Marketing
3 minutters læsning

Derfor bør du være på Pinterest

Rikke Nielsen

Paid Social Specialist

MCB's specialist i sociale medier. Rikke jonglerer med annoncering på TikTok, Instagram, LinkedIn og Facebook.

Pinterest er et socialt medie i vækst. Platformens unikke styrke er, at det med billeder er en kæmpe inspirationskilde inden for næsten alle områder. Og derfor også en oplagt marketingkanal.

 

Pinterest

 

Hvad er Pinterest?

Pinterest er et socialt medie, der vinder mere og mere frem, og er en god blanding af en virtuel opslagstavle og en virtuel søgemaskine. Her kan du søge inspiration til alt lige fra bolig, påklædning og rejser til opskrifter og DIY-guides i massevis. 

Et opslag på Pinterest kaldes en ‘Pin’, og så er det altså kun fantasien, der sætter grænser for, hvordan en sådan Pin designes og tager sig ud. Herefter kan brugerne på Pinterest, som går under navnet ‘Pinners’, søge inspiration og gemme de mange Pins på deres egen profil og på deres egne boards. Netop derfor har et opslag på Pinterest også en relativ lang levetid, fordi det kan blive gemt igen og igen.

 

Pinterest som søgemaskine

Selvom Pinterest egentlig går under radaren som et socialt netværk og medie, så skal det altså i høj grad også anses som en søgemaskine. Rigtig mange pinners starter nemlig deres inspirationssøgning her, og Pinterests mål er altså at hjælpe brugerne med at opdage og blive inspireret til noget nyt. 

Faktisk kommer Pinterest ofte før Google søgningen, og bliver brugt til at søge bred inspiration inden for et givent område. Men ofte er denne søgning ikke særlig specifik, og foregår for det meste uden brand .Hele 97 % af de mest populære søgninger er uden brand. De mange pinners søger altså blot inspiration, og de er derfor klar til få et nyt behov eller opdage nye brands og produkter. Når behovet så er opstået, søger de videre på Google, hvor søgning ofte bliver mere specifik. 

Og lige præcis derfor skal du være på Pinterest!

Du skal være med til at inspirere de mange pinners, der hver dag befinder sig på mediet, og føler sig allermest klar til at blive inspireret med noget nyt. Du skal altså sørge for at skabe behovet for lige netop dit brand eller dit produkt. 

Hvis de søger inspiration til rejser, skal du som rejsebureau være til stede, hvis de søger inspiration til deres bolig, skal du som bolig og interiør-shop være til stede, og hvis de søger inspiration til outfits og påklædning, så skal du som tøjbrand eller tøjshop være til stede.

Skrevet med få ord: Du skal bare være til stede.

Pinterest

 

Pinterest vs Facebook & Instagram

På trods af at Pinterest ryger i samme Social Media-kasse som Facebook og Instagram, kan platformene ikke sammenlignes en til en.

Brugerne på Facebook og Instagram deler i høj grad ud af deres private liv og følger med i deres sociale netværk, imens de tilfældigt rammes af nyheder og markedsføring. På Pinterest skal brugerne modsætningsvist aktivt ind og søge et specifik emne for at opsøge inspiration og nye idéer. På Pinterest er målet ikke at dele ud af privatlivet, men i højere grad at inspirere og blive inspireret af bolig, DIY, rejser, opskrifter, tøj osv. 

Man kan altså sige, at du på Pinterest har muligheden for at ramme din målgruppe med indhold, de selv har søgt efter og bedt om, hvor du på Facebook og Instagram risikerer at drunkne i mængden af kampagner, som brugeren ikke har efterspurgt.

Pinterest adskiller sig også fra Facebook og Instagram, idet du kan målrette din annoncer efter specifikke søgeord. Derfor kan man langt hen ad vejen sige, at Pinterest er en god blanding mellem Facebook/Instagram og Google annoncering.

 

“Min målgruppe er ikke på Pinterest”

Jo, den er så. Din målgruppe søger også inspiration og har brug for nye behov. Øjebliksbilledet fortæller, at kvinder udgør 60 % af brugerne, mens den mandlige andel stiger med 40 % hvert år.

På verdensplan er der over 400 millioner aktive brugere på Pinterest, og i Danmark sniger vi os op på over 1 million pinners. Den overvejende del af alle pinners er stadig kvinder, men antallet af mandlige tilhængere stiger støt år for år. 

Målgruppen spænder over alle aldersgrupper, og særligt de 25-34-årige er stærkt repræsenteret på platformen. Men generelt er det 25-55+ år, som udgør omkring 75% af alle pinners. 

Så det er et virkelig købestærkt publikum, som du står overfor, når du skyder annoncer ud på Pinterest.

Størstedelen af målgruppen tilgår Pinterest fra mobilen. Dette er vigtigt at have in mente, når du laver content til dine Pins og annoncer.

 

Kom godt i gang med Pinterest annoncering

Pinterest


Pinterest annoncering har for alvor gjort sit indtog i Danmark, og det bliver kun mere og mere udbredt. Men fordi mediet stadig er en mindre anvendt annonceplatform sammenlignet med de store spillere på markedet såsom Facebook, Instagram og LinkedIn, så vil du opleve markant billigere klikpriser.

Derfor kan du også med et relativt lavt budget hurtigt komme i gang og ud over stepperne med dine annoncer. Så det er altså nu, du bør gribe chancen og komme i gang med annoncering på Pinterest, mens klikpriserne stadig er lave, og konkurrencen er lav. 

Samtidig er de mange pinners også mere tilbøjelige til at klikke på dine kampagner sammenlignet med andre sociale platforme, og ofte har en ordre, som er affødt af Pinterest annoncering, også en markant højere ordreværdi. 

Så hvad venter du på? 

Kom i gang med Pinterest annoncering før din konkurrent og test platformen af på din målgruppe.

 

Lad MCB hjælpe til med din Pinterest annoncering


Hos MCB finder du Paid Social specialister, som er klar til at hjælpe, så du også kan indtage Pinterest med storm og høste de mange fordele.

 

Kontakt os nu