HubSpot
2 minutters læsning

HubSpot's nye Pricing Model træder i kraft d. 5 marts 2024

Martin Mensbo Christiansen

Head of HubSpot

Martin er en af de få i Danmark der har dybt kendskab til HubSpot. Han mestrer alt fra kode, marketing og automations til data, integrationer og nye udviklinger.

HubSpot introducerer fra d. 5. marts 2024 en ny prisstruktur. Den bygger på en seats based prismodel og gælder alle Hub-produkter og abonnementstyper. Opdateringen træder i kraft for nye accounts, der abonnerer på enten Starter, Professional eller Enterprise-niveau.
Der vil ikke med det samme ske ændringer for nuværende betalende accounts. 


Seats Pricing Model

Der er med den nye Pricing Model tale om større omvæltning af den nuværende prisstruktur i HubSpot, og samtidig er det en ændring, der sikrer, at HubSpot fremover stemmer bedre overens med de standarder, der ses inden for branchen og i markedet generelt.
Det er altså en prismodel, vi allerede kender fra andre systemer.

Ændringen fra Legacy Pricing til Seats Pricing er desuden et udtryk for de stadigt mere komplekse løsninger og købsprocesser, der efterspørges. Når der som nu tilbydes et robust system med både Free-, Starter-, Professional- og Enterprise-niveau samt flere områder herinden for, som der også kan investeres ind i, er der altså behov for en mere strømlinet betalingsproces, der forenkler brugeroplevelsen. 
For flere har det være uigennemskueligt og svært at forholde sig til priserne, og der har manglet et validt sammenligningsgrundlag med tilsvarende systemer.

Og at den nye model træder i kraft nu, syntes også fordelagtigt, når vi netop står på tærsklen til at byde velkommen til endnu en hub, Commerce Hub.

Alt unødigt kompleksitet skal altså elimineres.
Og de første skridt bliver med den nye Pricing Model taget d. 5. marts 2024.

 

Hvad betyder den nye Pricing Model?

Med den nye prismodel præsenteres 2 helt nye seats types:

  1. Core Seats
  2. View Only Seats

Core Seats giver mulighed for at edit på platformen. Og der er altså adgang til alle features på den gældende plan, mens View Only Seats er for alle non-edit brugere. Det vil sige, at der med dette seat kun er adgang til at tilgå platformen uden at foretage ændringer.
Brugere med et View Only Seat vil heller ikke have mulighed for at forbinde deres e-mailindbakke og logge samt tracke e-mails og andet information - heller ikke selvom HubSpot's Sales Extension eller en anden integration benyttes.

Alle HubSpot Starter produkter vil kun bestå af Core Seats.
Og er der tale om en gratis løsning, vil der være et minimum på 5 Core Seats.

Ethvert betalt HubSpot-abonnement kommer med et ubegrænset antal af View Only Seats, og der er ingen ekstra omkostninger forbundet hermed. Det står i modsætning til Core Seats, som skal tilkøbes til det antal brugere, der er behov for.

Fremover skal der altså betales for hver enkel bruger af HubSpot, der skal have ordentlige muligheder i systemet. Og det stiller krav til dig om at vurdere, hvem der skal have hvilke adgange i din account.
Det er en sund øvelse, der sikrer en prisstruktur, der er lettere at forstå. Og så bliver det også mere simpelt at vokse i HubSpot, da der altid kan tilkøbes ekstra Seats.

Ud over de nye Core Seats og View Only Seats bevares Sales Seats og Service Seats, som vi kender dem.

Fælles for alle seats er, at det nuværende minimumsantal for Sales Hub og Service Hub Professional og Enterprise fjernes.

Der vil desuden blive præsenteret et 3 seat; Partner Seat.
Det har til formål at give HubSpot partnere gratis adgang til alle nødvendige accounts. Det betyder, at du ikke skal betale for et Core Seat til det antal af partnere, du lukker ind på din account. Og det kommer altså ikke til at påvirke din abonnementspris, at du samarbejder med kvalificerede HubSpot-partnere og -udviklere. 

 

For dig som allerede bruger HubSpot

Bruger du allerede HubSpot, vil du ikke blive påvirket før senere på året (den præcise dato er endnu ikke meldt ud, men der vil højst sandsynligt blive tale om en flydende overgang), hvor alle accounts migreres til den nye prisstruktur.

Det betyder, at vi ved årets udgang kigger ind i en gennemgående ny prisstruktur. Og derfor kan det godt betale sig at få føjet de brugere til din nuværende account, som senere kan tænkes at skulle have en betalt adgang. Eksisterende kunder vil nemlig blive tildelt et vis antal pladser - uden omkostninger, baseret på antallet af aktive brugere, de har i deres portal.
Du vil altså ikke komme til at opleve fuld fakturering for dine betalte brugere.

Du vil dog med stor sandsynlighed opleve en mindre prisstigning i dit abonnement - men HubSpot har meldt ud, at den IKKE vil overstige 5%.

Du kan læse mere om den nye Pricing Model her.

 

Kontakt os nu