Magento
8 minutters læsning

Udvid internationalt med Magento Multistore

Annemette Rosenkilde Lucas

Marketing Manager

Annemettes specialeområde er inbound marketing. Med flere års erfaring først som E-mail Marketing Specialist, senere Marketing Automation Specialist og nu certificeret HubSpot specialist, er hun i dag ansvarlig for MCB's interne marketing.

Magento er et open source CMS, der er udviklet til at styre og administrere webshops. Det er også en brugerflade, der lader dig håndtere hele dit forretningsflow fra ét administrationspanel. Det betyder, at du bl.a. kan oprette produkter og produktvarianter samt håndtere ordrer, fragt og betalinger ét sted.

megento_3600x1400_blog


Når du drømmer om at skalere din forretning og sælge internationalt, og du gerne vil slippe for en løsning, der er både udfordrende og tidskrævende, så kan Magento være præcis det, du leder efter. 

Måske administrerer du i forvejen mere end én shop, hvorfor du allerede ved, hvilke udfordringer der kan være forbundet med udvikling og vedligehold flere steder på én gang. Og igen kan Magentos multistore være en ideel løsning.

Multistore er nemlig mange ting - vigtigst af alt er det en funktion, der er designet, så du får lettere ved at håndtere flere shops på én gang. Derfor er det også simpelt at føje endnu et sproglag til, hvis du vil ekspandere på den mindst ressourcekrævende måde. 

Der er ingen grund til at drømme om det internationale marked - du kan eksekvere på det!

Og for mange er det tiltrækkende. Flere oplever i dag et behov for at udvide. Markedet er hårdt, og det bliver kun hårdere. Internettet er fyldt med muligheder, og flere ser et lys i at operere online. Derfor kan du fra den ene dag til den anden opleve flere konkurrenter, der tilbyder det samme som dig, og dem skal du for alt i verden ligge foran - på flere punkter.

Det hele handler dog i første omgang om at have en hjemmeside, der ikke bare lever op til dine behov og gør det simpelt for dig at administrere både et eller flere sproglag, den skal også være brugervenlig for dine kunder, potentielle kunder og samarbejdspartnere - og det er noget, der gælder, hvad end du handler B2B eller B2C.

Vi er nemlig i en tid, hvor alle segmenter stiller krav til den online oplevelse, vi præsenteres for. Vi tager ikke ‘bare’ til takke. Og derfor skal du ikke ‘bare’ lade stå til. Du bør have en velovervejet og strategisk indsats online, når du også ønsker succes.

Og den succes kan med fordel starte med din webshop bygget i Magentos CMS og de mange muligehder, funktioner og features, du kan udnytte og drage stor værdi af her - særligt hvis du har lavet en migrering til Magento 2.


Magento


Hvad er Magento Multistore?

Magento Multistore er den funktion, der adskiller Magento fra andre eCommerce-løsninger - i det store og hele. Med Magento eCommerce vil du opleve en skalérbarhed og et system, i hvilket du altid kan få den hjælp og den support, du behøver - både B2B og B2C. Det skyldes, at der er tale om et open source system, som gør det muligt for alle at personliggøre egen oplevelse gennem udvikling og kode. Dog anbefaler vi, at du altid søger erfarne kræfter, når du starter op eller opgraderer i Magento, der kan nemlig være behov for en specialiseret viden i systemet for at ende ud med det mest optimale resultat.

Magento er derfor systemet, der kan vokse med din webshop, og når din e-handel udvides, kan det være nødvendigt med flere webshops på forskelliger domæner. Og selvom det måske for dig er at gå for vidt nu og her at ekspandere internationalt, kan det være et ønske i fremtiden, som det allerede indledningsvist kan være en fordel at indtænke. Intet er mere ærgerligt end at låse sig selv fast i et system, som i fremtiden ikke opfylder behov og ønsker for yderligere succes.

Normalt betyder flere shops også flere backends, men ikke med Magento, som netop sikrer dig muligheden for at administrere flere webshops via den samme backend. I Magento er multistore allerede en del af CMS’et, og derfor er der her ikke tale om en tilkøb, en dyrere licens eller en stor integration, som det ofte gør sig gældende i andre backends.

Det er særligt noget, der kommer til udtryk som værende en fordel med de forskellige valutaer, du kan vise for samme produkt, alt efter hvilket domæne, man tilgår din shop på. Til dette kan du både gør brug af den smarte, indbyggede valutafunktion, hvor du kan vælge egen vekselkurs for hver valuta baseret på en standardvaluta, du kan hente dine vekselkurser fra en ekstern tjeneste, eller du kan håndtere alle dine priser manuelt fra ét produkt til et andet på hver af din webshops. Du har altså kort fortalt rig mulighed for at sætte den pris, du ønsker - uanset land.

Hertil kommer leveringsmuligheder og betalingsmuligheder, som også er meget forskellige alt efter marked. Derfor kan du øge antallet af transaktioner, du kan håndtere ved at splitte din ordreadministration, produktadministration og checkout. I dag skal alt gå stærkt, og er din leveringstid længere og mere krævende end dine konkurrenters, har du allerede lagt dig i bagenden. Et stort konkurrenceparameter er således levering - derfor er det en fejl, at mange udelukkende fokuserer på produktpris. Mange kunder er nemlig villige til at betale lidt mere for en vare, hvis det betyder, at de kan få den hurtigere inden for døren. 

Alle lande har hver især en præference ift. online betaling - nogle foretrækker PayPal, særligt i USA, og andre foretrækker Klarna, mens vi her i Danmark er vilde med MobilePay, og der findes et utal af andre løsninger. Derfor er det vigtigt, at du tilbyder de rigtige muligheder på dine internationale shops, så du gør det så simpelt for dine potentielle kunder at gennemføre et køb. Er det for besværligt vil de hurtigt være videre og have fundet selvsamme produkt eller måske et lignende på en webshop, som synes lettere at handle på.

Når du tilbyder de foretrukne betalingsmuligheder, vil din webshop også fremstå langt mere reel. Og netop det parameter er vigtigt i en tid, hvor flere i større eller mindre grad har været udsat for online svindlere.  

For at tilbyde den bedste, globale tilstedeværelse er det selvfølgelig også vigtigt med sprogvariation. På den måde virker din shop mere tiltrækkende for potentielle kunder, og de har lettere ved at forholde sig til det, du forhandler og dermed gennemføre et køb. 

Med Magento Multistore kan du derfor konfigurere forskellige sprog på hver af dine webshops. Det kan du fx gøre med den kendte lille sprogvælger i menuen - det ikon er intuitivt for flere, og derfor er det en nærliggende løsning. Ved klik på et givent land eller sprog sendes en kunde til den korrekte shop. 

Du kan dog også vælge at oprette webshops med specifikke URL’er for hvert sprog.

Vi ved alle, at vi går til forskellige markeder på et utal af måder. Den måde vi griber det amerikanske marked an på, er således ikke ens med den måde, vi imødekommer det europæiske marked på. Og det gælder også design og layout. Derfor har du med Magento Multistore selvfølgelig også mulighed for at give hvert sproglag sit eget look. 

Vi anbefaler dog, at du gør brug af samme tema, så du skaber en sammenhængende og grundlæggende, rød tråd for hele dit brand - og så kan du efterfølgende tilpasse på hvert sproglag for at ramme de forskellige målgrupper korrekt. På hvert sproglag kan du også tilkoble forskellige funktioner for på den måde bedst at imødekomme den måde, der handles på. 

Hver shop kan derfor have eget domæne og design og også layout - og brugermæssigt adskille sig fra hinanden, men de bruger samme server, hvorfor de også kan dele moduler (hvis de er licenseret i Magento-installationen. Nogle moduler kan kræve en licens for hvert domæne). 

Vær opmærksom på, at Magento Multistore ikke udelukkende betyder en udvidelse internationalt. Du kan nemlig sagtens have forskellige webshops og domæner under den samme Magento-installation uden, at de er placeret globalt.

Så hvad passer bedst til din forretning og din vision for fremtiden?

Magento


Fordele ved Magento Multistore

Som nævnt er der flere fordele ved Magento Multistore. Lad os dykke ned i nogle af de væsentligste herunder.

Ud over at du får en lettere tilgang til udvidelse internationalt vedr. både sprog, valuta, levering og fragt, kan du også opbygge separate kataloger for hver shop - lige såvel som du kan vælge at bruge det samme på tværs af dem alle. Du får derfor en frihed til at arbejde med din butik, som det giver bedst mening for dig i dine arbejdsrammer.

Særligt inden for B2B-segmentet er det en fordel, idet du så kan sikre det mest målrettede view.

Brugervenlighed er ofte alfa og omega. Derfor bør du gøre det så let som muligt for dine kunder og potentielle kunder at handle hos dig. Og det kan du med Magento Multistore. Her kan du nemlig lade dine kunder navigere i en shop, som er inddelt efter kategorier frem for at skulle finde rundt i én stor shop med varer inden for en række forskellige kategorier.

Det er nemlig de færreste af os, der tager os tiden til at søge et helt site igennem for at undersøge om det, vi skal bruge, er tilgængeligt på shoppen. Finder vi det ikke inden for ganske kort tid, er vi videre. 

Med det sagt kan du gøre yderligere brug af inddelingen i segmenter. Lad os antage, at du sælger tøj til både kvinder og mænd. For at give dem hver især den bedste oplevelse kan du sende dem ind på shops med henholdsvis dametøj eller herretøj. På den måde bliver det lettere for dine besøgende at finde det, de søger, og de får en fornemmelse af en mere fuldendt, struktureret og personlig oplevelse på din shop. 

Og det gør det lettere for dig at opdatere ud fra data, idet du får adskilte segmenter. Du kan derfor give præcis den oplevelse, som hvert segment efterspørger for på den måde at ramme bedst. Og derfor er det slut med at gå på kompromis for at finde en løsning, der tilnærmelsesvis tilfredsstiller alle.


Magento

 

Kom i gang med Magento Multistore

Før du kaster dig ud i hele verden med dine produkter eller ydelser, så sørg for at have dannet dig en god base nationalt. Du bør have et fodfæste på de lokale markeder, så du har en viden og en erfaring inden for det online univers. Her er der nemlig ofte en del discipliner, du skal tage ved lære af og kunne håndtere på egen hånd - med mindre du vælger at outsource en del af opgaverne. På den måde får du også tillært dig et online grundlag, så du går ind i et nyt land med stor selvsikkerhed og gå-på-mod. 

Og den lille ting, er faktisk ikke så lille. Netop din følelse og tilgang kan betyde forskellen på knald eller fald.

Det kan i første omgang betyde en migrering til en Magento Webshop.

Måske skal du have eksporteret alt data - lige fra produkter og lager til kundedata fra en eksisterende shop til en ny. Til det er det en fordel at gøre brug af et erfarent Magento bureau, der kan sørge for, at alt bliver håndteret korrekt og på den mest effektive måde uden, at der går data tabt.

Alt bør således foregå gnidningsfrit og efter en stringent plan. Der kan nemlig også være nogle moduler eller features, der skal kodes ind i Magento, så platformen opfylder dine behov, eller du kan have nogle ønsker for opgradering, du gerne vil have ført ud i virkeligheden.

Det kan også være, at du allerede har et online virke på en eksisterende Magento Webshop, som du vil udvide. Eller måske er det en nødvendighed med en migrering fra Magento 1 til Magento 2. 

Opererer du på nuværende tidspunkt på en Magento 1, anbefaler vi under alle omstændigheder, at du migrerer til Magento 2, før du kaster dig ud i et internationalt eventyr. 

Magento 2 sørger sammenlignet med Magento 1 for merværdi. Du vil opleve en bedre arkitektonisk opbygning, en forbedret hastighed, en højere ydeevne, flere udvidelser og en understøttet sikkerhed. Mange er derfor allerede flyttet fra Magento 1 til Magento 2.

Magento 2 understøtter bl.a. de seneste PHP-versioner - det betyder en positiv påvirkning af hastigheden på din shop. Samtidig er der reduceringer i unødvendige browserdata og JavaScript, der kan føre til 40% flere behandlede ordrer i timen.

 

Det skal du tjekke, før du indtager et nyt land

Udover at sørge for at din webshop kører på Magento 2, bør du også tage et grundigt kig på din hastighed, før du ekspanderer din forretning. Ofte har du under ét sekund til at overbevise besøgende om, at de skal blive på din hjemmeside - det er ikke lang tid, men det er lang tid nok til at kunne gøre en forskel ift. din konverteringsrate. 

Særligt er det noget, der gælder, hvis du sælger B2C. Meget tyder nemlig på, at B2C-segmentet har langt mere travlt end B2B-segmentet. Især på dine produktsider bør du således sørge for en hurtig loadhastighed. Og det er faktisk ikke kun for de besøgendes skyld.

Søgemaskinerne som fx Google foretrækker også sites, der skærer ned på den unødvendige ventetid. 

Og som vi alle ved, des større en webshop, der er tale om, des større krav stilles der også til det tekniske setup. Og dermed også de optimeringer, du behøver for at opleve en god performance. 

Men er det ikke altid vigtigt? Jo, det er det bestemt!

Men når du vil ekspandere til udlandet, hvor din webshop vil være en ny spiller på markedet, og hvor den skal konkurrere mod andre allerede veletablere webshops, så er det især vigtigt med lynhurtige hastigheder!


Kontakt

Uanset om du søger en samarbejdspartner til at oprette en ny shop på Magento, om du i forvejen har en Magento Webshop, som du ønsker vedligeholdt, eller du søger hjælp til migrering fra Magento 1 til Magento 2, så hjælper vi dig gerne i mål.

 

Kontakt os nu