Shopify
3 minutters læsning

Help Center giver dine kunder svar på afgørende spørgsmål

Mads Høegh Kongensgaard

Shopify Tech Lead

Mads har flere års erfaring med Shopify, og han hjælper hver dag vores kunder med at tage platformens mange fordele i brug - både til B2C og B2B.

Et Help Center er som en win-win-situation. Kundetilfredsheden øges, når kunderne nemt kan finde svarene på deres spørgsmål. Du sparer tid, når du ikke længere skal besvare de samme spørgsmål igen og igen.

Når man driver en forretning, og man har en masse trafik, vil der altid opstå spørgsmål fra dine kunder om eksempelvis produkterne, returneringen eller betalingen. Og hvis svarerne ikke er synlig på hjemmesiden, er det en god idé at bygge et Help Center.

I stedet for at svare manuelt på alle spørgsmål, lader du dine besøgende selv finde de svar, de leder efter. Og dét har stor betydning for brugeroplevelsen.

Når kunder besøger din hjemmeside for at handle, er det afgørende, at de har en god oplevelse. At de får svar på de mest relevante spørgsmål, og at du ikke mister dem i svinget. De må ikke være i tvivl om det mindste, som eksempelvis: Hvor lang er leveringstiden? Eller kan produktet byttes, hvis det ikke passer mig? Dén tvivl kan være nok til, at du mister et salg.

69 % af forbrugerne prøver først at løse problemerne og finde svarene selv, før de kontakter support, og det er her et Help Center eller en god FAQ kan være afgørende. Et godt Help Center eller en FAQ med relevante spørgsmål kan spare dig tid og ikke mindst øge kundetilfredsheden på siden.

 

Hvad er et Help Center?

Et Help Center er et websted, hvor kunder selv kan finde svar på deres spørgsmål og løsninger på deres problemer. Et Help Center er designet til at løse de mange almindelige forespørgsler, som et brand modtager, og har til formål at gøre det nemt for kunderne at finde svarerne, de leder efter.

Et godt Help Center er velorganiseret og flot præsenteret, hvilket gør det nemt for kunderne at navigere på webstedet og finde det, de helt præcist søger efter. Og det er et meget vigtigt element for din besøgende.

 

Hvilke apps kan løse det for dig?

Med en søgning på “Help Center” i App Store på Shopify vil du få vist 288 resultater. Der er altså rigelig med muligheder for at bygge dit Help Center. Her tager vi udgangspunkt i en af dem, der hedder HelpCenter I FAQ Chat HelpDesk, hvor jeg vil give dig et indblik i de forskellige muligheder for din forretning.

Muligheder i appen:
Du kan bruge deres FAQ builder, hvor du kan kombinere enkelhed og funktionalitet, så du kan gøre og opnå mere, hurtigere og nemmere. Det tager ikke mere end 10 minutter at oprette en omfattende, flersproget og SEO-venlig FAQ-side med forskellige sektioner, integreret kontaktformular og en søgelinje for at dine kunder kan finde svarene med det samme. For ikke at nævne, at du kan bruge grundlæggende FAQ-funktioner gratis!


Shopify helt center

Du får også adgang til alle indgående kundeforespørgsler fra ét enkelt sted, og du kan derfor slippe for at hoppe mellem forskellige konti og platforme. Uanset kanalen, uanset om det er e-mail, live chat eller Facebook Messenger, giver HelpDesk billetsystem dig mulighed for at administrere interaktioner med kunder fra flere butikker, få adgang til deres købshistorik, tildele ubegrænsede supportagenter og mere – Altsammen ét sted, som er intuitivt og nemt at opsætte. 

Du kan også udnytte det informative dashboard, forskellige skabeloner, tags, skrifttyper, bruge autosvar, signaturer og interne kommentarer til at yde professionel support.

Shopify help center

 

Hvordan opretter du en effektiv FAQ/Help Center side?


1. Find de mest almindelige kundespørgsmål
Din indbakke vil sandsynligvis være det første sted at kigge efter. Hvilke spørgsmål modtager du oftest? Handler det mest om levering, produktet eller returnering systemet?

Når du beslutter dig for, hvilke spørgsmål du vil inkludere i din FAQ, skal du fokusere på relevans, nytteværdi og muligheder for at gøre spørgsmålene til yderligere interaktioner eller konvertering fra en kunde.

Du må endelig ikke ende med en for lang liste af spørgsmål. Hvis du skulle ende med mange spørgsmål, kan du i stedet for gruppere dem i kategorier som “Forsendelse” eller “Størrelse” for at gøre det nemmere for dine besøgende at navigere i.

 

2. Skriv klare svar på spørgsmål
Hvor og hvordan du formidler dine svar er nøglen. Selvom svaret nogle gange kan være ligetil, er det ikke ensbetydende med, at det også er det for kunden.

Selvom du bør uddybe ​​dine svar, skal du være sikker på, at du ikke mister dit publikum ved at give dem mere, end de har brug for. Det kan lyde forkert, men kunderne er interesseret i én ting, og hvis du giver dem mere, kan de være væk, inden de kommer til det, de egentlig søger svaret på.

Skriv dine spørgsmål fra din kundes perspektiv (f.eks. "Hvordan gør jeg ...") og svar fra din virksomheds perspektiv (f.eks. "Du bør ..." eller "Vi leverer ..."). 

 

3. Gør din FAQ-side synlig
Hvis kundeservice spiller en afgørende rolle for din virksomhed, vil du måske oprette et fuldt udbygget supportcenter eller helpdesk med en FAQ indbygget som en del af dit kundesupportflow (dvs. kunder tjekker FAQ'en, før de kontakter en kundeservicemedarbejder).

Men hvis du sælger produkter eller tjenester, der er bundet til at generere en masse spørgsmål, kan det være en god ide at vise et link til en simpel FAQ-side i din navigation for at fokusere på, at dine besøgende kan få svar, hvis de ønsker det.

 

Kontakt os nu