Marketing
5 minutters læsning

E-commerce 2023: Hvad kan vi forvente?

Malte Bolvig Hansen

Digital Marketing & CRO Specialist

Malte har +10 års erfaring med online marketing, og siden han i 2012 blev ansat hos MCB, har han beskæftiget sig med alt, hvad der rører sig inden for den online verden

Det er svært at spå om fremtiden inden for e-commerce. Alligevel vil vi forsøge at sætte ord på, hvad vi kan forvente af branchen i 2023. Og det kan være din chance for at forberede dig i en verden, som ellers er foranderlig og uforudsigelig.

Marketing


Imens 64 % af virksomheder på globalt plan stadig er ved at komme sig efter COVID19, bød 2022 også på nye og betydningsfulde samfundsudviklinger. Og det efterlader sine spor ind i 2023, som er værd at bemærke for alle e-commercere. Inflation, krigen i Ukraine, ændret forbrugsvaner og meget mere gav udfordringer for de fleste virksomheder i 2022 - og meget tyder på, at det vil fortsætte langt ind i 2023.

De helt store spørgsmål bliver så: Hvad kan vi forvente af 2023? Hvad skal vi være opmærksomme på? Og hvad skal vi gøre anderledes?

Det og meget mere får du svarene på i blogindlægget her. Vi giver dig et overblik over e-commerce trends i 2023, og hvad du kan se frem til på godt og ondt.

I marts afholdte vi også et fysisk MCB Meet Up vedr. e-commerce tendenser i 2023.

Se optagelsen her

 

Inflationen vil (også) påvirke virksomheder i 2023

Inflationen udgjorde en negativ faktor for de fleste i 2022, og mange bekymringer har sat sig fast hos virksomhedsejere:

  • 83 % er meget urolige for inflationens påvirkning på virksomheders vækst.
  • 82 % siger, at inflationen tvinger dem til at reducere virksomhedens omkostninger.
  • 81 % har planer om at øge produktpriserne på grund af inflationen.
  • 71 % forbereder deres virksomhed på økonomisk nedgang i 2023.
    Kilde: ShopifyPlus, Commerce Trends 2023 

Det ser ikke ud til, at de stigende priser forsvinder i 2023, og det giver bekymringer hos både forbrugerne og virksomheder. Derfor er der god grund til at tænke kreativt som e-commercer i 2023. Måske det er tid til at udvide din palet af løsninger, så dit sortiment består af forskellige prisklasser. På den måde er din forretning ikke afhængig af omsætning fra én varegruppe, som alligevel er vanskelig og dyr at sælge på grund af inflationen. 

Det kan også være, at din virksomhed skal have mere gennemsigtighed i processerne, så forbrugeren forstår, hvorfor og hvordan priserne er anderledes i 2023. Som så meget andet kommer vi længst med ærlighed - Det vækker empati, tillid og tryghed hos forbrugeren.

 

Forsinkede forsyningskæder

Efter COVID19 havde eksperter forventet, at 2023 ville blive året, hvor forsyningskæderne igen blev normaliseret. Men det sætter krigen mellem Ukraine og Rusland en stopper for. Undersøgelser viser, at forsinkede forsyningskæder kan forårsage økonomiske tab på op til 62 % globalt set (kilde: ShopifyPlus, Commerce Trends 2023). 

Udfordringer i forsyningskæderne kan betyde, at brands får svært ved at levere varer. Og det bliver også en stor udfordring i 2023, da de fleste forbrugere forventer levering af deres køb inden for 2 arbejdsdage. Problematikken kan i praksis være vanskelig for dig at gøre så meget ved: Faktum er, at samfundskriser påvirker produktionen og leveringen for mange virksomheder.

 

Forventninger til brands stiger

Forventningerne stiger i takt med, at forbrugernes adfærd ændrer sig. Forbrugerne har muligheder som aldrig før, og det sætter kun kravene endnu højere til brands. Hvis forbrugerne ikke kan finde det, de leder efter og til den rigtige pris, kan de nemt få ønskerne opfyldt et andet sted. 

7 ud af 10 forbrugere købte fra konkurrenten til deres ellers go-to brand sidste år. Og hvis både inflationen og de høje forventninger fortsætter i 2023, er det heller ikke sidste gang, at forbrugerne shopper rundt mellem brands for at finde de gode tilbud og priser. 

I 2023 er forbrugerne ikke kun fokuseret på priserne. Igen i år vil forbrugerne gerne støtte etiske virksomheder med bæredygtige forsyningskæder.

Det giver nye forventninger til brands, som ikke alene skal tilbyde de eftertragtede produkter, men de skal også være pakket ind i både konkurrencedygtige priser og miljøbevidste budskaber - hvis ikke risikerer du, at forbrugerne hurtigt er videre til den næste. Derfor handler det igen i år om at skabe gode og miljøbevidste kundeoplevelser - Det er vejen til omsætning i 2023.

 

Influencer-marketing er fortsat populært i 2023

2022 satte i den grad databehandling og sikring af privatlivet på dagsordenen. Det har kun gjort det sværere for virksomheder at få indsigt i forbrugerens adfærd, ønsker og behov.

I 2023 vil influencer-marketing udgøre en afgørende trend for mange og være et værktøj til at overvinde de mange tredjeparts udfordringer. 

Under pandemien faldt kundeloyaliteten blandt forbrugerne, hvor 3 ud af 4 forbrugere prøvede et nyt mærke, produkt eller købsmetode. Og da pandemien nåede sin afslutning, brød 41 % forbrugere med deres mærkeloyalitet for at prøve nye muligheder (Kilde: ShopifyPlus, Commerce Trends 2023).

Når kundeloyaliteten falder, og konkurrencen på markedet stiger, bliver det svært for virksomheder at konvertere både nye kunder og at fastholde trofaste kunder.

Influencer-marketing har været populært i mange år, men det fik en helt særlig effekt under de mange lockdowns, som gjorde det vanskeligt for forbrugeren at opleve, se og teste varerne. Derfor var der mange virksomheder, der greb fat i influencer-marketing som et nyt middel til at vise varer frem i form af unboxing og tryouts. 

Og det er en trend, der fortsætter ind i 2023. 7 ud af 10 virksomheder forventer, at online influencers kun bliver endnu vigtigere i 2023. Så har du ikke prøvet kræfter med influencer-marketing endnu, så bør 2023 i den grad være året, hvor du prøver dén strategi!


Social e-handel bliver mere interaktiv

Sociale medier bliver en stadig vigtigere del af ecommerce landskabet - brugerne anvender sociale medier til at gå på opdagelse, lade sig inspirere og endda til at købe.

9 ud af 10 personer køber fra mærker, som de følger på de sociale medier. Handel via sociale medier reducerer friktionen mellem opdagelse og konvertering, hvilket forenkler en-til-en engagement og potentiel salg.

Det kommer formentlig ikke som en overraskelse. Også i 2023 er brugen af sociale medier til markedsføring og promoveringer den vigtigste strategi for at erhverve nye og fastholde eksisterende kunder.

Sociale medier er mange virksomheders værktøj til at fange målgruppen på en behagelig og naturlig måde. Forbrugerne befinder sig i et medielandskab med meget støj og fyldte indbakker med salgsbudskaber fra et hav af virksomheder. Når sociale medier bruges med omtanke, kreativitet og målrettethed, kan det være et middel til at fange brugerne på en mere behagelig og inspirerende måde.

Derfor er sociale medier også i 2023 det ultimative værktøj for virksomheder til at drive vækst - og vi tør godt vove den påstand, at det forbliver sådan de næste mange år. 

Spørgsmålet er om, du formår at bruge de sociale platforme mest effektivt, og ikke mindst om du anvender de kanaler, hvor din målgruppe rent faktisk befinder sig. 

DR Medieudvikling 2022 viser blandt andet, at TikTok har vokset sig fra et nichemedie til at blive allemandseje. De ugentlige brugere i alderen 15-29 år er steget fra 3 % i 2019 til svimlende 41 % i 2022. Så befinder din målgruppe sig inden for denne aldersgruppe, er TikTok et oplagt medie at tage i brug i 2023.

Udover at fange opmærksomhed kan du også bruge de sociale medier til at imponere dine kunder med andre interaktive funktioner. Her får du et udpluk af måderne, du kan skabe interaktive oplevelser for dine kunder:

  • Chat med dine kunder i real tid:
    Flere og flere forbrugere elsker at benytte sig af at sende beskeder til brands over WhatsApp, Instagram eller Messenger, når de har brug for hjælp eller har lyst til at interagere med dine gode historier.

    I 2023 findes der mange måder at interagere med forbrugeren. Det kan være en live chat med direkte forbindelse til din kundeservice, så kunder kan få svar på deres akutte spørgsmål. Eller med AI drevende chatbots, der gør arbejdet nemmere for dig og oplevelsen mere personlig for dine kunder.

    Flere undersøgelser viser, at forbrugeren bruger mere, når deres indkøbsoplevelse er personlig. Så i år handler det om at sætte alt ind for at gøre kundeoplevelserne endnu mere personlige.


  • Gør det nemt at foretag et køb igennem de sociale medier
    Med ‘Køb nu’ knapper og lignende indkøbsværktøjer på sociale kanaler, gør du det simpelt for dine kunder at købe varer. En undersøgelse fra 2022 tegner et tydeligt billede i fremgangen af køb gennem sociale medier:

    - 48,7 % af forbrugerne foretog et køb igennem YouTube mere end en gang i 2022.
    - 55,8 % af forbrugerne foretog et køb igennem Instagram mere end en gang i 2022.
    - 54,8 % af forbrugerne foretog et køb igennem Facebook mere end en gang i 2022.
    - 37 % af forbrugerne foretog et køb igennem Twitter mere end en gang i 2022.
    Kilde: ShopifyPlus, Commerce Trends 2023

    Med virksomhedsprofiler på diverse sociale medier, kan du nemt linke fra dine billeder eller videoer til selve produktet, hvorfra dine følgere kan foretage et køb. Måske er din virksomhed allerede til stede på flere forskellige platforme, og det er ikke helt dumt. Multichannel marketing er nemlig en strategi, der bliver uundværlig i 2023!

 

Blogindlægget blev indledt med følgende spørgsmål: Hvad kan vi forvente af 2023? Hvad skal vi være opmærksomme på? Og hvad skal vi gøre anderledes?

Summa summarum er, at vi kan forvente, at samfundskriser som inflation og krig kommer til at kræve både tilpasning og tålmodighed af os alle - Det vi kunne i går, er ikke sikkert vi kan i morgen. Vi skal være opmærksomme på, at forbrugernes forventninger konstant øges og forandres. Og måske er 2023 året, hvor det er tid til at give influencer-marketing, sociale medier og multichannel marketing en kærlig hånd.

 

Kontakt os nu