Shopify Umbraco Magento

Hvad er headless CMS?

Er headless hovedløst galt eller genialt? Headless er efterhånden blevet et buzzword inden for webudvikling - og det er med god grund. Når du vil agere både hurtigt og agilt som en del af din virksomheds digitale strategi, kan et headless CMS nemlig hjælpe dig med at levere værdi på tværs af kanaler.

Den teknologiske udvikling rører konstant på sig, og hver dag bevæger den sig hurtigere end dagen før. Derfor handler det om at gribe de muligheder for effektivitet, der byder sig - og her er headless det nye skud på stammen.

Et headless content management system eller et headless CMS er kort fortalt et backend only content management system. Og derfor er det stedet for lagring af alt dit content.

Det er et CMS uden frontend, og derfor er det udelukkende en indholdsdatabase med et API, der sørger for at levere dit indhold til et hvilket som helst andet system. Et headless CMS er derfor stedet, du opbevarer, opdaterer og sletter indhold, men det vil ikke blive vist nogen steder, med mindre du kobler en frontend på. Det er nemlig kun i frontend, du kan se indhold og alt det, du har arbejdet på i backenden. Og derfor er det også kun det, der ligger frontend, som er synligt på din hjemmeside - uanset om der er tale om en webshop, et website eller en app.

Med et headless CMS er det derfor blevet muligt at vedligeholde din hjemmesides content ét sted. Dine indholdsskabere slipper for at beskæftige sig med et væld af kanaler og komplicerede applikationer, der bare tager til i antal, og i stedet kan en tilpasset teknologi, der omfavner hele dit content-univers, blive det primære arbejdsværktøj.

Herunder kan du læse mere om headless CMS, hvad det kan, og hvordan det fungerer, når indhold sendes ud fra backend til frontend. 



Hvad er forskellen på et traditionelt CMS og headless CMS?

Siden den første hjemmeside så dagens lys, har det traditionelle CMS været brugt. Her er tale om et system, der består af både et backend og et frontend - og begge er de gensidigt afhængige af hinanden for at fungere. Og det er endda rigtig godt!

Traditionelt CMS

Primært fordi der indtil for få år siden ikke var andre muligheder for at tilgå en hjemmeside på. Du åbnede bare din browser. 

Siden da har store platforme som Umbraco, Magento og Wordpress set dagens lys og været blandt de mest populære systemer til at udgive content gennem.

I dag er sagen en anden. 

Vi bruger indhold på et væld af andre måder. Og vi ser det på forskellige devices. Her knytter sig et stort arbejde til, fordi content til de forskellige devices skal udarbejdes i forskellige systemer. Og der skabes en markant siloopdeling, hvor du skal opdatere og uploade indhold ad flere omgange. 

Headless CMS

Derfor har vi behov for at splitte frontend og backend fra hinanden, så det ikke er nødvendigt med håndtering i flere systemer for at få content ud over stepperne. 

Når frontend fjernes fra backend - og hovedet så at sige fjernes fra kroppen, er det muligt at administrere alt indhold ét sted og samtidig implementere det på tværs af platforme. Det eneste, der er behov for, er et API kald.

Derfor er hele den strategi, der kobler sig til headless nutidens nøgle til at gennemføre omnichannel med succes.

 

 

Hvad er fordelene ved headless CMS eller headless commerce?

Søger du fleksibilitet i en kompleks verden, hvor der konstant kommer nye devices til? Og har du behov for at vise dit indhold på flere af disse - fx din hjemmeside, skærme i din butik, via apps osv, samtidig med at omnichannel er vigtigt for dig? Så er headless et godt valg. Med et headless CMS kan du fx bruge samme forretningslogik på websitet som på POS via en app i din butik eller ude hos dine kørende sælgere.

Ønsker du desuden effektiv content management, skalérbarhed og hurtigere time-to-market, så vil du elske den kreative frihed ved headless commerce. Fordi API’en klarer det tunge arbejde på tværs af dine kanaler, bliver der mere tid til at fokusere på det indhold, dine kunder efterspørger, hvorfor du kan skabe skræddersyede kundeoplevelser. Og i stedet for at bruge dyr IT-tid på at implementere ændringer i frontend, kan der løses andre presserende opgaver i din virksomhed. 

Og alt det samtidig med at content lanceres hurtigere end nogensinde, hvorfor det er muligt at reagere på forandringer, mens de sker. Det kan fx være nye marketing trends eller en ændring i dine kunders adfærd, som netop kræver andre tilgange ift. content.

Og bedst af alt så kan du blive i dit headless CMS i længere tid, da det kan vokse i samspil med, at din forretning udvides. Selvom tiderne skifter, og du får behov for en ny identitet, andre kanaler eller andet, så kan din backend tilpasses nye frontends. Derfor vil du opleve en meget længere levetid og dermed færre udgifter til forandringer. Der kan nemlig skaleres kraftigt ned på løbende omkostninger til bl.a. vedligehold og udvikling i dit CMS.



Sådan virker API med headless CMS

En API er den app, der forbinder 2 systemer, så de kan udveksle data. 

Content, som er lavet i et headless CMS, leveres via API, så det indhold, der er produceret, kan leveres uden problemer til den ønskede platform. På den måde skal du kun producere dit indhold én gang, da API-kaldet tilpasser indholdet til de systemer, det skal sendes ud til. 

For et headless CMS er hovedopgaven derfor at administrere og gemme det indhold, du producerer samt sikre en forbindelse mellem backend og frontend, så det bliver muligt at forbinde dit content til de platforme, du har brug for - både nu, men bestemt også i fremtiden, hvor vi antager, at behovet bare bliver større. 

 

 

Vælg det rigtige headless CMS til din forretning

Der er mange ting, du bør have med i dine overvejelser, når du skal vælge det rigtige headless CMS til din virksomhed. Særligt er infrastrukturen vigtig, hvorfor du bør vælge en leverandør, der bl.a. bruger Content Delivery Network (CDN) til at levere indhold og har fokus på sikkerheden.


 

Headless CMS på Umbraco

I arbejdet med headless CMS på Umbraco er det umuligt ikke at stifte bekendtskab med Umbraco Heartcore, som er en headless backend med mere end 15 år på bagen. Heartcore kommer med et sæt af API endpoints, som gør det muligt at sende indhold fra Umbraco til websteder, apps, smartwatches og en lang række andre devices.

Er du vant til at arbejde i Umbraco, er Heartcore blot en ekstra tilføjelse. Heartcore er bygget på den oprindelige CMS, som du kender, og du vil derfor hurtigt lære at administrere Heartcore.

Med Heartcore sendes content afsted via CDN, som ved hjælp af Cloudflare sikrer en hurtig levering til de frontends, du har behov for at bruge.

 

Headless commerce på Magento

Magento er bygget lige så traditionelt, som de fleste andre webshop- og CMS platforme, hvor frontend og backend er bragt tæt sammen. Med Headless Commerce-metoden rives de to instanser dog fra hinanden, og derfor får du mulighed for flere tilpasninger, så dit indhold og ikke mindst dine produkter (hvis du driver en webshop) kan publiceres på flere platforme på én gang.

Med Headless Commerce på Magento skal du fokusere på design af frontend, da det er udslagsgivende ift. antallet af platforme, du vil benytte dig af, samt hvor komplekse de er. 

Derfor skal du sørge for at tilpasse dit API. Jo mere kompliceret din frontend er, des mere skal API’en tilpasses for at fungere som et optimalt bindeled mellem frontend og backend. 

Du skal desuden overveje implementering af Progressive Web Apps (PWA), som er en nyere metode til at skabe brugervenlige mobil-hjemmesider. Det betyder, at din hjemmeside vil fungere traditionelt på desktop, men vil blive designet som en app til både mobil- og desktop-visninger. 

 

Headless commerce med Shopify

Vælger du at gå headless med Shopify, bibeholder du alle de backend funktioner, du kender. Forskellen er, at du skal bruge et andet frontend til at præsentere din webshop på.

Shopify er allerede bygget med adskillelsen mellem frontend og backend, og derfor er dit backend i Shopify i stand til at rumme det frontend, du vælger at hoste din webshop på. Det betyder mindre besvær.

Shopify har også oprettet eget API, storefront, til formålet.

Det skal dog ikke forstås sådan, at Shopify er headless fra start, men alt er tænkt ind i systemet, og vælger du at gå headless, er processen derfor mere simpel med Shopify.

 

 

Vil du have rådgivning til at vælge det rigtige CMS?


Hos MCB finder du specialister, der kan give dig den rådgivning, du behøver. 

Kontakt os nu

Annemette Rosenkilde Lucas

Modtag nyheder direkte i din indbakke

15. september 2022

Hvad er headless CMS?

Er headless hovedløst galt eller genialt? Headless er efterhånden blevet et buzzword inden for webudvikling - og det er med god grund. Når du vil agere både hurtigt og agilt som en del af din virksomheds digitale strategi, kan et headless CMS nemlig hjælpe dig med at levere værdi på tværs af kanaler.

01. september 2022

Derfor bør du være på Pinterest

Pinterest er et socialt medie i vækst. Platformens unikke styrke er, at det med billeder er en kæmpe inspirationskilde inden for næsten alle områder. Og derfor også en oplagt marketingkanal.

25. august 2022

Sådan finder du ud af, hvordan dine CTA'er performer

Hvad er en CTA? Det er en forkortelse for Call to Action, som kan være en knap, et link eller en tekst, der henleder modtageren til at foretage en bestemt handling. Læs med her hvordan du får succes med CTA'er.

Se alle blogindlæg