Tech
8 minutters læsning

Det ændrede digitale landskab betyder stigende popularitet for DXP’er

Annemette Rosenkilde Lucas

Marketing Manager

Annemettes specialeområde er inbound marketing. Med flere års erfaring først som E-mail Marketing Specialist, senere Marketing Automation Specialist og nu certificeret HubSpot specialist, er hun i dag ansvarlig for MCB's interne marketing.

I takt med den hastige udvikling af digitale teknologier kan Digital Experience Platforms (DXP'er) være afgørende aktører i virksomheders digitale strategier. De transformerer måden, virksomheder interagerer med nuværende og potentielle kunder på, og derfor kan de komme til at spille en stadig vigtigere rolle i mange strategier.


MCB

Uanset om du er beskæftiget i marketing, salg eller kundeservice, vil du opleve, at flere af (hvis ikke alle) dine arbejdsopgaver er drevet af data. Næsten alle områder af forretningsdrift er nemlig i dag datadrevne.
Og derfor er det ikke længere nok bare at erhverve sig data. Det er nu vigtigere end nogensinde, at du også forstår, hvad dit data betyder, og du skal bruge det til at træffe mere informerede og dermed også de mest givende beslutninger på vegne af en virksomhed.

Det behov samt det stigende fokus på personlige, datadrevne processer har ført til den spredning af DXP’er (Digital Experience Platforms), vi i dag oplever. DXP’er giver nemlig teams på tværs af både marketing, salg og kundeservice mulighed for at få mere ud af deres data, og samtidig kan de udtrække de mest værdifulde indsigter til brug i deres beslutningsprocesser.

Når du driver eller er en del af driften af en digital forretning, er det derfor afgørende at finde den helt rette teknologi - særligt når du har en række ambitioner og mål, der ønskes realiseret. Dog er det ikke altid helt nemt at træffe det rigtige valg, når det digitale landskab i dag bugner af tilsyneladende gode og veletablerede løsninger.

Og tager vi et kig på det store antal af Content Management Systems (CMS’er), der i de senere år også har undergået en rivende udvikling, er flere af disse vokset til platforme, der kan drive ikke bare digitale processer, men digitale oplevelser.
Det er dem, vi kalder for DXP’er.

Og det betyder, at flere spillere er kommet på banen.

 

Hvad er en Digital Experience Platform (DXP)?

En Digital Experience Platform (DXP) dækker over et sæt af teknologier, der understøtter virksomheders styring, levering og optimering af digitale oplevelser. Det er en åben platform, der nemt integrerer med andre systemer og afdelinger - og som giver virksomheder mulighed for at skabe personlige oplevelser for kunderne.
Det er altså den teknologi, der hjælper med driften af nuværende og potentielle kunders oplevelser.

DXP'er konsoliderer funktioner, der traditionelt har været spredt over forskellige applikationer og tilbyder de værktøjer, du kender fra et Content Management System (CMS), men forbinder også disse værktøjer med forskellige andre funktioner.
Og for dig betyder det frihed - markant frihed. Du bliver i stand til at designe en platform, der passer præcis til din virksomheds behov, din forretningsstrategi og dine IT-prioriteter.
Det er vejen til en fremtidssikret løsning.

En DXP kan være et enkeltstående produkt, eller det kan være en softwarepakke bestående af flere integrerede applikationer.
Uanset formen er der tale om en digital oplevelsesplatform, der både indsamler og organiserer kundedata for at gøre dig i stand til at generere (mer)værdi. En afgørende funktion er derfor standardiseringen af data fra forskellige kilder, som gør det muligt for dig at måle performance på tværs af flere systemer.
En funktion, der også muliggør databearbejdning fra dine forskellige teams.

Lad os for eksempel sige at du får navn og e-mail på en potentiel kunde gennem en tilmelding til et event, senere får du også telefonnummeret, fordi kunden kontakter din virksomhed med yderligere spørgsmål til eventet. En DXP vil sørge for, at alt denne information samles på den samme kundeprofil på trods af, at data er indsamlet på forskellige tidspunkter og via forskellige kanaler.
Dermed reduceres organisatorisk friktion, når kundeprofilen gøres tilgængelig med information til gavn for både salgs-, marketing- og kundeserviceteams.

Med det sagt udgør en stor del af en DXP content management, men du vil også finde værktøjer til dataanalyse, optimering, marketing automation og e-commerce. En DXP forener dermed alle datapunkter lige fra hjemmeside og kundeportaler til sociale medier og alt andet, du måtte behøve for at blive i stand til at give den bedste oplevelse.

Gennem ét enkelt system kan dine teams skabe en stærk og gnidningsfri kundeoplevelse.

 

Digital Experience Platforms (DXP) - en ny generation

Dine nuværende og potentielle kunder forventer i dag mere af dig som virksomhed end tidligere - og det stiller krav. Det er særligt krav om relevans og en bedre kundeoplevelse. Og derfor møder vi i dag den næste generation af Content Management Systems (CMS’er).
Det er den generation, der sørger for en integreret kunderejse.

På den rejse er der behov exceptionelle kundeoplevelser, der kan sikre din virksomheds online succes. En sikring af både kundetilfredshed og -loyalitet er derfor vital.
Og her kan en DXP være en værdifuld allieret.

Ved at implementere en Digital Experience Platform (DXP) som en del af din digitale strategi, kan du skabe en mere sammenhængende og ikke mindst personlig kundeoplevelse på tværs af alle de digitale berøringspunkter, du har sat i værks. Det betyder, at dine kunder kan forvente en ensartet kvalitet i deres interkationer med din virksomhed - uanset hvor den foregår. Det er altså uafhængigt af, om kunden befinder sig på din hjemmeside, bruger din mobile app (hvis du har sådan en) eller engagerer sig på de sociale medier.

Med de avancerede analyseværktøjer, der findes i en DXP, kan du indsamle og behandle kundeoplysninger, så du bliver i stand til at forstå behov og præferencer bedre. Dermed kan du levere skræddersyet indhold og tilbud, som netop kan være grundstenene, når du vi øge kundeloyaliteten og -tilfredsheden.

Og prioriterer du kundeoplevelsen, vil du opleve mere end bare tilbagevendende kunder - du vil også opbygge stærke og langvarige forhold, der hjælper dig med at øge din indtjening og styrke din position på markedet.

 

Hvornår bør du overveje en Digital Experience Platform (DXP)?

Du bør overveje at implementere en Digital Experience Platform (DXP), når din virksomhed står over for visse udfordringer eller ønsker at udnytte digitale muligheder mere effektivt.
Det kan fx være, når du vil forbedre din virksomheds digitale tilstedeværelse, skabe en mere sammenhængende kundeoplevelse og udnytte data til at træffe mere informerede beslutninger. Alt sammen tiltag der kan hjælpe med en bedre positionering af din virksomhed, når du vil opnå en konkurrencefordel på markedet.

DXP’er kan altså være gavnlige i flere scenarier:

Når du agerer på flere digitale kanaler
Hvis din virksomhed opererer på tværs af forskellige digitale kanaler såsom websteder, mobile apps og sociale medier, og du ønsker at sikre en ensartet og sammenhængende kundeoplevelse på tværs af disse kanaler, bør du overveje en DXP.
En DXP hjælper med at integrere og styre indhold på tværs af de mange forskellige platforme og giver dig mulighed for at levere en mere ensartet branding og et sammenhængende budskab.

Når du vil forbedre kundeloyalitet og -tilfredshed
Hvis du ønsker at forbedre kundeloyalitet og -tilfredshed, bør du også overveje en DXP.
En DXP gør det muligt for dig at indsamle og analysere data om kunders adfærd og præferencer, og derfor kan du på baggrund af reel data udarbejde og levere personaliserede oplevelser og tilbud.
Det kan øge kundetilfredsheden og samtidig fastholde dine kunder.

Når du vil optimere digitale processer
Hvis din virksomhed ønsker at optimere sine digitale processer, kan en DXP hjælpe med at øge effektiviteten. Det kan bl.a. være ved at automatisere en lang række forskellige processer og ved at integrere forskellige systemer og applikationer.

Når du arbejder headless
DXP’er kan sikre simplere og lette headless-arkitekturer og samtidig reducere mængden af det arbejde, brugerens enhed skal udføre for at indlæse en bestemt side.
Det er altså en metode til at optimere din hjemmesides ydeevne.

 

Sådan vælger du den rigtige Digital Experience Platform (DXP) til din virksomhed

Når du skal træffe den rigtige beslutning om valget af en Digital Experience Platform (DXP), påbegynder du en kritisk proces, der kan være udslagsgivende for driften af din forretning. Det er altså et valg, der skal være grundigt funderet bl.a. i forhold til en vurdering af omkostningerne.
Ud over de direkte omkostninger ved implementering og licenser skal du overveje de langsigtede driftsomkostninger og support. Er det nogle, din virksomhed kan bære?

Det er desuden vigtigt, at du definerer mål behov og. Du skal forstå, hvad du ønsker at opnå med en DXP - er det fx at forbedre kundeoplevelsen, at øge effektiviteten af dine digitale processer, noget helt tredje eller måske en kombination? Tænk også på din virksomheds fremtidige vækst og skalérbarhed. En DXP bør nemlig være i stand til at imødekomme ændringer i din virksomheds størrelse og krav over tid.

Herefter skal du gøre dig tanker om din(e) målgruppe(r). Hvad forventer dine nuværende og potentielle kunder af dig? Og hvad er deres behov og præferencer ift. de ydelser, du tilbyder?
En DXP skal på baggrund af dine ønsker kunne levere de oplevelser, der appelerer til din målgruppe.

Tag også gerne et kig på dine eksisterende systemer og teknologier. Overvej hvordan en DXP vil integrere med disse, og om den kan arbejde problemfrit sammen med dem.
Her kan sikkerhed og overholdelse af diverse regler og krav også være afgørende. Sørg derfor for at den valgte DXP overholder de nødvendige sikkerhedstandrader og lovmæssige krav - især hvis du håndterer følsomme data i din virksomhed.

 

Vælg en kraftfuld Digital Experience Platform (DXP), vælg HubSpot

HubSpot kan næsten figurere som en Digital Experience Platform (DXP) - der er behov for en e-commerce integration. Den er designet til at hjælpe virksomheder med at levere en engagerende digital oplevelse til nuværende og ikke mindst potentielle kunder.
HubSpot består af 5 Hubs (CMS, Marketing, Sales, Service og Operations) med hver deres funktionaliteter. De kan bruges hver for sig og kombineres på kryds og tværs - det stærkeste setup opleves, når du sammensætter de Hubs, der giver størst værdi for din virksomhed.

Med HubSpot CMS Hub får du adgang til et brugervenligt CMS, der gør det let at opbygge og administrere websites. Det omfatter bl.a. drag-and-drop-funktionaliteter, brug af skabeloner og en bred vifte af tilpasningsmuligheder, hvilket gør det muligt for virksomheder at skabe og organisere indhold effektivt - selvfølgelig med de CTA’er, pop-ups og formularer, du behøver.
HubSpot CMS Hub kan enkeltstående integreres med andre DXP'er.

HubSpot Marketing Hub er kendt for sin marketing automatisering, der giver dig mulighed for at oprette og automatisere marketingkampagner. Du kan segmentere din målgruppe, oprette automatiserede flows, styre dine opslag på sociale medier, annoncerer, personalisere indhold baseret på brugeradfærd og præferencer samt spore resultaterne af dine marketingindsatser. Dette er afgørende for at levere en personlig digital oplevelse, der engagerer og tilfredsstiller dine kunder.

Og ekstra lag kan bygges på med HubSpot Sales Hub der kan være kanalen for dit salgsteam. Her kan der arbejdes med deals, pipelines, opgaver, mødebooking og meget andet, mens HubSpot Service Hub lader dig skabe et indholdsbibliotek (Knowledge Base), du kan oprette surveys og lade dit kundeservice team komme til orde med et ticket system.

Den sidste krølle bindes med HubSpot Operations Hub, som lader dig synkronisere, rense og opdatere kundedata, mens du automatiserer dine forretningsprocesser mere endnu. Operation Hub giver nemlig adgang til forbedrede integrationer, datasynkroniseringer og programmerbare automatiseringer, så dine afdelinger kan arbejde endnu tættere sammen

Samlet set er HubSpot en integreret platform, der kombinerer content management med kraftfulde værktøjer til bl.a. marketingautomatisering og salg med det formål at hjælpe dig med at levere en sammenhængende og målrettet digital oplevelse.

 

Vælg en best-of-breed løsning, vælg Umbraco eller Shopify

Der findes en lang række Content Management Systems (CMS’er) og e-handelssystemer, der for sig selv ikke betragtes som Digital Experience Platforms (DXP’er). En DXP er normalt en mere omfattende platform, der omfatter funktioner såsom content management, marketing automation, personalisering og integration med flere digitale kanaler ud over e-handel.
Men grundet de mange muligheder i forhold til bl.a. integrationer, kan der sammensættes en stærk DXP af forskellige løsninger, der ikke traditionelt betegnes som DXP’er. Det gælder især Umbraco og Shopify.

Umbraco arbejder i open source og åbne API’er, og gennem årene har de fastholdt et kontinuerligt arbejde med deres CMS, så det i dag tilbyder en strømlinet redaktøroplevelse og en udvidet udviklerfleksibilitet.
Umbraco kan desuden integreres med en lang række forskellige tredjepartsløsninger, som er relevante for den samlede oplevelse med systemet. Det betyder, at der i dag findes over 1.700 integrationer på tværs af de forskellige Umbraco-versioner.
Men det stopper ikke der.

Umbraco udvides med integrationer til tredjeparts softwareleverandører. Det betyder partnerskaber og opbygning af integrationer med alt fra større globale leverandører til lokale leverandører på vigtige markeder. Det kan være til fx e-handel, personalisering og PIM - noget der i forvejen arbejder tæt sammen med CMS i en DXP.
Med Umbraco kan du altså nyde godt af en sammensættelig DXP-løsning - ved at tage CMS’et til næste niveau med tilføjelse af specialiserede komponenter.

Når forholdet mellem Umbraco og en anden leverandør er solidt, og en fælles integration er lavet, er det lettere for dig at forbinde de to teknologier og nyde fordelene ved en sammensættelig DXP. Du kan samtidig undgå at blive låst ift. leverandør og mulige transaktionsomkostninger - og det betyder, at du hurtigt kan få din DXP-løsning ud at leve.

Shopify er kendt som en e-handelsplatform og er derfor ikke typisk klassificeret som en DXP. Men Shopify har som Umbraco nogle funktioner og muligheder, der kan hjælpe med at skabe en mere omfattende digital oplevelse.

De omfatter bl.a. muligheden for at oprette og administrere e-handel med tilføjelser af en lang række forskellige temaer, apps og tilføjelser. De kan integreres som udvidelser af funktionaliteter, og derfor kan de tilføje niveauer af alt fra marketing automation, personalisering og analytics til CRM.
Shopify tilbyder desuden integration til forskellige tredjepartsapplikationer og tjenester, hvilket gør det muligt at forbinde med DXP-lignende værktøjer til fx marketing, analytics og kundehåndtering.

Alt det kan hjælpe med at forbedre den samlede digitale oplevelse.

I sammenligning med dedikerede DXP’er er både Umbraco og Shopify som enkeltstående systemer begrænsede i deres evner til at levere en omfattende digital oplevelse på tværs af kanaler. Et velfungerende setup kan dog udvikles med diverse integrationer og tilføjelser, men ønsker du den fulde oplevelse ift. avancerede marketingautomatiseringsfunktioner, indholdsadministration og personalisering på tværs af forskellige digitale touchpoints, kan det være nødvendigt at overveje en mere traditionel DXP.

Husk dog, at en DXP ofte også kan forenes med dit CMS.

 

Kontakt os nu