Marketing
5 minutters læsning

Sådan kan YouTube annoncering øge B2B- og B2C-virksomheders online synlighed

Anja Esbersen

Anja har solid erfaring med online marketing, og som Google Ads Specialist hjælper hun hver dag en lang række samarbejdspartnere med at få succes med alt, der rører sig inden for Google annoncering

Med YouTube annoncering kan du nå en stor og relevant målgruppe, øge synlighed, opbygge brand awareness, generere leads og skabe salg både B2B og B2C via engagerende og målrettede annoncer.

Topbanner til mail med streg - 1200x550px

Google ejer Youtube, og derfor er det gennem Google Ads, at du har mulighed for at annoncere på den online videoplatform. YouTube som annonceringsplatform er således kraftigt integreret med både Google Ads og Google Analytics, så det er gjort lettere at både administrere og optimere på de forskellige videoannoncer. 

Og netop videoannoncering bliver gradvist vigtigere.

Video er en ideel kanal til markedsføring, fordi virksomheder herigennem kan formidle en stor mængde information på en visuelt tiltalende måde. Videoer har desuden en høj grad af engagement, de er lettere at huske og forholde sig til end fx tekst, og så kan de viderebringe et budskab gennem storytelling.
Desuden er videoer lette at dele på tværs af sociale medier og andre digitale platforme, hvilket kan betyde øget eksponering og rækkevidde uden mere arbejde.

 

YouTube er i dag en vigtig kanal til online markedsføring

YouTube er i dag en af verdens største og mest populære videodelingsplatforme. Den giver brugerne mulighed for at uploade, se og dele videoer på tværs af en lang række forskellige emner og interesseområder. Uanset om du søger underholdende kattevideoer eller mere faglige guides, er YouTube således for mange det foretrukne medie. Brugere kan søge efter videoer, abonnere på kanaler, interagere med andre brugere via kommentarer og likes lige såvel, som de kan skabe eget indhold.

Og selvom mange mener, at YouTube er ved at blive udkonkurreret af nogle af de nyere medier såsom TikTok og Instagram, er platformen stadig blandt de mest anvendte medier. YouTube blev grundlagt i 2005, og siden da er platformen vokset eksplosivt. I dag har YouTube på verdensplan mere end 2 milliarder aktive brugere hver måned.

Platformen er i årevis blevet forbundet med online underholdning og læring, men den har også udviklet sig til en vigtig disciplin inden for online markedsføring af B2B- og B2C-virksomheder og brands. Virksomheder har ligesom andre brugere mulighed for at oprette kanaler og uploade videoer til platformen, målrette betalte annoncer specifikke målgrupper og på den måde øge både rækkevidde og eksponering.

 

Effektiv annoncering der fanger din målgruppe 

Med så mange aktive brugere får virksomheder mulighed for at nå ud til potentielle kunder via en platform, hvor målgrupperne i forvejen bruger en stor del af deres tid.

Og det handler netop om at ramme og fange din målgruppe der, hvor den befinder sig, når du vil sikre, at du får mest muligt ud af det budget, du har tiltænkt annoncering og markedsføring generelt.

En af de største fordele ved at bruge YouTube til din markedsføring er derfor rækkevidden. Meget hurtigt kan du nå mennesker og markeder, hvis opmærksomhed det kan være både sværere, dyrere og mere tidskrævende at fange på andre online platforme.
Og med YouTube's målretningsevne vil du opleve, hvordan du mere effektivt kan målrette annoncer specifikke målgrupper baseret på faktorer, der er givende for det produkt eller den ydelse, du udbyder. Det kan være datasegmenter som fx alder, køn, geografisk placering og interesser.
Målretning kan desuden hjælpe både B2B-virksomheder og B2C-virksomheder med at maksimere annonceudgifter ved at undgå at vise annoncer til personer, der ikke er relevante for deres forretning.

YouTube er en mastodont inden for visuel og interaktiv kommunikation. Og netop videoer, billeder og animationer kan gøre det lettere at forklare og demonstrere produkter og ydelser på en måde, der er lettere at forstå samt huske. Det kan øge dine kunders interesse i dine produkter og ydelser og skabe forhøjet engagement blandt din målgruppe omkring dit brand.

Og så skal vi også huske, at YouTube dækker over en fleksibel og skalérbar løsning til din markedsføringsstrategi. Du kan nemlig vælge mellem forskellige annonceformater på platformen, så du kan opsætte det, der passer til dit behov, dit budget og den måde, din målgruppe agerer på, på YouTube.

 

Sådan fungerer de forskellige annonceformater på YouTube

YouTube tilbyder forskellige annonceformater, som gør det muligt for dig at nå din målgruppe på den måde, som giver bedst mening for din marketingstrategi og dit budget.

Hvert annonceformat har forskellige egenskaber og formål. Nogle kan placeres midt i en video, nogle kan springes over, og andre igen er man som bruger tvunget til at se:

Instream-annoncer
Instream-annoncer vises før, under eller efter en video på YouTube. Disse annoncer er normalt uundgåelige, men de kan springes over efter 5 sekunders varighed.

Instream-annoncer er ekstremt effektive, da du har en åbning på 5 sekunder, som brugeren er nødt til at gennemspille, og derfor kan de være med til at øge antallet af konverteringer samtidig med, at du når ud til et stort antal brugere uanset den enhed, de befinder sig på.

Du kan med in-stream-annoncer byde på det, der betyder noget for dig. Det betyder, at du afhængig af dit kampagnemål kan betale baseret på fx det samlede antal eksponeringer, eller når hele din annonce er blevet set.

InFeed-videoannoncer
Her er der tale om de annoncer, som tidligere blev kaldt ‘Discovery-annoncer’.

InFeed-videoannoncer gør det muligt for dig at placere dit brand, dit produkt eller din ydelse sammen med det YouTube-indhold, der kan være relevant for og bliver set af din målgruppe. Annoncerne bliver vist i startfeedet, afspilningsfeedet og søgefeedet.

Det betyder, at du fx ved siden af relaterede videoer kan få ørenlyd via sponsoreret indhold, der ligner det organiske indhold, som dine brugere i forvejen kigger på.

Bumperannoncer
Bumper annoncer er korte videoannoncer, som kan vare maksimalt 6 sekunder. De vises før en YouTube-video og er uundgåelige. Det betyder, at de ikke kan springes over, hvorfor de af brugeren skal ses, før en ny video kan afspilles. 

Igen giver det dig en unik mulighed for at ‘tvinge’ din målgruppe til at se det indhold, du mener, er relevant for dem.

Displayannoncer
Display annoncer vises ved siden af eller over videoindholdet og kan bestå af billeder, GIF’s eller tekstannoncer.  Annoncerne kan målrettes baseret på faktorer som geografisk placering, interesser og demografi, og så kan du redigere på placeringerne, så du sikrer, at dine annoncer vises på specifikke YouTube-videoer eller-kanaler.

Det betyder, at du også kan ekskludere dine annoncer, så de ikke vil blive vist sammen med bestemt videoindhold, der kan være irrelevant eller måske endda misvisende for dit budskab.

 

Opnå større rækkevidde og øget salg med YouTube-annoncering

YouTube annoncering kan være en værdifuld tilføjelse til markedsføringsstrategien for de fleste B2C virksomheder - men faktisk også for B2B-virksomheder. For selvom mange associerer YouTube med forbrugerprodukter, er der også mange muligheder for at nå et B2B-publikum gennem platformen.

YouTube har et enormt publikum, og derfor er der plads til både B2B og B2C. Uanset hvad, får alle virksomheder en unik mulighed for at nå potentielle kunder med en bred demografisk og geografisk rækkevidde.

Særligt for B2B-virksomheder kan der være tale om produkter og ydelser af lidt mere speciel karakter. Og derfor kan videoformatet være en stor fordel. Med YouTube er det muligt at demonstrere det udbudte på en mere engagerende og inkluderende måde. Og netop visuelle elementer som videoer, billeder og animationer kan gøre det lettere at forklare komplekse koncepter og produkter. På denne måde kan B2B-virksomheder skabe mere engagement omkring deres brand og øge chancerne for, at kunderne husker deres budskab.

For dig, der handler B2C, kan det være lige så interessant, idet du med den visuelle og interaktive platform kan skabe mere kreative og spændende markedsføringskampagner, som virkelig kan få dig til at skille dig ud i et ofte konkurrencepræget marked.

Med de mange forskellige annonceformater er der med YouTube også tale om en fleksibel løsning til online og betalt annoncering. Du kan uanset din ydelse, dit produkt eller ind målgruppe vælge det eller de annonceformater, der vil give dig det største win. Det betyder, at du bør søge formaterne, der på kortest tid kan give dig det største afkast eller den højeste konvertering.

For en B2B-virksomhed er det særligt relevant at anvende InFeed-annoncer. Her er der typisk tale om indhold, der tager længere tid at producere, men som også har en markant længere levetid, og derfor er det ofte henvendt de produkter og ydelser, som udbydes B2B.
I modsætning hertil er instream-annoncer, som på bare 5 sekunder skal fange opmærksomheden hos en bruger. Her er en gylden mulighed for særligt B2C-virksomhederne, som gerne vil eksperimentere med forskelligt indhold af kortere varighed.

 

Hvordan ser fremtiden ud for YouTube-annoncering?

Måske tror du ikke på det, når du ser den stigende popularitet på medier såsom TikTok og Instagram, men ikke desto mindre går YouTube stadig en lys fremtid i møde.

Antallet af brugere fortsætter med at stige og brugerengagementet forbliver højt. YouTube har cementeret sin position som en af de største og mest populære online medier, og det ser således ikke ud til at aftage lige foreløbig - særligt ikke uden for Danmarks grænser, hvor YouTube er en en foretrukken kanal til underholdning og viden.

YouTube er også i konstant udvikling, fx når det omhandler nye og mere effektive samt automatiserede annonceformater og værktøjer, der kan hjælpe dig med at nå din målgruppe.
YouTube har fx lanceret deres Bumper Machine, som gør det muligt via AI at forkorte længere videoer til videoer, der kan bruges i bumperannoncer. Det vil sige videoer af maksimum 6 sekunders varighed