Shopify

Vær tydelige omkring dine varianter og få genkøb fra dine kunder!

Dine kunder har købt et produkt, og de er vilde med det! Hvorfor så ikke få dem til at købe samme produkt evt. i en anden farve? 

image4

Hvad betyder det overhovedet?

En variant på din hjemmeside kan være flere ting. Det kan fx dække over størrelse, farve, stil, materiale, overflade, vægt og mange andre ting, da det selvfølgelig kommer an på, hvad du sælger.

Lad os tage et eksempel, hvor vi tager udgangspunkt i varianten, størrelse. Herunder har du forskellige valgmuligheder som fx extra small, small, medium, large og extra large - det er de mest naturlige valg.

Husk dog, at prisen også kan variere på de forskellige varianter. Det kan fx være, at du bruger et dyrere materiale ved én variant, eller at en anden variant kræver mere håndtering.

Kort og godt handler det om, hvad du sælger på din hjemmeside, og hvilke muligheder du giver dine kunder for at købe.

 

Hvorfor er det så vigtigt?

Ofte har dine kunder hverken tid eller lyst til at søge din hjemmeside tynd for at finde det produkt, de leder efter, som måske blot er en vare, de i forvejen har, men nu ønsker i en anden farve (variant).

Derfor er det vigtigt, du gør det tydeligt for dem, hvilke andre farver produktet kan findes i med blot et enkelt klik.

Det sørger for en meget bedre oplevelse for dine kunder - og heldigvis er det ganske let.

Du skal bare gøre brug af color swatches på alle de produkter, du tilbyder i forskellige farver. Det betyder, at man som kunde blot skal klikke sig ind på én farve, og så vil man få præsenteret alle de andre farver også.

image5Lad os lige tage et eksempel.

En af dine kunder er i færd med at købe et hvidt forklæde, som bl.a. bruges til madlavning. Samme forklæde forhandler du også i sort, og fordi det er en mere praktisk farve i køkkenet, er det måske mere relevant for kunden. Men fordi at kunden ikke har tjekket hele dit udvalg igennem, er han/hun slet ikke klar over, at forklædet findes i sort.

Derfor bør du vise både det hvide og det sorte forklæde frem for kunden, hvad end for en farve, han/hun klikker sig ind på.

Det er en god service! Men det er ikke nok.

Lad os antage at kunden er vild med det hvide forklæde, men gerne vil have flere at vælge mellem. Dermed er der også et, der kan bruges, når det hvide er til vask, eller når børnene skal være med i køkkenet. Derfor bør du også vise det sorte forklæde frem, da det kan betyde, at kunden vælger at købe begge varianter.

Og for dig betyder det en højere ordreværdi.

Hvis det lyder som noget, du bør gøre brug af, så bør du også vide, at color swatches kan vises på forskellige måder.

Du kan selvfølgelig vælge at gå efter en pantone farve, hvis dit produkt er ensfarvet. Har det derimod et mønster, kan du lave dine egne color swatches, eller du kan vise hele produktet frem i de forskellige varianter. Den løsning bruger Zalando, som du kan se lidt længere nede.  

Til at sørge for color swatches på din hjemmeside kan du gøre brug af app’en, Product Colors. Du kan se en præsentationsvideo af den på Youtube her:

 

Hvad skal du tænke over, og hvem gør det godt?

Du har sikkert opdaget det. Mange af de helt store online webshops gør nemlig allerede brug af color swatches i forskellig udstrækning.

Det skyldes, at de har et stort udvalg af produkter, og hver af disse har de ofte også i forskellige varianter. De bruger derfor ikke blot color swatches for at give god service og øge deres ordreværdi, men også for at gøre deres produktudvalg mere overskueligt for en besøgende.

Lad os tage et kig på Zalando, Boozt og Beracamy og se, hvordan de bruger color swatches.

Hvis vi starter med Zalando, kan vi se, at de vælger at vise hele produktet frem i de forskellige varianter. Kører man musen henover de forskellige varianter, forstørres billedet, og der er derfor ikke bare tale om pantone farver.

Det giver et godt visuelt indblik i trøjen fra Adidas.

image1

Boozt gør brug af samme metode som Zalando, men bruger det også på kollektionsniveau. Det betyder, at den besøgende allerede ude på søgesiden får at vide, at et produkt findes i forskellige varianter - og det giver også en god overskuelighed.

Boozt vælger at bruge små color swatches på deres kollektionssider, da der i layoutet ikke er plads til at vise større billeder.

image3

Beracamy har i modsætning til både Zalando og Boozt valgt at lave deres egne color swatches, idet alle tasker har forskellige mønstre. Det giver en god ide om materialet og udseendet, allerede før man vælger at klikke sig ind på den enkelte variant.

Hvis blot der var tale om en pantone farve, kunne color swatches virke misvisende - det er nemlig ofte de små ting, der gør den store forskel.

image2

Med alt det sagt kan color swatches bruges i forskellige former - vigtigst er det, at du viser dine produkter frem på den bedst mulige måde, så dine kunder får det mest tydelige indblik i, hvordan de ser ud. Dine kunder må nemlig andre være i tvivl om, hvad de egentlig bestiller.

Derudover skal muligheden for color swatches altid være let tilgængelig, så den rent faktisk også bliver brugt og kan tjene sig ind for dig.

Jeg håber, at jeg har inspireret dig til at få kigget på dine color swatches på din hjemmeside.

Har du nogle spørgsmål? Så er du velkommen til at kontakte mig på enten mail eller telefon.  

Modtag nyheder direkte i din indbakke

15. april 2021

Hvad er konverteringsoptimering?

Ca. 63% af virksomhederne mangler en struktureret tilgang til Konverteringsoptimering (CRO).

09. april 2021

Hvordan opretter du en persona? Din komplette guide

Hvis dit indhold ikke er tilpasset med din målgruppe i tankerne, appellerer det ikke til deres behov. 

Se alle