Education
5 minutters læsning

Det bedste, automatiske mailflow inden for uddannelsessektoren

Louise Færk

E-mail Marketing Specialist

Når du har brug for hjælp til e-mail marketing, har Louise løsningerne. Hun er specialist i e-mail automations, tracking og samtidig har hun sans for de grafiske detaljer.

Arbejder du på en af landets mange skoler inden for særligt voksen- og efteruddannelse? Og sidder du med det daglige marketing-ansvar, hvorfor du bl.a. er beskæftiget med e-mail marketing, automatiseringer og datastrømme i et system som fx ActiveCampaign? 
Så er det her lige noget for dig.

E-mail


Har du nogensinde følt, at råd om online salg af produkter, optimering af checkout-flows og strategier for at øge indkøbskurvens størrelse suser over hovedet på dig? Og er du efterhånden træt af at høre om, hvordan alt inden for e-commerce verdenen faktisk også kan bruges inden for skolesektoren?

Det kan virke som en strøm af velmenende vejledning, men det er dog langt fra det hele, der rammer plet i forhold til din branche.

Og det skal vi have ændret på!

Så forestil dig at kunne tage e-mail guldkornene fra e-commerce og skræddersy dem til netop din sektor. Udfordringen lyder måske stor, men løsningen er nærmere, end du tror.

Vi introducereren her en tilgang, der er skræddersyet til dig og hele undervisningssektoren. En tilgang, der forstår de unikke udfordringer, du står overfor, og som leverer brugbare løsninger, der virkelig gør en forskel både ift. dine daglige arbejdsgange, men også for de elever eller kursister du servicerer.

 

Den her tilgang er testet, og den er bestået

Hos MCB er vores engagement med uddannelsessektoren en del af vores daglige e-mail maketingarbejde. Vi arbejder bl.a. tæt sammen med flere af landets AMU-skoler, som formidler et bredt udvalg af kurser og efteruddannelser til voksne.

De kurser og efteruddannelser er specielt tilrettelagt til at styrke færdigheder og åbne nye muligheder for ledige og andre, der søger at opkvalificere sig i et dynamisk arbejdsmarked, hvor der er behov for omstillingsparathed.

E-mail

Og for at blive i stand til at bringe de muligheder direkte til dem, der har mest brug for dem - både eleven / kursisten selv eller et tilknyttet jobcenter, har vi udarbejdet en løsning, der innoverer kommunikationsmetoden via e-mail.

Med en avanceret og automatiseret tilgang i et e-mail system som ActiveCampaign, kan vi sende personliggjorte opdateringer med et fast tidsinterval, valgt af dig - det være sig månedligt, ugentligt eller hvad der synes relevant for din målgruppe.
Disse e-mails genereres automatisk og trækker data fra et intelligent RSS-feed.



RSS er en betegnelse, der bruges om en familie af filstandarder baseret på XML-data. De forskellige RSS-feeds bruges ofte til at gøre det nemmere for website-besøgende at følge med i strømmen af opdaterede informationer som fx i blogindlæg og nyheder.

 

Det betyder, at du kan opsætte en proces, som kontinuerligt og automatisk udsender information om bl.a. åbne kurser og andre muligheder for uddannelse til dem, det er relevant for. På den måde slipper du for at skulle lave manuelle udsendelser - det er tid sparet samtidig med, at det er sikret, at du altid får gjort opmærksom på uddannelser og kurser, som er åbne for optag.

Det RSS-feed, som indgår i den afsendte e-mail er nøje indrettet til både at filtrere og præsentere kurser og information, der altid er aktuelt og præcist. Det indhenter automatisk informationen og følger de regler, du på forhånd har defineret. Du kan altså selv vælge, om det skal vise fx antal ledige pladser, tilmeldingsfrist, kurser inden for specifikke brancher eller andet.

Og ved at bruge viden om de regionale positivlister eller 6 ugers listen, sikrer vi, at hver kommunikation ikke kun er relevant, men også personlig og direkte rettet mod modtagerens aktuelle behov og interesser.


Lad os tage et eksempel
En nyhedsbrevsmodtager klikker ind på fagområdet ‘Det grønne område’ og kigger herefter på et par forskellige kurser. Det er et tegn på interesse for grønne kurser. Denne adfærd registreres i e-mail systemet, og der kan efterfølgende sendes nyhedsbreve med RSS-feeds, som kun indeholder kurser inden for ‘Det grønne område’. 

Personligt indhold er nøglen til at opnå succes med e-mail marketing. Og når du udnytter og anvende den data, der indsamles, skaber det mere værdi for dine nyhedsbrevsmodtagere. 
Og når du sender værdifuldt indhold til dine modtagere, vil de reagere med højere engagement og flere konverteringer.
Win-win!

 

Det er heldigvis let at komme i gang

Start med at vælge det rette værktøj til opgaven.

ActiveCampaign

Vi anbefaler ActiveCampaign, som er en af de helt store spillere inden for e-mail automation. Det er et brugervenligt og intuitivt system, og det er perfekt til både flotte, veludformede nyhedsbreve og mere komplekse automatiserede e-mail flows.

Med funktioner som site tracking, event tracking og avanceret tagging får du med ActiveCampaign et kraftfuldt værktøj samlet i én platform med drag-and-drop design.


Når du har dit e-mail system oppe at køre, er det tid til at få styr på data. Hertil kan du bruge DataFeedWatch. DataFeedWatch er afgørende for at optimere og håndtere datafeeds, og værktøjet er ideelt til produktfeeds anvendt på kanaler som Meta og Google.

I vores tilfælde vil det blive anvendt til at administration af feeds med kurser og uddannelser, og du kan (som beskrevet ovenfor) nemt sætte regler for, hvordan kurserne skal præsenteres – du kan fx indstille det sådan, at kun de mest relevante kurser med snarlig startdato vises.

Med disse værktøjer i hånden er du klar til at opbygge effektive flows.

I dit e-mailsystem opretter du en simpel automatisering, der kører i loop. Når først din e-mail med RSS-feedet er sendt, starter processen forfra, og flowet fortsætter ubesværet. Det sikrer, at de kurser, der vises, altid er opdaterede og relevante.

Det betyder mindre manuelt arbejde for dig og mere værdi og relevans for dine modtagere. Og derfor er det slut med manuelt at tilføje kursusinformation i dine nyhedsbreve! 


E-mail
(På billedet ses et eksempel på, hvordan et flow kan bygges i ActiveCampaign.)


Herefter skal der genereres de nødvendige feeds. Det kan fx være en samlet liste med alle kurser og uddannelser, eller det kan være flere forskellige feeds, som er baseret på kurser og uddannelser inden for forskellige brancher.

Flere af vores samarbejdspartnere drager stor nytte af lister såsom; den regionale positivliste, 6 ugers listen, aktuelle kurser inden for transportbranchen, det grønne område, ledelse og organisation mm. 



RSS feed

(På billedet ses et preview af, hvordan et kursus kan blive præsenteret i din e-mail.)

Når du har opsat din automation, bestemt dit feed og selvfølgelig udarbejdet og designet din e-mail, er du klar til at sætte dit flow live. Go!

Men hvordan får du så tilmeldinger til de lister, der skal modtage de nye e-mails, du har opsat? Skal det gøres manuelt? Heldigvis ikke - denne proces kan du også automatisere.

Du kan med fordel oprette en særlig tilmeldingsformular på dit site, hvor man har mulighed for at skrive sig op til at modtage opdateringer om aktuelle kurser med det tidsinterval, du har bestemt. På den måde behøver du ikke manuelt at føje kontakter til dit flow, og alt vil foregå automatisk, så snart en kontakt tilmeldes og giver consent via formularen.

Benytter du et præferencecenter med interesser, bør du også tilføje muligheden for at skrive sig op til kurserne via denne. 

Tilmelding
(På billedet ses et eksempel på en tilmeldingsformular, som inkluderer tilmelding til de automatiske flows med RSS-feeds. I dette tilfælde kan modtageren selv vælge ift. modtagelse af aktuelle kurser for 6 ugers listen og/eller fra den regionale positivliste.)


Nu passer flowet, feedet og tilstrømningen af nye tilmeldinger sig selv.
Du gør derfor bare arbejdet den ene gang.

 

Men virker det så?

Alt det her lyder jo meget smart - er du ikke enig?

Dog kan der være langt fra god idé og tanke til handling, og derfor er din næste bekymring sikkert ift. effekten. Virker det overhovedet, og er det arbejdet værd?

Vi ser kun positive resultater!

Åbningsraterne ligger generelt på et godt, højt niveau.
Normalt sigter vi efter åbningsrater på 20%. I disse e-mails ser vi åbningsrater på helt op over 52%.
Og ved klikraterne er gennemsnittet på mellem 3-5%, mens vi i de her RSS-flows ser klikrater på over 27%.

 

Hvad så bagefter, skal jeg ikke gøre mere?

Når først du er i gang med at bruge RSS-feeds, kan du blive ved med at udnytte dem og altså lave så mange, som det passer ind i din e-mail strategi.

Du kan fx:

Gøre dem til en integreret del af dine nyhedsbreve
Placér RSS-feeds som et fast modul i dine nyhedsbreve. På den måde vil der i alle e-mails automatisk blive vist udbuddet af kurser inden for det specifikke, udvalgte område.

Tilføje dem i dine interessebaserede flowmails
Opsæt et eller flere flows der triggers af, at dine modtagere besøger dine kursusgrupper. Ved gentagne besøg kan du igangsætte flowmails med relevant og aktuelt indhold - på den måde leverer du informationen, når der er behov for den. Og du kan samtidig hjælpe de interesserede modtagere i retningen af en tilmelding.

Få dine modtagere til at skrive sig op til månedlige RSS-mails
Har du et dedikeret flow til RSS-mails, kan du med fordel opfordre dine modtagere til at skrive sig op til at modtage disse e-mails med aktuelle kurser. Tilføj fx et modul i dine andre e-mails, som via en formular gør det let at tilmelde sig og dermed også modtage disse RSS-mails fremover. 

 

Kontakt os nu