Shopware
7 minutters læsning

8 nye AI features i Shopware

Annemette Rosenkilde Lucas

Marketing Manager

Annemettes specialeområde er inbound marketing. Med flere års erfaring først som E-mail Marketing Specialist, senere Marketing Automation Specialist og nu certificeret HubSpot specialist, er hun i dag ansvarlig for MCB's interne marketing.

Kunstig intelligens (AI) har antændt en ny ild, der omfavner verdenen inden for e-handel. Med AI til rådighed kan du som forhandler håndtere forskellige opgaver, arbejde effektivt og styrke din forretning med forbedret hastighed og kapacitet.
Her er de 8 nyeste AI-funktioner i Shopware.

Shopware


Shopware, en af ​​verdens førende e-handelsplatforme, har netop lanceret otte nye AI-funktioner som en del af deres AI Copilot - din samlede pakke af AI-funktioner i Shopware.

Disse nyskabelser repræsenterer en milepæl inden for e-handelsteknologi og kan være med til at forvandle den måde, vi driver online forretning på. Og med den stigende betydning af kunstig intelligens i den moderne detailhandel har disse nye funktioner potentialet til at skubbe grænserne for brugen af Shopware og samtidig skabe en mere engagerende og skræddersyet shoppingoplevelse.

Funktionerne er altså designet for at hjælpe dig med brugen af Shopware, og undervejs bidrager de med uvurderlig support.

Som e-handelsvirksomhed bør du tage AI-mulighederne til dig - både på grund af evnen til at forbedre effektiviteten, personalisere kundeoplevelsen og øge konverteringsraterne, men også for at optimere alle dine arbejdsgange.

AI er i stand til at analysere store mængder af data hurtigt og præcist, og det betyder, at du kan få indsigt i kundepræferencer og adfærdsmønstre og dermed blive i stand til at forudsige tendenser. Det gør det muligt for dig at udarbejde målrettede produktanbefalinger og tilpasse din forretningsstrategi. Og samtidig kan du minimere fejl, hvorfor AI kan spare dig for både tid og omkostninger.

Ved at omfavne AI kan du altså opnå en konkurrencefordel og skabe en mere engagerende og skræddersyet shoppingoplevelse for dine kunder.

 

 

1. AI-genereret indhold til Shopping-oplevelser

Med AI-genereret indhold til Shopping-oplevelser kan du få hjælp til at skabe forskellige typer af tekstindhold til din webshop. Du kan desuden få dine tekster kontrolleret for stavefejl og oversat dem til et hvilket som helst sprog, du vælger.

Og det hele foregår ganske let.

Når du enten opretter eller er i færd med at redigere en side, kan du hurtigt få adgang til den nye AI-funktion ved at klikke på din space bar (mellemrumstasten). Så vil du blive præsenteret for muligheden for at indtaste en prompt, hvor du kan give den ønskede kommando. Det kan fx være ‘Skriv et blogindlæg om, hvordan man bager chokoladekage’. Herefter vil den kunstige intelligens begynde på teksten.
Efter teksten er skrevet, bliver du præsenteret for forskellige, yderligere handlinger, der kan blive udført. Det kan fx være at rette grammatikken i teksten eller at oversætte den til et andet sprog.

Det er noget, der kan spare dig for meget tid.
Copywriting er nemlig tidskrævende, manuelt arbejde, som kræver både specialistviden og dygtighed. Og selvom AI ikke kan overtage alt arbejdet, kan funktionen være med til at overvinde bl.a. skriveblokering og samtidig give inspiration til en tekst.
Teksten, der genereres, bør derfor ikke opfattes som et endeligt resultat, men nærmere som et indledende udkast, du kan arbejde videre med manuelt.

Funktionen kan desuden hjælpe med at kvalitetstjekke en tekst, så du slipper for de mange og lange revisionsprocesser.

 

 

2. AI export assistant 

Med AI export assistant er det nu muligt for dig at eksportere specifikke data fra din Shopware til en CSV-fil.

Og igen kommer brugervenligheden i Shopware til udtryk. Det er nemlig noget, du nemt kan klare.

Først og fremmest skal du sørge for at aktivere din AI-baserede export assistant. Det kan du gøre under ‘Export’ i dine ’Settings’. Efter aktivering vil du straks blive præsenteret for en tekstboks, i hvilken du skal indtaste din kommando. Det kan fx være ‘Send mig alle ordrer fra i går’.
Ved hjælp af den kunstige intelligens konverteres din anmodning til en databaseforespørgsel, og kort tid efter vil resultatet blive vist i et forhåndsvisningsvindue. Du kan herefter vælge at downloade dette resultat som en CSV-fil.

Før i tiden har det kun været muligt med en standardeksport, der eksporterer en komplet dataprofil. Det betyder, at meget data, du måske ikke skulle bruge, også blev hentet ned, og du skulle så manuelt sortere i de store filer. Med AI export assistant får du i stedet mulighed for at filtrere i din data, så du kun får vist det nødvendige.
Det betyder, at det bliver lettere for dig at få den viden, du søger, så du hurtigere kan komme i gang med at optimere dine forretningsprocesser, lave dataanalyser og træffe databaserede beslutninger.

Det er her vigtigt at bemærke, at Shopware aldrig videregiver butiksdata til de forskellige AI-tjenester. Den kunstige intelligens bruges udelukkende til at generere databaseforespørgslen.

Derudover er det endnu ikke alle anmodninger, der er mulige, hvorfor dette er en funktion, der stadig arbejdes og udvikles på, så den i fremtiden bliver langt mere brugbar.

 

 

3. AI-baseret kundeklassificering

AI-baseret kundeklassificering genererer labels baseret på kundernes ordrehistorik. Disse labels kan så bruges som tags, der især kan være brugbare i marketing-mails.

Du kan specificere et udvalg af dine kunder, hvis data du vil bruge til kundeklassificering.
AI-tjenesten sørger for at søge ordreoplysninger frem på disse kunder for på den måde at kunne afdække fælles karakteristika eller adfærd og herefter at opdele dem i nyttige segmenter.
For at kunne gøre dette opretter den kunstige intelligens både labels og regler. AI forslår både navngivning og regler.
Du kan fx have et label, der lyder ‘Tilbagevendende kunder’, hvortil reglen kan være, ‘Kunder, der har afgivet mindst 3 ordrer inden for de seneste 3 måneder’.

Når dette er gjort, anvendes de nye regler på dine kunder, som bliver klassificeret, og de får tildelt passende tags. Det er så disse tags, du kan tage med videre og bruge i fx din markedsføring, så du kan sende mere målrettede og specifikke mails til dem, der reelt set er interesserede i dit content.
Har nogle kunder fået tildelt tagget ‘Kjoler’, kan du altså med fordel sende dem en mail med kjole-tilbud.

Alt dette er noget, der kan spare dig for enorme mængder af tid - og særligt hvis du vil oprette automatiserede flows, kan den AI-baserede kundeklassificering være en stor gevinst. Med de producerede regler og processer bliver det nemlig meget lettere for dig at få grupperet den data, du behøver til yderligere automatisering (denne kan du opsætte gennem Rule Builder og/eller Flow Builder).

 

 

4. Image keyword assistant

Image keyword assistant analyserer uploadede billeder og tildeler dem relevante keywords.

Når du gør brug af denne funktion, vil AI hjælpe dig med at analysere de billeder, du uploader i Shopware. Den kunstige intelligens sørger for at identificere indeholdet på billedet, hvorefter den vil tildele det et eller flere relevante keywords. Det kan være keywords som fx ‘Dyr’, ‘Hund’ og ‘Labrador’, hvis billedet viser en labrador.
Disse keywords gemmes som en del af metadataen på dit billede, og derfor kan de altid både let og hurtigt findes frem via en admin-søgning.

Og det er noget, der er særligt smart, hvis du er i færd med at designe en side og skal finde et eller flere passende billeder hertil. Da der ofte er tale om meget store databaser med billeder, kan det normalt være et langsommeligt og lidt for besværligt arbejde at komme igennem. Ved hjælp af de udvalgte keywords, som placeres på alle billeder, gøres det hele meget lettere for dig, idet du blot kan indtaste en søgning i dit mediebibliotek, og herefter vil du blive præsenteret for alle de billeder, der har matchende keywords.

Det er også muligt for dig at gemme de tildelte keywords som alt-tags på dine billeder, så du på den måde også kan sikre bedre synlighed i de online søgemaskiner som fx Google.

 

 

5. AI generated produktanmeldelses-oversigt

AI-generated product review summary giver dig mulighed for at få en AI-genereret oversigt over alle dine gemte anmeldelser af et givent produkt. Det er anmeldelser, som du kan offentliggøre på de enkelte produktsider, så dine kunder får et indtryk af værdien af det produkt, de befinder sig på.

Som altid vil det være muligt at finde en anmeldelsessektion under ‘Settings’ på hvert produkt. I denne vil du dog nu som noget nyt også have mulighed for at oprette en AI-generet oversigt over alle de produktanmeldelser, produktet har fået gennem tiden på din shop.
Når den kunstige intelligens har lavet en oversigt over disse anmeldelser, kan du kontrollere og tilpasse den. Og herefter kan du gemme den og uploade den til produktsiden.

Funktionen lader dig hjælpe dine kunder til at træffe en beslutning om et køb. Sammenfatningen af alle de gemte anmeldelser giver nemlig et hurtigt overblik over produktets værdi og dermed også den samlede respons på dette.

 

 

6. Custom checkout message 

Med en AI-genereret Custom checkout message kan du sende alle dine kunder en tilpasset besked, efter de har foretaget et køb på din shop i Shopware. Beskeden kan bl.a. være baseret på de varer, de købt, og derfor vil det være en meget personlig besked, der afsendes.

Det er noget, der kan hjælpe med at øge kundeloyaliteten.

Hvis du vælger at gøre brug af denne funktion, vil du opleve, at så snart en ordre er afgivet, vil den kunstige intelligens automatisk genere en personlig besked til kunden skræddersyet de produkter, kunden har bestilt.

Denne besked vil være baseret på indstillinger, du kan foretage i dit admin-panel. Indstillingerne kan fx omfatte en begrænsing på længden på den besked, du vil afsende eller måske tone of voice.

Den personlige besked vises direkte på siden, når ordren er gennemført.

Du har mulighed for at teste beskederne på forhånd og forsøge dig frem med de forskellige indstillinger, før du vælger at aktivere dem. På den måde kan du sikre, at dine kunder får den ønskede oplevelse, når de handler hos dig.

 

 

7. AI-genererede produktegenskaber

AI-generated product properties hjælper dig med at foreslå produktegenskaber ud fra en bestemt produktbeskrivelse.

Baseret på en produktbeskrivelse vil den kunstige intelligens automatisk oprette en liste over de egenskaber, der gør sig gældende for produktet. Funktionen vil med det samme genkende de egenskaber, som du allerede har gemt, lige såvel som den kan skelne disse fra de nye.
Og på den måde bliver det lettere for dig at få alt den relevante viden om et produkt, som en kunde kunne efterspørge, gjort synlig.

Når du opdaterer egenskaberne på dine produkter, vil du ofte opleve, at der kan være mange gengangere, og beskrivelserne kan måske blive en smule monotone. Derudover er det et tidskrævende arbejde - men alligevel er det vigtigt, når du vil give dine kunder den bedste oplevelse. Det er også noget, der gælder, hvis du tilbyder filtreringsmuligheder på din shop, da AI-generated product properties kan hjælpe dig med at skabe forskellige varianter.

Det er dog ikke kun din tid, der effektiviseres med denne funktion. Det gælder også de handlende på din shop, som automatisk vil blive præsenteret for en række forslag, når de søger efter produkter.

 

 

8. AI-based translation for reviews 

Har du en masse produktanmeldelser, som du gerne vil have oversat til et eller flere sprog, så kan den AI-baserede oversætter til anmeldelser være guld værd. Og det er ikke kun for dig, men også dine kunder, som på en hurtig og nem måde kan få vist en produktanmeldelse på det sprog, de taler.
Det gør det lettere for dem at forholde sig til dine internationale anmeldelser.

Når du har aktiveret denne funktion under dine ‘Settings’, vil dine kunder se individuelle oversættelser af anmeldelser, når de interagerer med din shop.
Og des flere anmeldelser en kunde kan læse og forstå om et givent produkt eller måske bare din shop generelt, des bedre idé vil de få om produktet og shoppen. På længere sigt kan det også resultere i bedre produktanmeldelser generelt, idet du giver en bedre kundeservice samt tryghed ved at kommunikere på kundens foretrukne sprog.

Du kan samtidig gennem forståelsen af dine anmeldelser fra starten sikre, at forventningerne til et produkt er realistiske, og derfor kan denne funktion også være en vigtig medspiller, når du vil sænke antallet af returneringer.

 

Vær opmærksom på at alle ovenstående funktioner er en del af Shopwares AI Copilot, som kun findes i Shopware version 6.5.1.0 og opefter.


 

Kontakt os nu