationer, produktstyring, responsivt design og en mulighed for dybdegående tilpasning kan du altså oprette en professionel webshop på meget kort tid.

Ofte er der dog behov for specielle integrationer eller løsninger, så det sikres, at du har et unikt butiksvindue, og derfor hjælper vi hos MCB med udvikling og design af custom themes, funktioner og integrationer.

Umbraco
Umbraco er en open-source content management platform, og det betyder stor fleksibilitet og kontrol over webdesign. Platformen er med sine brugerdefinerede skabeloner og layouts velegnet til dig, der ønsker at opbygge et skræddersyet websted med komplekse funktioner.
Og ønsker du at tilføje et ekstra lag med en webshop, kan du gøre det med Umbraco Commerce. Her får du altså shop og site fra samme udbyder.

Derfor er Umbraco et godt valg for dig, der har behov for, at specifikke behov imødekommes. 

Umbraco gør det muligt for udviklere at skabe unikke weboplevelser, og hos MCB hjælper vi med tilpasning af alt fra design og funktionalitet til udvikling af custom funktioner og integrationer.

HubSpot
HubSpot er et alt-i-en inbound marketing- og salgsværktøj. Platformen gør det muligt for dig at oprette, administrere og optimere et websted med indbyggede SEO-værktøjer, avanceret analyse og integrationer med andre HubSpot-funktionaliteter.

Når det kommer til webdesign, tilbyder HubSpot en intuitiv og brugervenlig editor, der gør det nemt at oprette flotte og responsive websteder. Det kan foregå via en række temaer eller udvikling af dit eget custom setup. Vi hjælper dagligt med alt fra webdesign og udvikling til custom integrationer.

HubSpot er ideelt, når du ønsker at integrere dit webdesign med dine marketingstrategier.
Det betyder, at du med HubSpot ikke bare opbygger et website, der ser godt ud, men som også er optimeret til at tiltrække og konvertere besøgende til kunder.

Magento
Magento er en open-source platform, der tilbyder en bred vifte af funktioner, der er nødvendige for avancerede webshops. Det kan fx være muligheden for at tilpasse alt fra design til produktkataloger og betalingsløsninger. Og derfor er den et ideelt valg for dig med komplekse designkrav.

Med Magento har du mulighed for dybdegående tilpasning og skræddersyede webdesign funktioner. Det foregår bl.a. via themes, som du selvfølgelig kan tilpasse efter dine behov og lang række extensions, der lader dig tilkøbe de features, du mangler.

Hos MCB hjælper vi med at designe den webshop, du drømmer om. Og vi udvikler de custom funktioner og integrationer, du behøver for at opfylde din vision.

Cloud
E-commerce platformen, Cloud, er et optimeret arbejdsredskab i et opdateret og tidssvarende design, der kræver færre kliks og har fokus på defactor standard og UX til funktioner. Det betyder, at Cloud giver en optimal redaktøroplevelse for dig, der driver en webshop.

Og her er der intet, der er låst.
Cloud er nemlig udviklet af MCB, og derfor finder du hos os de udviklere, der kan skabe den skræddersyede platform, du behøver til både B2B og B2C og med de funktionaliteter, der sikrer dig succes online.

Vores design og UX-team arbejder tæt sammen med vores Cloud-udviklere. Derfor kan du få designet og udviklet din webshop præcis efter dine ønsker, dine behov og tidens trends og tendenser.

 

Kontakt os nu