HubSpot
8 minutters læsning

HubSpot features du bør holde øje med i 2023

Annemette Rosenkilde Lucas

Marketing Manager

Annemettes specialeområde er inbound marketing. Med flere års erfaring først som E-mail Marketing Specialist, senere Marketing Automation Specialist og nu certificeret HubSpot specialist, er hun i dag ansvarlig for MCB's interne marketing.

HubSpots event, INBOUND22, handlede om ‘connection’. De mange kanaler og nye tendenser inden for databeskyttelse har gjort det sværere at opbygge meningsfulde forbindelser - der også driver vækst.

Det handler om at genetablere forbindelsen, og derfor er HubSpots fokus i resten af 2022 samt hele 2023 på 'connection'.

Der findes mange forskellige former for forbindelser. Der er kemiske forbindelser, togforbindelser, mentale forbindelser, og så er der de online forbindelser, og de forbindelser vi skaber mellem systemer og mennesker. Og det er netop disse ‘connections’ mellem systemer og mennesker, som ikke blot skal skabes, men også øges og vedligeholdes. Det er det nye - men egentlig også det ‘gamle’.

Før i tiden var det nemlig noget, vi var gode til! Vi gik til hinanden, og vi var ikke bange for at tage en dialog ansigt-til-ansigt. Det har ændret sig nu. Vi respekterer hinanden på en ny og forandret måde, og med den følger der en bestemt afstand. Det kan selvfølgelig også skyldes de mange nye regler med fx databeskyttelse, som faktisk kræver den her afstand. Men hvordan imødekommer vi så behovet for igen at komme hinanden nært? Og hvordan gør vi det på en respektfuld måde, hvor vi ikke går over grænserne?

Særligt i tiden med Corona, restriktioner og lockdowns har flere følt et behov for at skabe nye fællesskaber. Derfor er det blomstret op med klubber, foraer og forskellige former for mødesteder - online såvel som fysiske, når der var tilladelse til det. Vi har haft et behov for at føle os som en del af noget, når vi pludselig blev afskåret. Og den forgangne tid har derfor mere end noget andet gjort det tydeligt, at vi bør sætte mere pris på de ‘connections’, vi kan finde omkring os i hverdagen - både privat og professionelt.

Og derfor er det nu også tid til at skabe dem på ny. Vi hungrer efter at føle dem igen - og det er din mulighed for at reagere i god tid!

Det synes derfor nærliggende at kaste sig over de mest basale tiltag. 

Det kan være at skrive e-mails, booke møder og invitere til events - og måske endda også at række ud på de sociale medier, selvom det for mange går langt over grænsen på det europæiske marked. At skrive e-mails ved vi nemlig alle, er en stærk faktor til dialog, men der er stadig en vis distance og en professionalisme forbundet hermed. Og det samme gælder, når vi booker møder eller inviterer til events. Godt nok får vi her sat et ansigt på vedkommende, vi taler med, og vi skaber en direkte samtale - hvad end den er online eller fysisk, men det foregår stadig i en opsat setting. Og der er altid et mål for øje.

Og at række ud direkte på de sociale medier kan for mange herhjemme føles en smule grænseoverskridende. På den måde blandes det private pludselig sammen med det professionelle. Men det kan være et forsøg værd - det er nemlig, når vi bryder ud af vanen, at der kan opstå magi.

Og det er vel også sundt til tider at befinde sig på usikker grund og her lære at forbinde på ny?

Du skal derfor selv være med til at skabe den forandring, du søger - også selvom det kan virke til at være ‘for meget’. Og du skal give dine kunder en udfordring ved netop at møde dem på nye måder. Ofte vil de elske det. De higer efter en udfordring og noget forandring - så giv dem det!

 

Sådan skaber HubSpot forbindelse

HubSpot


Alt dette er en tendens, og det er en tendens, som HubSpot allerede har bidt mærke i og valgt at reagere på. Det er synligt gennem de nye funktioner, som du allerede nu eller inden for den nærmeste fremtid kan stifte bekendtskab med på platformen. HubSpot er nemlig om nogen en leader i markedet med sine CRM-funktioner, Inbound-specifikationer og generelle approach, når det handler om at tage nye trends til sig - og især når det er sådanne, der er båret af hele essensen bag systemet.

HubSpot er et system, der indeholder alle de værktøjer, du måtte behøve, når du vil etablere og genetablere forbindelse og er i sig selv et system bygget til ‘connections’. Det kommer til udtryk med de forskellige Hubs, som du kan forbinde, som det passer dig bedst. Du kan således skabe en forbindelse mellem de funktioner og features, som du behøver for at kunne komme i mål med dine drømme for en online tilstedeværelse. 

Derudover tilbyder HubSpot integration til over 250 apps, hvilket betyder at ikke nok med, at du kan forbinde de forskellige Hubs på kryds og tværs, som det passer dig, så kan du også integrere med din favorit app. Det kan nemlig være svært at overgå 100 % til et nyt system, og derfor kan du med HubSpot bibeholde de systemer, der i forvejen fungerer for dig og giver dig værdi i din hverdag.

Med de forskellige Hubs og det store udvalg af apps slipper du intern for et overload. Du kan stoppe med at bruge unødvendigt mange systemer og tools. Det fører blot til forvirring - og det er spild af tid! Det fører bl.a. til, at 65 % af alle Google-søgninger ender uden et klik. Du laver nemlig ikke indhold, der er relevant nok, og 40 % færre får respons på salgsmails, fordi der ikke lægges de nødvendige tanker bag udsendelserne. Og for dig betyder det masser af data, der ikke bliver brugt - faktisk er det helt op til 60 % af alt CRM data, der ikke bliver brugt. Og alt for meget tid bliver brugt på strukturering i forberedelse af data måske helt op til 40 %.

Med HubSpot får du således ét samlet system, der giver dig alt, hvad du behøver. Og det er netop kilden til intern ‘connection’. Som vi alle ved, har HubSpot derfor et stort fokus på både ‘attract’, ‘engage’ og ‘delight’. Men det er en anden snak.

Med HubSpot skaber du hjemmet for virksomheden, og derfor har alle medarbejdere lettere ved at samles og samarbejde. I sidste ende betyder det vel også effektivitet? 

Når du gerne vil være en af dem, der, i brugen med HubSpot, genetablerer den før så populære og nu meget glemte og savnede ‘connection’, er der derfor især 3 funktioner, som du bør holde øje med og om muligt tage til dig.

Her er der tale om:

  1. Custom Object Builder
  2. Customer Journey Analytics
  3. Payments

Nedenfor giver vi dig en mere deltajerede gennemgang af de tre udvalgte funktioner.

1. Custom Object Builder

Custom Object Builder

I HubSpot finder du 4 standard CRM objekter; contacts, companies, deals og tickets. Hertil kommer også nogle yderligere definerede objekter såsom products og calls. Og langt hen ad vejen kan en forretning ‘nøjes’ med disse objekter. De opfylder alle de basale behov og sørger for, at man får den viden og data, der er mest relevant.

Det kan dog være, at du har behov for mere end det, når du gerne vil skabe en ‘connection’ mellem din virksomhed og noget, som ikke i forvejen er defineret via de standardiserede objekter. Og det er heldigvis også muligt med den nye funktion; Custom Object Builder.

Når du har defineret et objekt, kan du på lige fod med de andre objekter oprette alle de properties, som du behøver her inden for. Det virker ret simpelt - og det er det heldigvis også. 

Du skal dog være opmærksom på, at den eneste måde, hvorpå du kan skabe et custom object, er gennem API. Men når først der er styr på den del, kan du bruge det nye felt til bl.a. at personalisere automatiserede marketing e-mails, du kan finde reports, der medtager dit custom object, og du kan gøre det til en del af dine workflows.

Vi anbefaler, at du søger en erfaren samarbejdspartner, når du skal oprette custom objects, så det sikres, at du får det mest optimale setup - og så slipper du også selv for besværet. 

Hvad end du ønsker, kan du således skabe den ‘connection’ med custom objects, som du behøver, når du vil sikre, at HubSpot lever op til alle de behov, krav og ønsker, som du har til dit online setup. Det betyder ikke blot, at du kan tilegne dig en større indsigt, men også at du kan få mere værdi ud af systemet.

2. Customer Journey Analytics

Customer Journey Analytics


Der er mange faktorer, der er udslagsgivende i en oplevelse som en kunde har med et produkt eller en service. Og derfor kan det være besværligt at afkode, hvilke komponenter der har haft den bedste effekt, og hvilke der bør justeres på. Heldigvis er det lige præcis det, som HubSpots nye funktion, Customer Journey Analytics, kan hjælpe med. 

Med et Customer Journey Map får du mulighed for visuelt at få en beskrivelse af din besøgendes oplevelse. Via ét simpelt view kan du nemlig få et overblik over interaktioner med både marketing, salg, produkter og andre kunderelaterede aktiviteter, som du måtte have sat i værks på dit site.

Det er muligt for dig at strukturere dit map på forskellige måder. Du kan fx vælge den lineære og helt simple tilgang, hvor din kundes oplevelse bliver vist i en tidslinje med forskellige farver, der symboliserer om din indsats har været effektiv eller det modsatte. Det betyder, at du rent intuitivt får et map, der er meget let at læse og forstå, så du får noget håndgribeligt, du kan arbejde videre med i din dagligdag.

Når du skal designe dit eget customer map i din HubSpot account, er det vigtigt, at du tænker over designet - det skal gerne kunne genbruges. Når du designer din visuelle repræsentation af din kundes data, bør du derfor have fokus på de strukturer og formater, som er vigtige for dig.

Så frem for at skulle rundt i forskellige analyser for at afkode, om en indsats har virket - eller måske endda forskellige tools vil det således blive muligt for dig med Customer Journey Analytics at få det fulde overblik over en kunderejse - og det er særligt givende for marketing teamet, som på den måde kan rette ind de steder, hvor det er mest givende.

Det betyder en større værdi på ressourcer og mindre tidsspild. Og hvem ønsker ikke det?

3. Payments

Payments

Længe har vi manglet især én ting i arbejdet med HubSpot - muligheden for at bruge systemet til ecommerce, som vi kender det. I tilfældet med shops har det således altid været en nødvendighed at connecte HubSpot med et andet CMS system, der tilbyder muligheder for bl.a. betaling.

Og det står i kontrast til ambitionen om at skabe et sammenhængende hjem for dig, dine ansatte og dine kunder.

Heldigvis er det noget, der nu er lysere udsigter til. 

Med Payments gør HubSpot det nemlig muligt at indsamle on-time betalinger fra kunder direkte gennem CRM-funktionen. Det sker gennem brugen af enten quotes eller payment links - disse kan du dele direkte med dine kunder fx gennem e-mail eller chat, eller du kan føje dem til din hjemmeside på fx en CTA. 

Med Payments kan du administrere dine kunders købsoplevelse og tilbyde den ekstra service, som de alle forventer. De kender den fra andre shops, og derfor stiller de også krav til denne måde, som du åbner op for betalingerne på.

Det kan fx være via hurtige refunderinger, betalingsnotifikationer og kvitteringer. Derudover får du selvfølgelig det fulde overblik over de betalinger, som er blevet gennemført - eller stoppet undervejs. Du kan derfor holde øje med betalingerne og historikken både gennem den basale rapporteringsfunktion eller ved at bygge en custom report med den data, du behøver, hvilket er viden du kan bruge til at personliggøre oplevelserne på dit site yderligere. 

Det kan ske gennem workflows, som kan blive trigget af en gennemført betaling. 

Med Payments som en del af HubSpots CRM-platform bliver det derfor muligt for dig at acceptere betalinger både sikkert og problemfrit, på kortere tid og med færre værktøjer. Og derfor kan du skabe en værdifuld ‘connection’ mellem dine ambitioner for shop og CRM.

Og samtidig sørger HubSpot for at samle sig lidt mere om sig selv - så du har endnu et, eller måske flere tools, som nu bliver unødvendige. Det har vel også på sigt en økonomisk værdi at skulle håndtere færre abonnementer?

 

Sådan kommer du videre herfra

Kort og godt så handler det om at holde øje. 

Nogle af de ovenstående funktioner er allerede rullet ud - nogle i mindre grad. Derfor må vi alle gå i en afventende position og vente på, at vi kan tage de nye funktioner til os og udnytte dem. Uanset hvad, så kommer de til for alvor at skabe mere ‘connection’, når først de er her.

Brug desuden tiden på at undersøge de muligheder du allerede har med HubSpot, og find ud af om du bruger dine Hubs på den mest optimale måde, når du vil skabe ‘connection’. Det kan være ‘connection’ mellem kunder og din forretning, ‘connection’ mellem data eller måske ‘connection’ mellem mennesker generelt. 

MarketingHub_Icon
Med HubSpots Marketing Hub kan du nemt både tiltrække og skabe ‘connection’ med kunder gennem personaliserede e-mails, tools til leadgenerering og generel marketing automation gennem fx workflows.

SalesHub_Icon
Med Sales Hub har du mulighed for at sælge smartere. De forskellige tools til salg giver dig en problemfri tilgang til både templates, dokumenter, samtale-intelligens og mødebooking. Derfor kan du eliminere mange steps, der ellers kan distrahere i og forsinke en sådan salgsproces. 


ServiceHub_Icon
Med Service Hub har du mulighed for at forbinde kundeoplevelser og levere autentisk support - hurtigt og nemt. Det kan du bl.a. gøre via en delt indbakke, live chat, tickets og meget mere.

CMSHub_Icon
Med CMS Hub kan du transformere dit website med forskellige tools. Det kan være den smarte drag-and-drop editor, fleksible temaer, formularer og meget andet. Alt dette bidrager til en fuldendt oplevelse i kreeringen af et website, som gør, at du kan blive ved med at leve op til dine kunders forventninger. 

OperationsHub_Icon
Med Operations Hub oplever du muligheden for at analysere dine kunders informationer gennem features som fx custom properties og field mapping. Det betyder, at du kan holde din forretning up-to-date.  

 

Kontakt

Vil du gerne blive klar til de nye funktioner? Og vil du sikre, at du har et setup, der lever op til en forestående mere ‘connected’ tid? Så kontakt os i dag for en uforpligtende snak om den måde, du bruger HubSpot på og de ønsker, du har for brugen i fremtiden.

Der kan være mange muligheder, der er givende for dig - det handler bare om at se dem. Og det kan vi! Som HubSpot Platinum Partner har vi stor erfaring med alle Hubs, større integrationer og generelt ibrugtagen af nye initiativer.

 

Kontakt os nu