Inbound

Inbound Marketing vs. Outbound Marketing: Den ultimative guide

Tænk hvis du kunne spare 62% i dit marketingbudget på hvert nyt lead, du bringer ind i din virksomhed? Og hvad så, hvis du brugte et system, der automatisk fører kvalificerede kundeemner til din salgsafdeling?

Her er svaret inbound marketing!

Desværre er der flere, der stadig ikke ved, hvad inbound marketing er, og hvordan det adskiller sig fra traditionel markedsføring. 

Men bare rolig, hvis du stadig er forvirret over inbound marketing vs. outbound marketing og ikke ved, hvordan du bedst udnytter begge metoder i din virksomhed, så er du landet det rigtige sted.

 

Inbound Kampagne beregner

 

Hvad er Inbound Marketing og Outbound Marketing?

Marketing involverer især promovering og salg af dit produkt. Og derfor er der mange forskellige typer af markedsføring - herunder influencer marketing, affiliate marketing e-mail marketing. Størstedelen af ​​disse kan grupperes i to hovedkategorier; inbound og outbound. 

Når det kommer til markedsføring, skubber du enten dit budskab ud til dit publikum, eller du trækker dit publikum mod dit brand, din service eller dit produkt. Og det er også essensen af ​​inbound vs. outbound, eller lad os sige; tilladelse vs. afbrydelse. 

Lad os definere inbound marketing. Ganske enkelt handler inbound marketing om at trække folk til dit brand. Det betyder, at du skal skabe og dele værdifuldt indhold i håb om, at potentielle kunder finder dig og lærer mere om din virksomhed. Dit inbound marketing-fokus er derfor at give dine kunder lyst til at lære mere om dit brand og opsøge din virksomhed. 

Outbound marketing handler på den anden side om at skubbe dit budskab ud til folket i håb om, at de vil købe dit produkt eller din tjeneste. Det er som at stå på en mark og råbe for at se, hvem der er opmærksom.

Outbound marketing involverer derfor at kontakte dit publikum gennem flere kanaler såsom direct mail eller e-mail, telefonopkald og reklametavler. I stedet for at opbygge et forhold til dine nuværende og potentielle kunder, skaber den outbound marketingmedarbejder en efterspørgsel.

 

Eksempler på outbound markedsføring

Outbound marketing handler om at reklamere for dit budskab til masserne. Når du tænker på markedsføring, tænker du sandsynligvis på tv-reklamespots, billboards eller direct mailing. Og disse er faktisk alle traditionelle eksempler på at skubbe dit budskab ud til dine potentielle kundeemner. 

Andre eksempler på outbound marketing-strategier omfatter cold calling, telemarketing, e-mailmarketing, direct mailers og reklametavler. Hvis du er forsikringsagent eller ejendomsmægler, kan du også overveje at sende postkort til alle husejere i det nabolag, du gerne vil bearbejde.

Med sådanne metoder har du dog ingen idé om, hvor mange kundeemner der rent faktisk vil lande i dine hænder, og hvor mange der ender i genbrugsspanden. 

Det, du gør, er i bund og grund at afbryde fremmede og bede dem gøre forretninger med dig. Det kan være frustrerende for forbrugerene, der modtager opkald eller e-mails fra virksomheder, de er ligeglade med. 

Det er derfor, mange virksomhedsejere i stedet vender blikket mod inbound marketing.

 

Eksempler på inbound marketing

Inbound marketing handler ikke længere kun om blogging og sociale medier. Det har udviklet sig, og det er blevet et primært middel for virksomheder til at opbygge deres brand og øge salget samt omsætningen. 

Nøglen til inbound marketing omhandler dine kundeemner. De skal ikke føle, at de bliver udsat for et salg, i stedet skal du sørge for at informere, uddanne og underholde dit publikum. 

Nogle populære former for inbound marketing inkluderer indlæg på sociale medier, blogartikler, e-bøger, infografik, videoer, podcasts og endda chatbots på dit websted. Alt indhold, du opretter, som engagerer dit publikum med det formål at hjælpe dem, betragtes altså som inbound marketing. 

Inbound marketing er derfor metoden til at opbygge brand awareness - og normalt foregår det online. 

Virkelig godt inbound marketing-indhold vil ofte omfatte disse 3 trin: 

  1. Attraktion
  2. Engagement 
  3. Giver værdi

 

Hvad er forskellene mellem inbound og outbound markedsføring?

Traditionelt køber en virksomhed en længere liste over kolde kundeemner. Den bruges efterfølgende til opkald, hvor en sælger tilbyder produkter eller tjenester. Måske oprettes der også tv- og/eller billboard-reklamer. Og det er noget, der betales store mængder penge for. Det er nemlig ikke billigt at skubbe disse annoncer ud til et publikum. 

Den største forskel mellem inbound og outbound marketing er denne push vs pull dikotomi. Skaber du marketingindhold, som du vil skubbe ud til dit publikum? Eller laver du indhold, der tiltrækker dit publikum helt naturligt? 

Når du opretter dit indhold, vil du opdage, at din outbound markedsføring er mere generisk, mens dit inbound marketing indhold vil være mere målrettet og specifikt.

Laver du fx en tv-reklame, skal du tiltrække så bredt et publikum som muligt, mens et opslag på sociale medier, vil indsnævre dit målmarked og tale specifikt til én demografisk eller avatar. 

Jo mere specifik du kan være, når du opretter din målgruppe, jo mere effektivt vil dit indhold være. Derfor er inbound marketing den bedste måde at opbygge et forhold til dit publikum på. Det er mere overkommeligt, giver dig plads til kreativitet, og så er det nemmere at spore dine resultater, end det gør sig gældende med outbound marketing-strategier.

Derfor er det vigtigt, du forstår forskellen. Det hjælper dig nemlig med at skabe indhold, der passer til dit publikum. Og omvendt kan det være svært at skelne mellem de to strategier, hvis ikke du bearbejder dem.

 

Hvem bør flytte fra outbound til inbound markedsføring?

Mange større virksomheder med store budgetter vil ofte opleve, at outbound marketing fortsætter med at arbejde for dem. Men flere vil også opdage at inbound marketing har flere fordele og en lavere adgangsbarriere. 

Inbound marketing er derfor en billigere og mere kreativ mulighed end outbound marketing, idet det er muligt at personliggøre historier og opbygge relationer til dit publikum. Det vil hjælpe med at få dine potentielle kunder til at føle, at de er en del af noget større.

Og det er især vigtigt taget i betragtning, at 8 ud af 10 kunder fortæller, at brand engagement i virksomhedernes sociale ansvar er vigtigt for dem. Som virksomhedsejer skal du derfor vise dine kunder, hvad du tror på og værdsætter, og hvordan det stemmer overens med deres værdier og overbevisninger. 

Hvis du spekulerer på, om du skal skifte fra en outbound strategi til den inbound metode, er der herunder nogle faktorer, du bør overveje.

 

1. Dine mål

Du bør først og fremmest få defineret dine slutmål og dermed afgøre, hvad vil du opnå med din marketingplan. Mål kan ofte være et godt udgangspunkt for marketingfolk, idet der så indledningsvist er en klar vinkel på deres indhold.

Tag dig derfor tid til at se på, hvor du vil føre din virksomhed hen i form af fx et forbedret salg og en øget vækst. Og brug efterfølgende disse realistiske ønsker til at hjælpe med at beslutte den bedste marketingstrategi. 

For mange virksomhedsejere er content marketing en klar vinder. Det er nemlig muligt at vinkle alt content, så det stemmer overens med publikum. Og når du løbende tilpasser din strategi, ved du også, at du konstant kommer tættere på dine mål. Det vil spare dig for både tid og penge, da du ikke spilder ressourcer på at jagte nye trends. 

 

2. Din kunde

Overvej herefter din kunde. Mange af nutidens kyndige kunder ønsker at arbejde med virksomheder, de kender og har tillid til. Din content marketing-strategi skal derfor hjælpe dig med at opbygge denne tillid og dermed føre til et øget salg og flere konverteringer. 

Hovedprincippet i næsten alle marketing-strategier er at nå dit publikum og dele dit produkt med dem. Derfor skal du give dig tid til at kortlægge den ideelle kunde og evt. opbygge en persona, så du ved, hvilke teknikker du skal gøre brug af for at øge deres engagement. 

Når du holder dit publikum i centrum af alt, hvad du gør, vil du øge fastholdelsen, hvilket naturligvis vil føre til eksponentiel vækst. 

 

3. Din virksomhed

Slut af med at fokusere på din virksomhed. Er du en spirende startup eller en etableret organisation? Det vil afgøre, om du skal opbygge dit publikum eller skubbe dine produkter ud. 

Hvor du står med din virksomhed, vil altså bestemme din marketingstrategi. Og oprettelsen af en vækststrategi vil se anderledes ud end en strategi, der øger antallet af konverteringer med din nuværende kundeliste.

Læs mere om inbound marketing 

 

Fordele vs ulemper ved Inbound Marketing vs Outbound Marketing

Som tidligere nævnt er målet med alt markedsføring at nå dit publikum og sælge dit produkt. Og vi har vist, at der er flere forskellige måder at gøre det på. Du kan enten skubbe dit budskab ud til et bredt publikum med outbound marketing eller trække din specifikke målgruppe til dig med inbound marketing. 

Mange virksomheder oplever dog også, at deres marketingstrategier kombinerer en sammenhængende blanding af begge metoder. Derfor er det også en mulighed.

For at få dig tættere på dit valg får du herunder et indblik i både fordele og ulemper ved inbound marketing og outbound marketing. 

 

Fordele ved Inbound Marketing

Inbound marketing ses ofte som det nye barn i marketing-blokken. Sandheden er dog, at metoden er langt ældre, end mange er klar over. Lige siden John Deere begyndte at sende deres magasin til landmænd, og Jell-O-mærket udsendte sin første kogebog, har virksomheder forsøgt at tiltrække nye kunder gennem indhold.  

Forskellen er nu, at nutidens marketingfolk kan udnytte internettets kraft til at nå deres publikum. Aldrig før har virksomheder været i stand til at få så umiddelbar og personlig forbindelse med deres publikum, som de kan gennem sociale medier og internettet. 

Nogle andre fordele ved inbound marketing omfatter: 

  • Øget synlighed
  • Autoritet
  • Troværdighed
  • Færre udgifter
  • Øget konverteringer

Fordelen ved inbound marketing er sin stræben efter at hjælpe dit publikum. Med permission marketing afbryder du ikke din kundes dag med reklamer eller stoler på chaufførers omvandrende øje med reklametavler. I stedet møder du dine kunder, hvor de er og giver dem den information, de har brug for, når de søger dem.

 

Ulemper ved Inbound Marketing

Det største problem, som flere marketingfolk møder, når de pitcher en inbound marketing-strategi til deres chefer, er, de lange udsigter til resultater. Alt for mange virksomhedsejere og ledere ønsker at se resultater i denne uge eller måned. Og det kan outbound marketing give - men ikke inbound marketing. 

Men hvis dit budget er stramt, eller du ønsker en skalerbar markedsføringsmetode, vil du i sidste ende få brug for metoderne fra inbound marketing. Det er derfor, vi opfordrer alle vores kunder til at nyde det kortsigtede afkast, de kan se fra annoncering sideløbende med, at der opbygges et solidt fundament med fokus på inbound marketing.

 

Fordele ved Outbound Marketing

Når du opbygger din virksomhed og dit omdømme, har du brug for en måde at øge bevidstheden omkring dit brand. Og betalt annoncering kan være det perfekte middel til at gøre netop det. Med outbound marketing får du nemlig mulighed for at nå ud til et stort publikum indenfor ganske kort tid. 

Desværre er det også svært at skalere, da den eneste måde at vokse på er gennem et øget budget. 

Mange virksomheder vil også opdage, at de vokser ud af outbound marketing-strategi - og derfor vil der blive behov for en mere målrettet tilgang, som inbound marketing kan tilbyde.

 

Ulemper ved outbound markedsføring

Især mange mindre virksomheder oplever en stor barriere ved outbound marketing. Her er der nemlig tale om en metode der har: 

  • Høje omkostninger
  • Afbrydelser og forstyrrende elementer for dit publikum
  • Begrænset mulighed for at nå dit publikum på grund af annonceblokering, spam-opkaldsblokering, e-mail-filtre osv.

Og efterhånden som det bliver mere og mere populært med bl.a. pop-up-blokkere og robuste e-mail-filtre, oplever mange virksomheder, at deres outbound markedsføringstaktik ikke er tilstrækkelig. Derfor vender mange blikket mod inbound content marketing som et supplement eller en hel erstatning for deres traditionelle markedsføring.

 

Tips til at skabe inbound og outbound marketingstrategier

I stedet for at skabe indhold der vil gå til masserne og dermed håbe på, at det finder dine kunder, bør du fokusere på at skabe indhold, der specifikt taler til din målgruppe. På den måde vil du nemlig se øgede konverteringer og et højere salg.

Og for at gøre det skal du skabe en vindende strategi, der vil formidle dit budskab og udvikle dit brand. Inbound marketing er en lang proces, og du skal altid vide, hvor du skal hen for at sikre, at du ender det rigtige sted. Definér derfor dine mål, gennemfør en grundig markedsundersøgelse og følg en raffineret proces.

 

Kend dine mål

Vi har allerede berørt, hvordan det at kende dine mål kan hjælpe dig med at vælge mellem en inbound eller outbound strategi. Men at kende dine mål kan også hjælpe dig med at kortlægge din valgte strategi. For eksempel vil en kampagne, der fokuserer på at opbygge brandbevidsthed, følge andre strategier end en, der fokuserer på at etablere autoritet i din branche. 

Når du opretter din strategi, skal du først kortlægge dine mål, så du kan sikre, at dit endelige resultat stemmer overens med din overordnede forretningsplan. 

Nogle mål, du kan vælge, kan være: 

  • Øget brandbevidsthed
  • Øget leadgenerering
  • Give kundeværdi
  • Øget omsætning

Hver af disse mål vil føre til forskellige strategier, og de vil anvende forskellige taktikker. 

For at øge brandbevidstheden kan du overveje at indgå partnerskaber med vigtige influencers på de sociale medieplatforme, som din målgruppe bruger. Men hvis dit fokus er at hente nye leads til din salgsafdeling, bør du i stedet fokusere på at skabe en værdifuld lead-magnet. Du kan efterfølgende tilbyde gratis indhold i bytte for din potentielle kundes kontaktoplysninger. 

Forestil dig, hvordan dit salg vil stige, når din salgsafdeling har et kontinuerligt flow af organiske kvalificerede kundeemner, der er interesserede i dit produkt eller din tjeneste.

 

Kend dit publikum

Når du ved, hvor du vil hen, bør du kende dit publikum. Og dette trin går ud over simple demografier såsom køn, alder, økonomisk status og uddannelsesniveau. Du skal kende dit publikum bedre, end de kender sig selv. 

Tag dig derfor tid til at kortlægge din målgruppe. Den bedste måde at gøre det på er at tale med dem - enten i det virkelige liv eller online. Hvis du har en aktuel kundeliste, kan du sende en undersøgelse ud, eller har du en kundeserviceafdeling, kan du spørge dem, hvilke spørgsmål de oftest bliver stillet. 

Find yderligere ud af, hvad dit publikum værdsætter, hvilke problemer de har, hvad de tror på, og hvad der holder dem vågne om natten. Det er den information, der vil tage dit indhold til næste niveau. Når du opretter indhold, der taler til disse emner, vil dit publikum nemlig sætte pris på, at dit indhold besvarer deres mest presserende spørgsmål. 

Denne data vil hjælpe dig med at skabe en personlig og effektiv inbound marketing-strategi. Og da dit indhold er skabt ud fra kundens ønsker og behov, vil du være i stand til at lave mere fokuserede og effektive marketingkampagner.

 

Udvikl en gentagelig proces

Det smukke ved inbound marketing er, at processerne her er skalérbare. Men for virkelig at skalere dit indhold har du brug for en gentagelig proces, som alle på dit team kan replikere. Få derfor din arbejdsgang kortlagt og gjort tilgængelig for alle i dit team, så selv når du er på ferie eller sidder i et vigtigt salgsopkald, ved du, at dit indhold konsekvent kommer ud til dit publikum. 

Det første trin i din proces skal være din plan. Uden en køreplan ved dit team ikke, hvor de skal hen med dit indhold. Og tag dig tid til at kortlægge det indhold, der vil få genklang hos dit publikum baseret på din markedsundersøgelse. For det andet skal du have en arbejdsgang, som dit team kan følge. 

Til sidst skal du oprette en proces til distribution af indhold. Hvor er du aktiv på sociale medier, og hvor interagerer du med dit publikum? Det er her, du bør distribuere dit indhold og sikre, at dit publikum kan finde dig og din virksomhed.

 

Arbejd med en ekspert

Mange virksomhedsejere oplever, at når de først har lavet en strategi, kan det være svært at implementere den. Andre har dog svært ved at skabe deres strategi i første omgang. For disse ejere og marketingfolk kan det være en fordel at arbejde med en ekspert. 

Nutidens marketingstrategier involverer en kompleks kobling af betalt outbound markedsføring på sociale medier og på tryk, og de inkluderer indhold på flere forskellige platforme, som håndteres på forskellige måder. Og du har måske ikke tid til at lære alle de færdigheder, der er nødvendige for at få succes med at markedsføre din virksomhed. 

Derfor bør du række ud til en ekspert, der kan hjælpe dig med at undersøge din målgruppe og skabe kampagner, der vil tale specifikt til dem. Din strategi kan nemlig give dig nye leads på daglig basis, når det er gjort rigtigt. Og det er derfor, mange virksomheder indser, at de ikke har råd til ikke at investere i at arbejde med en marketingekspert. 

Du har en virksomhed at drive; du har ikke tid til at bruge hele dagen på at lægge indhold på de sociale medier eller skrive nye blogindlæg.

 

Spor og test alt

Det sidste tip når du vil skabe skabe en vindende inbound marketing-strategi handler om sporing og test af dit indhold. Når alt kommer til alt, ved du nemlig ikke, hvad der virker, hvis ikke du sporer på dine resultater og dermed indhenter data. 

Og det er lige præcis den data, du skal bruge til at træffe dine marketingbeslutninger, når du vil træffe kvalificerede valg i stedet for at fortsætte ad ufrugtbare stier. 

Uanset om du er midt i en stor lancering eller blot skaber indhold, der rangerer, skal du vide, hvad der vækker genklang hos dit publikum. For at få den viden skal du konsekvent spore og analysere på dit websted - og det gælder både indhold udenfor siden og organiske samt betalte sociale medieindlæg. 

Fordi inbound marketing fokuserer på at opbygge et forhold til dine kunder, vil du se mange immaterielle resultater bag et øget salg. Du vil også se bedre fastholdelse og mere loyale brandfortalere mellem dine kunder. Og det er netop værdien af ​​at opbygge tillid og troværdighed hos dit publikum.

 

Fordele ved Inbound Marketing

Fordi inbound marketing fokuserer på at opbygge et forhold til dine kunder, vil du se mange immaterielle resultater bag et øget salg. Du vil også se bedre fastholdelse og mere loyale brandfortalere mellem dine kunder. Og det er netop værdien af ​​at opbygge tillid og troværdighed hos dit publikum.

 

Målbar

En af de mange fordele ved inbound marketing er, at metoden giver målbare resultater. Du får en dybdegående analyse af, hvilke inbound marketing-kanaler, der er de mest effektive til at konvertere trafik til salg. Og den viden er nyttig, når du skal vurdere, hvad dine kunder ønsker i deres rejse hen imod at træffe en købsbeslutning.

Forskellige inbound marketing-kanaler kan bruges til forskellige formål. Og du kan derfor vælge forskellige platforme baseret på dit publikum og dine mål. For at vælge de rette, kan du anvende online analytics fra bl.a. Google.

Tag dig derfor tid til at gennemgå dine analyser, herunder hvor dine kundeemner kommer fra, hvad dine konverteringsrater er, og hvad dine kunders samlede levetidsværdi er. 

Disse oplysninger er afgørende for at skabe en strategi, der giver dig resultater.

 

Kundefokuseret

Med inbound marketing får folk kontrol over deres egen rejse mod at købe et produkt eller en service. De bliver ikke bombarderet med reklamer i form af spam-e-mails og annoncer på websteder, de ikke er interesserede i at se.

Fordi dit indhold er fokuseret på dine kunder, vil du opbygge bedre og langsigtede relationer, hvilket også fører til en bedre fastholdelse. De loyale kunder betyder endvidere, at dit salgsteam ikke længere ringer i blinde eller sender nyhedsbreve til tilfældige kundeemner, der alligevel ikke er interesserede.

Inbound marketing er derfor interaktiv og engagerende. Aldrig før har marketingfolk været i stand til at få så øjeblikkelig adgang til deres potentielle kunder. Det er styrken ved at forblive kundefokuseret og udvikle dit brand online. Dine kunder vil være interesserede i, hvad du har at sige, fordi du har givet dem så meget værdi. Og det er nøglen til at øge dit salg og skalere din vækst for din organisation.

 

Skalerbar

Som du kan se, er evnen til at skalere en stor fordel ved inbound marketing. Når du betaler for annoncering, er den eneste måde at nå ud til flere mennesker på at øge budgettet - og det bliver hurtigt meget dyrt. Med inbound marketing skal du blot oprette mere indhold, og med tiden vil du se dine tal vokse.

Og over tid, efterhånden som dit websted begynder at rangere på det værdifulde indhold, du har oprettet, vil du have nye kundeemner og opleve, hvordan potentielle kundeemner strømmer ind i din tragt hver dag. Internettet sover aldrig, så dit indhold har potentiale til at nå dine kunder dag og nat. 

Jo mere målrettet trafik du kan bringe til dit websted, jo mere kvalificerede kundeemner kan du bringe ind i din virksomhed. Det vil naturligvis føre til mere salg. Og når du bygger en markedsføringsstrategi, der er baseret på dine kunders behov og giver værdi til dem, vil du naturligvis reducere churn. 

Ved at følge denne formel vil du skabe et system, der naturligt, organisk og automatisk kan vækste din virksomhed hver dag. Og du kan du stoppe med at bekymre dig over, at din bedste sælger tager på ferie, eller at dine annoncer bliver blokerede.

 

Udvid din virksomhed med online markedsføring i dag

I disse dage spørger virksomhedsejere ikke længere, om de skal være online. I stedet spekulerer de på, om de er på nok af de platforme, deres kunder er på. Uanset om du opretter din næste e-mail-kampagne, et indlæg på sociale medier eller et blogindlæg, ved du nemlig, at godt indhold på rette tid og sted er kernen i væksten af ​​din virksomhed. 

Hvis du er klar til at begynde at se disse fordele i din egen virksomhed, så kontakt os i dag. Vi har hjulpet virksomhedsejere ligesom dig med at skalere deres forretning, og vi kan gøre det samme for dig.

Martin Mensbo Christiansen

Modtag nyheder direkte i din indbakke

10. august 2022

Hvorfor bør du kombinere Hubs i HubSpot?

Med HubSpot CRM får du en komplet pakkeløsning bestående af 5 Hubs til at styre alt fra marketing, salg og data til kundeservice. De 5 Hubs kan kombineres på kryds og tværs. Her får du et indblik i hvordan.

02. august 2022

Sælg digitale produkter med Shopify ved hjælp af online systemer

Når man starter en webshop og vil sælge online, tænker man ofte på at sælge fysiske produkter. Men hvorfor ikke sælge kurser, medlemskaber, udlejning og meget mere på en Shopify løsning?

29. juli 2022

MCB's deltagelse til Umbraco Codegarden 2022

I juni løb Codegarden 2022 af stablen, og det var igen med MCB's deltagelse. Årets arrangement var noget helt særligt, fordi hjem i bagagen havde vi ikke bare ny viden og spændende ideer men også en særlig titel.

Se alle blogindlæg