Post-corona. Mid-inflation. Pre-black friday. Modvind på Facebook og Google Ads. Lyder det bekendt? Det er udfordringer for mange i øjeblikket. Læs med her hvor vi forsøger at hjælpe dig igennem.
Du har måske reddet med på bølgen af den online vækst, som Covid-19 pandemien medførte. Og du kan derfor formentlig nikke genkendende til følgende scenarier.
Dine eksisterende tiltag virkede bedre end forrige perioder: Flere besøgende, der også købte oftere og mere end tidligere perioder. Du skruede derfor op for dine Google Ads budgetter. Du gav mere budget til Facebook Ads, og det gav mening og værdi for din forretning, fordi kræfter uden for markedet gav en masse medvind til online forretninger.
I dag går det godt på de etablerede kanaler, og investeringerne stiger i de eksisterende marketingkanaler. Alligevel lurer noget under overfladen. Det sker nemlig på bekostning af, at man ofte glemmer at få tilføjet nye kanaler til sit marketing mix. Man har simpelthen rigtig mange æg i de samme kurve, hvilket udgør en stor risiko, når man oplever ændringer i markedet.
Nu er den aktuelle situation, at der er usikkerhed i markedet, krig, højeste inflation i årtier, begyndende tegn på faldende forbrug, højere renter og udsigt til at boligmarkedet køler af. Du kender sangen og dansen, hvis du kigger i aviserne eller tænder for dit TV.
Forretninger som er online forankret skal tilmed forholde sig til, at markedet normaliseres i kølvandet på pandemien, og derfor er mange webshops nødsaget til at reagere. Løsningen bliver ofte at køre aggressivt på med udsalg og gå på kompromis med afkastet på ens markedsføring, fordi man skal have omsat sit lager, som måske stadig er gearet efter den fart, markedet havde under pandemien.
Er det noget, du kender til? Så er du ikke den eneste.
Nu er vi i juni 2022, og vi ser tydeligt den direkte konsekvens af ovenstående scenarier. Nemlig at CPC/CPM priser på tværs af Google og Facebook stiger markant, og mange er pludselig fanget i en ond spiral af at være tvunget til at køre udsalg og leve med den lavere avance. Dernæst skal man leve med, at priser på klik eksploderer.
Hvad gør man så? Det giver vi dig svaret på i blogindlægget her.
Du har brug for overblik og nytænkning
Step 1: Få overblik over dine nuværende marketingkanaler
Du skal først og fremmest have styr på din forretning og dine eksisterende marketingkanaler. Ved du, hvad du tjener på dine Google Ads? Du kender sikkert din omsætning, og du kender måske endda din ROAS. Men kender du den profit, som Google Ads og Facebook Ads (forhåbentlig!) skaber? Det gør de færreste faktisk. Her arbejder MCB sammen med ProfitMetrics, som netop løser denne udfordring.
I øjeblikket performer kanalerne ikke som forrige måned og slet ikke som forrige år, og derfor er kunsten at kunne skrue ned for det, som ikke genererer profit og skrue op for de kampagner, hvor der er profit. Bare fordi din ROAS siger 8, er det slet ikke sikkert, at der er kroner på bunden, når alt er sagt og gjort. Det lyder simpelt, og det kan det også være, men det kræver, man investerer tid i at få eksempelvis ProfitMetric implementeret, og gør man det, så kan du også præcist måle på effektiviteten af alle de indsatser, vi anbefaler herunder.
Step 2: Tænk nyt og fremad
Når du har fået styr på dine etablerede kanaler, skal du igang med at tænke nyt og iføre dig fremtidsbrillerne.
Sidste år havde du travlt med at pakke ordre og ingen tid til at starte op på nye kanaler. Nu er tiden inde til at kaste nye ting på væggen og se, hvad der hænger fast. Der er profitabel omsætning derude også på kanaler, du måske ikke regner med. Det kan være volumen er lavere, men læg 3-4 nye profitable kanaler på og du kan måske komme i nærheden af samme volumen som sidste år. Det giver dig muligheden for at lave springbrættet til efteråret, Black Friday og julen.
Nedenfor giver vi dig nogle bud på nye marketingkanaler, du kan give dig i kast med.
Oplagte kanaler og initiativer du kan tage i brug
Pinterest
Lave CPM priser på topfunnel annoncering. Vilde konverteringsrater på buttomfunnel. Det er selvfølgelig et nichemedie i forhold til GA/FB, men hvis du er i en branche, hvor din målgruppe færdes på Pinterest - det kunne være interiør, tøj, smykker eller accessories - så er det et must at teste. Selve målretningen er, som man kender fra andre marketingplatforme. Tracking er super nem at sætte op, og derfor er der nærmest ingen pains i at starte op – andet end dårlige undskyldninger. Hos MCB arbejder vi sammen med Pinterest, og vi kan sætte et møde op mellem dig, os og Pinterest og få afklaret, hvordan din virksomhed skal annoncere på platformen.
Affiliate
“No cure no pay” er ekstra attraktivt i en tid som nu. Hvis du driver webshop, så giv lov til at CSS partnere må annoncere. Vi har mange eksempler på CSS affiliates, som på ingen måde kannibaliserer vores egne Google Ads kampagner, men derimod lægger et lag på. MCB arbejder sammen med flere partnernetværk, og vi er altid klar til at tage en snak om, hvilket netværk der passer dig.
Tiktok
TikTok er ikke et socialt medie. Det er en underholdningsplatform! Og det er én af årsagerne til, at platformen eksploderer i disse måneder. TikTok er den specielle dreng i klassen. Platformen kræver de rigtige kreativer og kræver i højere grad end andre kanaler, at man forstår alt det indforståede, der kommunikeres. Der er ultrakort levetid på trends og posts. Det er her trends starter! Det er stedet, man kan være first mover, og hvor man virkelig kan tale meget direkte til sin målgruppe på en måde, andre platforme ellers ikke tillader. Der er mange undskyldning for ikke at bruge TikTok, og den typiske er at “min målgruppe er der ikke”, hvortil vi ofte siger, “...men den er på vej!”. Og hvorfor ikke lægge et fundament, mens annonceringen er billig, så du har et forspring, når det for alvor vinder frem?
Bing Ads
Ja, Bing Ads. We know, we know og jokes om Bing står i kø. Men hør nu lige… Bing Ads har en smart import af dine Google Ads, så du har alle dine Google Ads sat op i Bing, mens du henter en kop kaffe. Derefter er der en effektiv synkronisering fra Google Ads til Bing, og dine optimeringer på Google Ads til eksempelvis annoncetekst opdateres automatisk i Bing! Det siger sig selv, at der er lavere volumen, men der er mindre konkurrence. Måske virker det for dig, og det finder du kun ud af ved at prøve?
Kreativer
Ordet i sig selv er næsten blevet en floskel. Men ikke desto mindre har det altid været vigtigt og nu mere end nogensinde! Video, video… Video. Ja, det er blevet proklameret i årevis, at videoer har bedre reach, højere konverteringsrater og bedre engagement på tværs af organic og paid marketing. Men nu hvor Meta/FB/IG kigger rigtig meget på TikTok, så hold øje med alle de nye funktioner og placeringer, som videoer får både i FB/IG, men også i Googles SERP. Skal du bruge et eksempel på, at IG eksempelvis lader sig inspirere af TikTok? Den allermest centrale plads på IG-appen plejede at være reserveret til at poste nyt content – men hov – pludselig er den plads nu overtaget af deres “Reels”-univers, og man skal helt op i højre hjørne for at poste. Er det begyndelsen på, at IG bliver et video-media som TikTok?
Meget af din markedsføring afgøres af dine kreativer. Algoritmerne har taget over på det, som i gamle dage var temmelig avanceret at sætte op, så nu skal slaget vindes ved at have bedre kreativer end dine konkurrenter.
Splittest
Alt ville være solskin og regnbuer, hvis bare din konverteringsrate var 30% højere, ikke? Så hvorfor arbejder du ikke på det?! Konverteringsraten på din webshop er gearinger på hele din marketingindsats. Du bør altid have én splittest kørende, og hvis ikke du er i gang, så er nu det helt rigtige tidspunkt. Du kan vride flere konverteringer ud af en lavere trafik (en lavere trafik som måske endda koster mere end sidste år!) – og når trafikken stiger ind i efteråret, eller når markedet igen skifter, så er du klar til at konvertere trafikken bedre.
Emails
Vi ved det godt. Emails er ikke just en ny kanal. Nye kanaler er en ting, men én eksisterende kanal som du fortsat skal vride alt ud af er din email kanal. Automations, flow, manuelle udsendelser – alt dette er faktisk det vigtigste. Husk også at gear dine udsendelser med nye subscribes via LeadAds og on-site strategier.
Så hvad skal du gøre?
Find yderligere profitabel omsætning på tværs af 3-4 nye kanaler, og du ville måske kunne kigge på grønne tal i dine KPI-rapport, selvom dine etablerede kanaler har det svært i forhold til 2021. Det er nemmere at komme fra 0-100 end fra 100-200. Så start op fra nul på nye kanaler, hvor din målgruppe er! Det kan kickstarte din marketing nu og her, og det giver et godt springbræt til efteråret.
Hvis du følger ovenstående, så kender du din forretnings profit på annoncering, og derfor er det nemmere end nogensinde at evaluere på dine etablerede indsatser og dine nye kanaler – men det kræver data for at evaluere indsatserne, og det kræver tid og tålmodighed at få retvisende data, hvilket i tider som nu kan være den største udfordring.
Har du brug for hjælp til at komme i gang med nye marketingkanaler? Kontakt os hos MCB. Vi sidder klar til at hjælpe dig med at erobre platforme, så du kan vækste din forretning.