Shopify
2 minutters læsning

Udnyt udsolgte produkter til at samle essentielle data i Shopify

Mads Høegh Kongensgaard

Shopify Tech Lead

Mads har flere års erfaring med Shopify, og han hjælper hver dag vores kunder med at tage platformens mange fordele i brug - både til B2C og B2B.

Fra og med i dag er det slut med at skjule dine udsolgte produkter!

Du har et udsolgt produkt, kunden går derfor forgæves hos dig, da produktet er skjult og går derfor til en anden webshop. Det skaber en dominoeffekt, for du mister samtidig omsætning. Det er der heldigvis en løsning på.

I stedet for at fjerne produkterne fra din hjemmeside, bør du drage nytte af de mange fordele, Shopify giver dig, når et produkt er udsolgt.

I stedet for at skjule produkterne, kan du øge din omsætning på trods af udsolgte produkter og få indsigt i, hvad dine kunder rent faktisk ønsker, hvilket også kan give dig vigtig data. Det kan være, at du får det indblik, at der skal bestilles mere hjem.

Når du driver en hjemmeside er din sværeste opgave at perfektionere din marketing- og salgstragt for at få kunder, der er klar til at købe. Den gennemsnitlige konverteringsrate for e-handel ligger mellem 1-4 %. Så selv for de mest succesrige online brands er det kun en lille brøkdel af mennesker, der besøger deres hjemmeside, der rent faktisk foretager et køb.

Skjuler du dine udsolgte produkter, er det med til at sænke konverteringsraten yderligere, da det produkt du har skjult, kan være det produkt din kunde leder efter. Især bestseller produkter har det med at blive udsolgt hyppigere end andre produkter.

Så hvad kan du gøre for at stoppe med at miste det potentielle salg uden at skabe en dårlig oplevelse for kunderne? Her er nogle forskellige tiltag, som du kan tage i brug, når dine produkter bliver udsolgt

 

Flyt udsolgte produkter nederst på ​​dine kollektioner

Bestseller ReSort analyserer de sorteringsregler, du sætter og genbestiller produkter i udvalgte kollektioner i henhold til disse regler. 

Indstil og kombiner tilpassede sorteringsregler globalt eller individuelt pr. kollektion.

Sorter og bestil automatisk produkter efter:

  • Genereret omsætning (i X antal dage)
  • Antal salg (i X antal dage)
  • Bruttofortjeneste
  • Rabat (% eller $)
  • Lagermængde
  • Sorter efter tags (Importer/eksportér tags for at sortere efter)
  • Dato (efter udgivelses- eller oprettelsesdato)
  • Produkttitel
  • Produktpris
  • Produktvisninger
  • Tilfældig produktbestilling

 

Tilbyd forudbestillinger eller meddelelser om, hvornår de udsolgte produkter kommer tilbage på lager

Selvom varen er udsolgt, bør du tilbyde dine kunder en måde at vise interesse på. Dette kan typisk gøres enten ved at tillade forudbestillinger eller ved at indsamle kundens e-mailadresse for at fortælle, hvornår varen er tilbage på lager. 

For at aktivere forudbestillinger kan du blot markere afkrydsningsfeltet "Fortsæt med at sælge, når det er udsolgt" i produktdetaljer under "Inventar"-sektionen. Det betyder, at kunderne vil være i stand til at købe varen som normalt, selvom den ikke er på lager. Hvis et produkt har flere varianter, skal du redigere hver lagervariant specifikt.

Du kan også bruge appen: Back In Stock som giver kunderne besked via sms og/eller e-mail, når et udsolgt produkt er tilgængeligt. Med denne funktion er der er ingen grund til at skjule populære varer eller rykke dem til bunden af ​​dine kollektionssider, når de er udsolgt.

Ved brug af Back In Stock-appen, kan du ændre teksten og det visuelle på knapperne, så den passer til din hjemmeside. Når du derefter genbestiller dit lager, sender appen automatisk en e-mail eller sms til din kunde med informationen om, at de nu kan gennemføre deres køb, uden du skal gøre noget.

Flere temaer tilbyder også en produktskabelon, som hedder “pre-order”. Her vil “Tilføj til kurv” ændre sig til “forudbestil”, så kunderne ikke er i tvivl om, at de ikke modtager deres køb, før varen er på lager igen.

 

Skjul ikke produkterne ved at fjerne udgivelsen af ​​dem

Mange brands ønsker slet ikke at vise udsolgte produkter og ønsker blot at skjule dem. 

Shopify tilbyder to måder at skjule produkter på. Du kan enten indstille produktstatus til kladde eller fjerne offentliggørelsen fra onlinebutik kanalen. Desværre vil begge veje føre til en ikke-eksisterende side og generere en 404-fejl. Det er et stort problem for søgemaskiner som Google. 

Så hvad er den bedste måde at skjule produktet fra din hjemmeside, men stadig holde URL’en aktiv for Google og andre?

Fjern produkterne fra butikkens kollektioner. Hvis du bruger automatiske indsamlinger, kan du blot tilføje en regel om, at lagerbeholdningen skal være større end 0.

 

Kontakt os nu