Har du en webshop bygget på Magento 2, og har du ligesom mange andre hørt rygter om fremtidens frontend, Hyvä? Så få herunder en gennemgang af forskellene, fordelene og ulemperne ved både den nye template, Hyvä og den gammelkendte, Luma.
Magento er en populær e-handelsplatform, der sikrer, at webshopejere har kontrol over både layout, indhold og funktionaliteter på deres shop og samtidig oplever et fleksibelt indkøbssytem, der tilgodeser handlende gennem brugervenlige flows. Magento tilbyder desuden kraftfulde værktøjer og integrationer der kan tilgodese både markedsføring, søgemaskineoptimering (SEO) og katalogstyring.
Magento så dagens lys i 2008, som en open source platform skrevet i PHP, og siden da har flere tusinde webshopejere valgt at drive deres online forretning på platformen. Det har betydet, at Magento i 2020 var en af de platforme, som flest shops valgte at migrere til. Og i 2021 blev Magento kåret som en af de ti ledende e-commerce platforme.
Magento Open Souce eller Adobe Commerce?
I dag findes den betalte version af Magento under navnet, Adobe Commerce.
I 2018 købte Adobe nemlig Magento Commerce, som en naturlig tilføjelse til den allerede dengang lange række af cloud services.
Magento Open Source distribueres stadig gratis, mens Adobe Commerce er en betalt version. Denne indeholder som standard selvfølgelig en lang række integrerede features og funktionaliteter, mens det er nogle, du selv skal bygge i den gratis version - Magento Open Source.
Prisen for Adobe Commerce afhænger af flere ting, bl.a. størrelsen på den løsning, du ønsker og din forventede årlige omsætning.
Magento, som verdensførende e-handelsplatform, er derfor blevet til Adobe Commerce. Og det med stor succes. Her er der tale om et solidt fundament, der er både fleksibelt og skalerbart.
Drømmer du om en professionel webshop, der sikrer dig lyse fremtidsudsigter, er denne version det ideelle valg. Du vil opleve en responsiv weboplevelse, gode betalingsmuligheder, et sikkert checkout-flow, muligheder for forsendelse og meget andet. Og så kan du til fordel fra Magento Open Source med Adobe Commerce nyde gode af yderligere funktioner såsom avancerede cloud-funktioner og en B2B-pakke med fx en Customer Portal og oprettelse af gemte indkøbslister.
Hvad er forskellen på Luma og Hyvä?
Du kan vælge mellem forskellige templates, når du vil bygge din webshop på Adobe Commerce - herunder Luma eller Hyvä.
I 2015 lancerede Magento (nu Adobe Commerce) Luma, og den har siden da ageret som standard frontend. Siden er Luma dog blevet kraftigt kristerest af især udviklere, der arbejder med Magento. Luma er både for langsom, for kompleks at have med at gøre og for krævende ift. selv de mindste justeringer, der skal foretages ifbm. med designet på en shop.
Dygtige udviklere fra Magento Community indgik derfor et samarbejde og skabte Hyvä - en ny skabelon der kan bruges som frontend til din Magento 2 shop. Her er der tale om en template, der er bygget fra bunden, den er gennemtænkt, og så er den baseret på de nyeste teknologier, hvorfor den er fremtidsikret. Alt det er uden at være for kompleks at arbejde med, og det betyder, at du med Hyvä kan opleve funktioner og muligheder, der får Magento til at leve op til de forventninger, vi bør stille til en professionel webshop. Det gælder fx at opfylde Googles krav til Core Web Vitals og herunder ydeevne, hastighed, fleksibilitet og tilpasningsmuligheder.
Du kan læse mere om Hyvä her.
Luma har selvfølgelig stadig sin berettigelse, og flere bruger templaten.
Luma benytter dog rigtig mange og store JavaScripts libraries - og netop det, har en tendens til at føre til langsommere load tider. Templaten kan dog optimeres, således den kommer til at stemme overens med de høje forventninger, vi i dag har til bl.a. hastighed og performance.
Fordele ved Luma
Luma er allerede en integreret del af Magento, og derfor er det den frontend, du først stifter bekendtskab med. Det er desuden en template, du kan bruge uden, at der er behov for merbetaling.
Platformen er PWA-baseret, hvilket betyder, at du møder en headless tilgang til den måde, du bygger og designer din webshop på. Derfor kan du sammensætte og tilpasse din webshop præcis, som du ønsker ud fra dit image og de forventninger, du har til online approach.
Og for at opleve både øgede hastigheder og bedre performance har du mulighed for at optimere på Luma - og særligt når det omhandler mobile devices, er det anbefalelsesværdigt.
Luma er derfor stadig meget brugt, og det vil den formentlig være langt ud i fremtiden. Især også fordi mange velfungerende e-commerce forretninger allerede har skabt en veletableret forretning på Luma templates.
Der er således flere fordele ved Luma. Her er de 5 væsentligste:
- Professionelt udseende: Luma har et professionelt og moderne design, som udgør en god base, der kan bygges videre på, når du vil skabe en flot webshop.
- Responsivt design: Luma templaten er responsiv. Det betyder, at den tilpasser sig forskellige devices og skærmstørrelser. Derfor er du sikret en god brugeroplevelse på tværs af forskellige enheder.
- Indbygget understøttelse af Magento-funktioner: Luma er designet specielt til Magento, og derfor har temaet integreret den nødvendige understøttelse til mange af de mest anvendte Magento funktioner. Det gør det nemmere for dig at oprette en webshop.
- Let at tilpasse: Luma er relativt let at tilpasse, og der er mange muligheder for at ændre fx farver, skrifttyper, layout og meget mere.
- Gratis: Luma temaet er gratis at bruge, og det følger helt automatisk med, når du downloader Magento softwaren. Det er derfor en god mulighed for især mindre virksomheder, der ønsker en billigere måde at oprette en webshop på.
Ulemper ved Luma
Luma er tit blevet kritiseret for ikke at fungere helt så strømlinet, som det ønskes.
Særligt hastigheden har været et problem. Luma benytter mange tunge JavaScripts libraries, og brugen af alt denne ekstra kode vil ofte betyde langsommere load tider. Des simplere, des bedre - og det er præcis den tankegang, Hyvä er bygget på.
I dag er der desuden mange, der foretrækker at gennemføre en handel via deres mobile devices, og særligt her kommer de langsommere hastigheder til syne. I vores moderne tider kan Luma derfor være en stopklods for yderligere konverteringer. Dermed er performance-graden med Luma lavere end de høje forventninger, der i dag stilles hos mange webshopsejere.
Der er således flere ulemper ved Luma. Her er de 5 væsentligste:
- Meget brugt: Luma er et standard-tema i Magento og leveres automatisk med Magento-softwaren. Det betyder, at det bruges af mange andre webshops, og derfor kan det være svært at differentiere sig rent layoutmæssigt.
- Overfyldt kodebase: Luma temaet har en fyldt kodebase, hvilket kan gøre det svært for dig at tilpasse temaet og ændre designet, når du ønsker yderligere ændringer end blot font og farve.
- Begrænsede muligheder: Selvom det er muligt at tilpasse Luma, er der begrænsede muligheder for at ændre selve designet. På mange måder er dette allerede fastlagt.
- Høje krav til serveren: Luma templaten kan være tung og kræver en stærkt server, før det sikres, at din webshop fungerer og kører optimalt. Hvis din server ikke er kraftig nok, kan det betyde langsommere load tider og en dårligere ydeevne.
- Ikke egnet til alle typer webshops: Luma er bedst egnet til mindre og mellemstore webshops. Hvis du driver en større webshop, kan det derfor være nødvendigt at vælge et mere avanceret og tilpasset tema, så du kan opnå dine ønskede resultater.
Fordele ved Hyvä
Hyvä er bygget fra bunden på Alpine JS og TailWind CSS, alt unødvendig kode er skåret fra, og dermed er det ikke med til at påvirke en webshops ydeevne. Det betyder, at Hyvä reducerer kompleksitet samtidig med, at det forbliver udviklervenligt - og det har også allerede vundet mange hjerter hos Magento 2 brugere.
Hyvä lever derfor op til forventningerne til ydeevne, hastighed, fleksibilitet og tilpasningsmuligheder.
Hyvä udgør en samling af moduler og temaer baseret på den moderne teknologi, Hyvä UI, der er udviklet til webshopejere, som vil have mulighed for at skræddersy deres professionelle Magento-webshop. Og så er templaten designet med fokus på mobile first. Det er derfor et tema, der er optimeret mod de mindre skærme og devices.
Der er således flere fordele ved Hyvä. Her er de 5 væsentligste:
- Fleksibilitet: Hyvä sikrer en større fleksibilitet og kontrol over din webshops design og funktionalitet. Det betyder, at du kan tilpasse og ændre næsten enhver del af temaet uden at skulle skrive kode.
- Hurtigere load tider: Hyvä temaet er optimeret. Og det betyder en hurtigere load tid, end det gør sig gældende i de forskellige standard Magento-temaer. Bedst af alt kan det føre til bedre brugeroplevelser og højere konverteringsrater.
- Responsivt design: Hyvä er designet med mobilen i tankerne. Templaten er derfor fuldt responsiv, og det sikrer en god brugeroplevelse på alle enheder.
- Integration med Magento: Hyvä er specielt designet til Magento. Det betyder, at det fungerer problemfrit med Magento-funktioner og -plugins. Og du kan desuden let integrere det med diverse 3. partsværktøjer.
- Support og opdateringer: Hyvä templaten er en del af et aktivt Magento Community. Derfor tilbydes der løbende support og regelmæssige opdateringer. Det sikrer, at du altid har adgang til de nyeste funktioner og sikkerhedsopdateringer.
Ulemper ved Hyvä
Idet der her ikke er tale om en standard template, skal du tilkøbe og integrere Hyvä i din webshop. Vil du udnytte mulighederne med Hyvä, er det derfor nødvendigt at påregne en ekstra udgift.
Derudover er Hyvä ikke nær så gennemtestet og afprøvet, som det gør sig gældende med Luma. Og antallet af brugere er stadig langt lavere på Hyvä end på Luma, du vil derfor ikke opleve et nær så stort community på denne template. Det kan betyde længere ventetid ift. support.
Der er således flere ulemper ved Hyvä. Her er de væsentligste:
- Kostpris: Hyvä temaet er ikke gratis, og faktisk kan det komme til at koste mere end andre Magento-temaer på markedet.
- Kompleksitet: Hyvä er mere kompleks end andre standard Magento-temaer. Du bør derfor afsætte mere tid og flere ressourcer, når du skal nå i mål med en tilpasning og ændring af temaet.
- Længere læringstid: Da Hyvä templaten tilbyder en større fleksibilitet og dermed også flere muligheder end standard Magento-temaerne, skal du være forberedt på en mere stejl læringskurve - især hvis du ikke er vant til at arbejde aktivt med temaer i Magento 2.
- Tilpasning af 3. partsmoduler: Hyvä er mere avanceret end andre standard Magento-temaer som fx Luma, og derfor kan der være behov for yderligere tilpasning af 3. partsmoduler og -plugins, som endnu ikke er designet specielt til Hyvä-temaet.
Så hvad er konklusionen?
Både Luma- og Hyvä-platformen er kendte for at tilbyde en bred vifte af funktioner og muligheder, der hjælper Magento-brugere med at optimere deres webshops. Og derfor kan det være svært at vælge, hvilket tema du bør bruge til din online virksomhed - begge har sine styrker og svagheder.
Når alt kommer til alt bør dit valg afhænge af, hvilke funktionaliteter og arbejdsgange der passer bedst til dine behov og dit budget. Har du brug for mere avancerede funktioner, og har du et større budget, kan Hyvä være det bedste valg, mens Luma kan være en bedre løsning, hvis du søger en grundlæggende platform, der tilbyder god værdi for billigere penge.
Undersøg derfor nøje, hvad du har behov for, og hvad du ønsker for fremtiden for din Magento 2 webshop. Og kontakt os gerne, hvis du søger rådgivning ift. Magento eller hvilken template, der vil være den bedste for dig.