Shopify
3 minutters læsning

Lad dine kunder bestemme deres levering

Mads Høegh Kongensgaard

Shopify Tech Lead

Mads har flere års erfaring med Shopify, og han hjælper hver dag vores kunder med at tage platformens mange fordele i brug - både til B2C og B2B.

Kunderne på din webshop kan være meget forskellige og med ligeså forskellige behov for leveringen. Dette kan du håndtere nemt og effektiv ved at bruge Shipmondo eller Webshipper.

Dine kunders behov for levering varierer. Nogle ønsker deres ordre leveret til en helt bestemt pakkeshop, som muligvis ikke er tættest på deres adresse, og andre foretrækker udelukkende at bruge GLS, hvor de kan få leveret deres pakker direkte til døren.

 

Den manuelle proces er både besværlig og tidskrævende for dig og dine kunder

Du har opsat en standard leveringsmulighed gældende for alle dine kunder. Det koster 35 kroner til den nærmeste pakkeshop og 45 kroner for direkte levering. Kunderne ved ikke, hvor de får leveret deres pakke, når de vælger en pakkeshop, men modtager blot en SMS/mail hvornår deres pakke er klar til afhentning. Her kan de også være i tvivl om, hvilken fragtudbyder der leverer pakken. Det kan både være GLS, PostNord, DAO, UPS, Bring og mange flere, hvor nogle kunder foretrækker den ene fremfor den anden.

Kunderne kan i sidste ende lade være med at ligge en ordre hos dig, fordi der ikke er gennemsigtighed om, hvordan de helt præcis får leveret deres pakker. Og det ønsker vi vel ikke?

Til en start skal du måske printe en følgeseddel ud manuelt for alle ordrene, som er lagt på din webshop. Derefter skal du muligvis til at kopiere alle kundens informationer over i GLS, PostNord eller DAO’s systemer for at kunne generere en label. Det vil være meget tidskrævende for dig og chancen for fejlinformationer er meget høj. 

Når du har genereret en label, skal du derefter tilbage i din shop for at trække pengene for kundens ordre. Igen en manuel proces, som skal håndteres.

Alle ovenstående punkter kan automatiseret meget simpelt og gøre arbejdsdagen meget nemmere for dig og dine medarbejdere.

 

Hvorfor bruge en app til at håndtere fragten?

Der er mange gode grunde til at bruge en app til at automatisere og håndtere fragten af varerne til kunderne. Her får du nogle af de mest væsentlige: 

  1. Du kan plukke og pakke dine ordrer meget mere effektivt.
  2. Du kan bruge scanner og terminaler til at færdiggøre en ordre.
  3. Du kan håndtere store mængder af ordrer, uden det er ekstra tidskrævende.
  4. Chancen for fejl minimeres, eftersom det er kundens informationer.
  5. Du giver dine besøgende en meget bedre oplevelse.
  6. Du kan oprette en returportal gratis til dine kunder (Shipmondo)
  7. Du kan automatisere mange manuelle processer.

 

Hvordan giver jeg mine kunder muligheden for at vælge en bestemt pakkeshop i et bestemt postnummer?

Visning af leveringsmetoder og pakkeshop-vælger i Shopify checkout er en udvidet funktion, som kræver, at Carrier Calculated Shipping (CarrierService API) er aktiveret på din Shopify-shop.

Shopify Carrier Calculated Shipping (CarrierService API) kan aktiveres på en af følgende måde:

Mulighed 1: Hvis du har Advanced Shopify plan eller højere, så er Carrier Calculated Shipping inkluderet i din Shopify plan, og du skal derfor intet foretage dig.

Mulighed 2: Har du Basic eller Standard Shopify og betaler dit abonnement til Shopify på årsbasis, så kan du få adgang til API’et gratis.

Mulighed 3: Har du Basic eller Standard Shopify og betaler månedligt til Shopify, kan du tilkøbe adgang til CarrierService API for $20 pr. måned.

Ved mulighed 2 og 3 skal du kontakte Shopify kundeservice for at få Carrier Calculated Shipping aktiveret på din shop. Du kan komme i kontakt med dem her.

 

Hvordan kan du håndtere en ordre i Shipmondo?

Step 1: En ordre kommer ind i systemet, og kunden har valgt en given pakkeshop.

Step 2: Systemet udskriver automatisk en følgeseddel på, hvad kunden har bestilt.

Step 3: Du finder varen til kunden, så den er klar til afsendelse.

Step 4: Du scanner stregkoden på følgeseddelen, så systemet automatisk genererer en label med alle kundens informationer, så den bliver leveret til den rigtige pakkeshop.

Step 5: Systemet registrerer, at en label er genereret, og den trækker automatisk pengene på kundeordren. 

Step 6: Du er færdig og kan gå videre til den næste ordre.

Det bliver ikke meget nemmere, og du har håndteret en ordre meget effektivt.

Alt dette skal blot sættes op en gang, hvor man indstiller de rigtige printerinformationer, samt fortæller systemet den rigtige arbejdsgang for dig og dine medarbejdere.

Du kan se Shipmondo’s video her.

Shipmondo kan også håndtere, at du sender produkter i forskellige vægtintervaller, hvor kunderne skal betale mere. Du kan ligeledes opsætte forskellige produktsortimenter, som ikke skal sendes fra din shop, men hvor kunderne evt. skal afhente dem i din fysiske butik.

En af forskellene på at bruge Shipmondo og Webshipper er, at man kan købe fragtlabels direkte igennem Shipmondo til deres egne standardpriser. Hos Webshipper skal du have din egen fragtaftale med en leverandør for at generere labels. Dette kan også integreres hos Shipmondo til en engangspris på 500 kroner ex moms + et beløb hver gang du genererer labels.

Her kan du se, hvilke udbyder Shipmondo understøtter.

 

Kontakt os nu