Education
4 minutters læsning

Det bedste, automatiske mailflow inden for uddannelsessektoren

Annemette Rosenkilde Lucas

Marketing Manager

Annemettes specialeområde er inbound marketing. Med flere års erfaring først som E-mail Marketing Specialist, senere Marketing Automation Specialist og nu certificeret HubSpot specialist, er hun i dag ansvarlig for MCB's interne marketing.

Arbejder du på en af landets skoler? Så har jeg en tese...

Du er sikkert usandsynligt træt af at høre om, hvordan man bedst sælger en sofa online, hvad du kan gøre for at få det bedste checkout-flow, og hvorfor det er vigtigt at øge mængden af varer i kurven. Det er nemlig alt sammen gode råd, tips, testresultater og viden, der ikke er relevant for dig og den sektor, du er beskæftiget inden for.

Du kan måske bruge træk fra webshop-verdenen og konvertere dem over til din sektor - men det synes ikke ligetil i alle situationer.  

Nikker du ivrigt lige nu?

Så bare rolig. For nu kommer der noget, der er henvendt DIG og hele skoleverdenen generelt.

 

Vi har prøvet noget smart

Hos MCB arbejder vi dagligt med en lang række forskellige skoler heriblandt mange af landets AMU-skoler, der hver især har et stort udbud af kurser og efteruddannelser. Og sådanne er relevante for bl.a. ledige og andre, der har behov for fx opkvalificering.

Og det er sådan noget, som især jobcentre arbejder med. De forsøger konstant at få de ledige i beskæftigelse, og her kan en uddannelse eller et kursus være vejen mod en mere økonomisk sikker hverdag. 

Derfor skal jobcentrene selvfølgelig altid vide, hvad der udbydes. 

Men hvor får de den viden fra? Kan det virkelig passe, at du skal sidde og skrive den ene e-mail efter den anden for at fortælle om kurser, uddannelser, priser, holdstart osv.?

Nej, vel?

Det har vi svaret på.

Vi har nemlig gjort det muligt at afsende e-mails på bestemte tidspunkter. Det kan fx være hver d. 15 i måneden eller måske hver 14 dag. De udsendes helt automatisk og indeholder det, som der kaldes for et RSS-feed.

RSS er en betegnelse, der bruges om en familie af filstandarder baseret på XML-data. De forskellige RSS-feeds bruges ofte til at gøre det nemmere for besøgende at følge med i strømmen af  opdaterede informationer og nyheder på websites. 

Men vi bruger nu også de her feeds i mails.

Og det er vildt smart!

Det indhenter selv oplysninger om de forskellige kurser og uddannelser, der udbydes på nuværende tidspunkt, og det betyder, at der fx hver måned udsendes et dynamisk feed, som giver de forskellige jobcentre, ledige og andre interesserede den viden, de behøver.

 

Og det er let for dig at komme i gang

Det betyder, at du bare skal have et e-mailsystem, der gør det let at opsætte automatiske flows. Her kan vi anbefale ActiveCampaign, som netop er frontløberen inden for automations og samtidig også et intuitivt program til udsendelse af almindelige nyhedsbreve. 

ActiveCampaign er en af markedets førende værktøjer til e-mail marketing. Det skyldes et veldefineret, veldesignet og veludviklet system, der både håndterer de simple features, der sikrer en lind strøm af flot designede nyhedsmails, men også tilbyder mere avancerede værktøjer såsom automatiserede flows, site tracking, event tracking, tagging og utrolig meget value for money.

Og alt det samles i én marketing platform, som du simpelt kan betjene via et drag-and-drop-design.

Læs mere om ActiveCampaign her.

ActiveCampaignActiveCampaign er en af markedets førende værktøjer til e-mail marketing. Det skyldes et veldefineret, veldesignet og veludviklet system, der både håndterer de simple features, der sikrer en lind strøm af flot designede nyhedsmails, men også tilbyder mere avancerede værktøjer såsom automatiserede flows, site tracking, event tracking, tagging og utrolig meget value for money.

Og alt det samles i én marketing platform, som du simpelt kan betjene via et drag-and-drop-design.


I
systemet opretter du et simpelt flow, der fungerer som et loop. Det betyder, at når først mailen med dit RSS feed eller flere af dine feeds er blevet sendt ud, starter det hele forfra. Og derfor kan flowet kører lige så længe, som du synes.

Flow

Herefter skal der generes de feeds, som du behøver. Det kan fx være en samlet liste med alle udbud eller det kan være en mere opdelt liste, der viser de forskellige kurser og uddannelser inden for de forskellige områder.

RSS feed

Og så er du klar! 

Opsæt evt. en tilmeldingsformular på dit site, som gør det muligt aktivt at modtage din opdaterede liste med kurser og udbud hver måned. På den måde slipper du for at skulle putte kontakter ind i dit flow - det hele foregår nemlig via let selvbetjening.

Tilmelding

Når man tilmelder sig via formularen, trigger man automatisk flowet med RSS-mailen, og så er man i gang.

Mere skal du ikke gøre. Så passer flowet, feedet og tilstrømningen af nye tilmeldinger sig selv. Du gør derfor bare arbejdet den ene gang (eller vi kan gøre det for dig), og så giver du en service, der med sikkerhed vil blive sat pris på.

 

Men virker det?

Alt det her lyder jo meget smart. Men der kan være langt fra tanke til handling, og derfor er det sikkert vigtigt for dig at vide, om det overhovedet har nogen effekt.

Og her må vi bare sige… Kort og godt… vi ser kun positive resultater.

Åbningsraterne ligger generelt på et godt niveau. Normalt siger vi, at vi skal stile efter 20%, og så kan vi være tilfredse. I disse mails ser vi åbningsrater på helt op over 52%, og derfor er det et godt stykke over gennemsnittet.

Og det samme gælder klikraterne. Her er det godt at have et gennemsnit på mellem 3-5%. I vores RSS-flows ser vi klikrater på over 27%.

 

ÅBNINGSRATE

+52%

KLIKRATE

+27%

 

Vi konkluderer derfor, at det virker!

 

Hvad så bagefter?

Når først du er i gang med at bruge RSS-feeds, kan du blive ved med at udnytte dem. 

Du kan fx gøre dem til en integreret del af de nyhedsbreve, du sender ud. Placér dem som et modul i bunden. Tænk bare den værdi det har hver gang, du sender en mail ud inden for fx transportsektoren, så vises også 3 udbud af kurser og/eller uddannelser her inden for. 

Eller sender du måske i forvejen meget specifikke flows til forskellige områder, så brug samme modul som en integreret del af de mails.

Er der et besøg på en af dine kursusgrupper? Så opsæt også automatiske mails med relevant indhold, der sendes ud til modtageren, mens interessen er der.  

På den måde tager du dine modtagere i hånden og guider dem mod det valg, du gerne vil have, at de tager ved aktivt at tilmelde sig et af de kurser.

Der er mange muligheder!

Så hvad kan du bruge et RSS-feed til i dine mails?

 

Kontakt os nu