E-commerce

Nye regler for prismarkedsføring

Den 28. maj 2022 er der nye markedsføringsregler, der træder i kraft. De kommer direkte fra EU og derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på dem og forholder dig til dem. Måske har de indflydelse på den måde, du laver markedsføring på?

Det er ikke til at komme uden om - prismarkedsføring. Det er en kendt disciplin hos næsten alle webshops, og ofte er det også en strategi, der fører til høje konverteringer og dermed succes! Med de nye regler, der træder i kraft om ganske kort tid, er der dog nu nogle ændringer, der kan gøre en sådan prismarkedsførings-strategi lidt mere besværlig. Meningen er, at de forskellige budskaber om tilbud skal blive mere retvisende og gennemskuelige for dine kunder. Og for dig… Tjaa… Du skal bare lære at forholde dig til dem, så du omgås reglerne korrekt.

 

 

De gældende regler

Med de nuværende regler er en normalprisperiode på 6 uger (svarende til 42 dage). Det vil sige, at en vare skal have været til salg i 6 uger, før du må reklamere med budskaber om, at der kan spares penge på den. Har en bestemt vare varieret i pris i løbet af de 6 uger, er det periodens laveste pris, der skal sammenlignes med.

I løbet af de 42 dage har du mulighed for at køre med enkelte og kortvarige kampagner med op til 3 dages varighed, uden dette vil få betydning for varens normalpris. Det bruges ofte til Black Friday.

Kampagnen skal dog vedrøre alle produkter, bestemte kategorier eller dele af sortimentet. Det er ikke længere muligt at køre tilbud på enkelte produkter uden, at det afbryder normalprisperioden.

 

 

Nye regler fra den 28. maj 2022

Bemærk: Dette indlæg er et sammendrag af den måde, vi (MCB) forstår de nye regler på. Vores tolkning kan derfor afvige fra andres.

Når vi rammer den 28. maj, sker der ændringer i de ovenstående regler. En af de vigtigste omfatter den periode, i hvilken en normalpris er gældende. Den bliver helt konkret sat ned fra 42 dage til 30 dage. 

Ydermere vil det ikke længere være muligt at bruge de kortvarige kampagner på maks 3 dages varighed uden, at det afbryder en længere kampagneperiode, som normalprisen har været gældende i.

Derfor: Laver du tilbud på Singles Day og igen til Black Friday, så gælder den førnævnte regel med de 3 dage ikke mere. Tilbudende, du laver til Singles Day, er den nye normalpris, der skal sammenlignes med og laves rabat ud fra.

Det betyder, at du ved enhver form for prisnedsættelse kun må sammenligne med den laveste pris, som den pågældende vare har haft i en 30 dages periode. 

Lad os tage et eksempel: En tøjbutik sælger sko, der normalt koster 700,00 kr., men på Singles Day sættes de ned til 500,00 kr. Når Singles Day er overstået, sættes prisen tilbage til 700,00 kr. Få uger efter rammer Black Friday, og selvsamme tøjbutik vil igen sætte prisen ned nu med 20% på de føromtalte sko. Men da det er under 30 dage siden, at det var Singles Day, skal butikken trække 20% fra de 500,00 kr. og ikke de 700,00 kr., da de 500,00 kr. er den nye normalpris.

 

 

Slut med at skrive "Black Friday tilbud"?

Udover ændringerne i, hvordan du fremover må prissætte dine tilbud, har EU også lavet retningslinjer for  salgsfremmende udtryk.

Disse udtryk omfatter bl.a. "Black Friday tilbud", "Udsalgspris", "Særtilbud" og ikke mindst "Black Friday/week/month", "Cyber Monday" og "Single Days-priser".

EUs begrundelse er, at disse giver udtryk for, at en eller flere varer tidligere har haft en højere pris. Det vil derfor kun blive muligt at bruge disse udtryk, hvis du oplyser om den billigste pris på varen inden for de seneste 30 dage.

Lad os tage et nyt eksempel: Du vil under Black Week give 20% på hele din webshop og oplyse dine kunder om, at du har gode Black Week tilbud. For 20 dage siden havde du dog tilbud på et par sko til 500,00 kr., som normalt koster 700,00 kr. Vil du bruge "Black Week tilbud" som et salgsfremmende udtryk, skal du altså oplyse de 500,00 kr., som den billigste pris inden for de seneste 30 dage.

 

BLACK-FRIDAY-4645768_1280

 

 

Vil du gerne have et bedre overblik?

Indrømmet, vi synes også selv, at de nye prismarkedsføringsregler kan være lidt kluntede at finde rundt i. Derfor har vi opstillet de ovenstående regler plus en masse ekstra info i en lækker PDF fil, som kan hjælpe dig med skabe et hurtigt overblik over regler og ikke mindst, hvad du kan gøre for at sikre, at din webshop er klar til dem.

 

Få adgang til PDF filen her

 

 

Kilder:
Webinar afholdt af e-mærket og LIGA advokater den 3. maj 2022

Artikel fra vedr. nye regler for tilbud fra HORTEN

Branchenyt om skærpede regler for markedsføring fra DM&T

Modtag nyheder direkte i din indbakke

20. januar 2023

Fra B2B website til B2B webshop med .Cloud

B2B-handlen har ændret sig. Indkøberne vil kunne handle hurtigt, nemt og når det passer dem. Derfor stilles der lige så høje krav til en B2B shop som til en almindelig B2C shop. Men funktionaliteterne er anderledes, og den rigtige e-commerce platform er derfor afgørende.

12. januar 2023

Sådan integrerer du Umbraco CMS og Forms med ActiveCampaign

Umbraco har i lang tid været i gang med at udvide og forbedre platformen med øget fokus på integrerede løsninger - også omtalt som DCP (Digital Experience Platform). Senest er der kommet integrationer til HubSpot og Microsoft Dynamics 365. Og nu er der også kommet en integration til ActiveCampaign.

09. januar 2023

Hvilket e-mail system skal jeg vælge?

Du ved det allerede.
E-mail marketing er en af de vigtigste discipliner indenfor online markedsføring. Men det kan være en jungle at finde rundt i de mange systemer - for hvilket passer bedst til dig, din hjemmeside og dine ambitioner?

Se alle blogindlæg