“I know you think I’m only gonna talk about AI. But I am here to talk about something even bigger… change”. Det var åbningsordene fra HubSpots CEO, Yamini Rangan, som indledte INBOUND23. Og ‘change’ viste sig at være et gennemgående tema i alle indlæg.
Hvert år inviterer HubSpot brugere og partnere til INBOUND. Et event, der over 3 dage afholdes fysisk i platformens hovedkvarter, Boston, og i år også med mulighed for online streaming via Youtube. Eventets hovedformål er at dele viden om HubSpots mange muligheder og generelt de tendenser, der ses omkring i verden, som kan have indflydelse på den måde, vi agerer online på - og så løftes sløret også for nye udviklinger, funktioner og features.
Igen i år blev scenen sat med ordene fra Yamini Rangan. Hun formår som altid at indlede med aktuelle ord, der binder en rød tråd for de resterende oplæg.
Omdrejningspunktet for INBOUND23 var ‘change’ og særligt den måde, som AI fordrer ændringer på. Det er ændringer i måden, vi bruger det online univers på og ændringer i forhold til, hvordan vi opfatter det.
For med AI kigger vi langt ind i fremtiden. Og formår vi ikke at udnytte de muligheder, som AI, bringer med sig, vil vi hurtigere end nogensinde falde bagud, vi vil gå glip af vækst, og vi vil opleve, hvordan vi mister kontrollen - og dermed går vi også glip af den famøse forbindelse.
‘Forbindelse’ eller ‘connection’ var netop omdrejningspunktet til INBOUND22, og her blev det tydeligt, at når vi mister forbindelsen, opstår der et hul, som sætter en stopper for vores vækst - både for mennesker og forretninger.
INBOUND22 belyste særligt, hvordan en overflod af kanaler og indhold samt COVID19 har medført, at vi i dag er ‘disconnected’ som aldrig før. Derfor var HubSpots vigtigste agenda til INBOUND22, at vi igen får etableret forbindelser.
Og netop de forbindelser kan komme fra de muligheder, som AI bringer med sig.
Med AI følger der store ændringer
Vi lever i dag i en tid, der er fyldt med forandringer. Og de tager til i både styrke og hastighed. En stor del af disse kan tilskrives AI’s fremgang. For des mere machine learning vi inkorporerer i vores daglige liv, des flere andre og nyere måder skal vi forholde os til alt fra internet og interaktion til privatliv og strategier på.
Under INBOUND23 fortælles det, at det er tiden for ‘intelligence’. Vi gennemgår derfor en ændring fra at være i en informations-båret verden til pludselig at befinde os i en intelligens-båret virkelighed. Og det er både den intelligens, som AI kommer med, men også den intelligens vi skal bruge, når vi vil kontrollere AI.
Alt kan bygges ovenpå den viden, vi allerede har. Vi er alle med til at fodre de forskellige AI-systemer med viden, og derfor er vi selv en stor del af fremgangen - vi har altså kontrollen. Det betyder, at den data, AI kommer med, er båret på ‘gammel’ data.
Og det er måske hele nøglen bag succes med AI - at give noget væk, for at få noget tilbage, der er endnu bedre og mere intelligent?
Vi ser for eksempel, at kunderejsen ændrer sig. Før i tiden skulle vi som marketingfolk pushe vores produkter ud til målgrupper via velovervejede strategier, og det skal vi selvfølgelig stadig, men vi oplever i højere grad også, at målgrupperne kan finde relevante produkter, før de overhovedet søger dem. Det kan de for eksempel på medier som TikTok. Og det er også derfor, at influencers eller creators i dag findes over alt - lige meget hvilket medier du befinder dig på, vil du finde disse frontpersoner, der formår at skabe kæmpe communities, der lytter efter dem og tror på dem.
Hvis du skal have lavet en ny strategi for din markedsføring, kan det altså være værd at investere i influencers. For som det bliver sagt under INBOUND23: “Creators are businesses, and businesses are creators.”
Vores kunder er derfor gået fra at søge efter produkter til at finde dem via sociale netværks, mens de klik, de tidligere brugte til at beslutte sig for et køb, er blevet til ‘conversations’.
Måske er det derfor også nu, du skal give chatbots en (gen)overvejelse? Det kan både være marketing bots, der driver trafik, engagerer potentielle leads og konverterer dem til kunder, og det kan være service / support bots, der sørger for en god oplevelse efter et køb.
AI er derfor grundstenen for ‘connections’, hvorfor fremtiden også kan byde på mange flere communities og micro-communities. Og dem bør du investere i - måske bør du endda oprette dine egne communities for på den måde at blive i stand til at udvide din målgruppe.
De communities kan også bæres af creators / influencers, der hver bringer et stort netværk med sig. Byd derfor disse (ofte unge) mennesker fra Gen Z inden for.
Hvad betyder AI for måden, vi bruger HubSpot på?
AI er allerede en stor del af HubSpot, og meget snart vil flere funktioner komme til.
Herunder får du et overblik over 5 områder med AI, som kan styrke din brug af HubSpot, nogle er allerede mulige at forsøge sig frem med, andre er i BETA. De kan alle sørge for, at du effektiviserer dine arbejdsgange - og som vi alle ved, så er tid sparet, det samme som penge på bundlinjen.
Blog
Kender du skriveblokaden?
Skriver du ofte blogindlæg, så er du helt sikkert bekendt med fornemmelsen. Det er simpelthen svært at komme ud over stepperne - heldigvis er det noget, HubSpot kan hjælpe dig med, så du hurtigt og nemt kan få publiceret relevant indhold.
Når du skal skrive et blogindlæg, kan du nemlig gøre brug af AI gennem AI Blog Writer - ikke som den afgørende faktor for dit content, men som inspiration. AI kan for eksempel hjælpe dig med at finde på en god overskrift, der er sigende for dit indhold, fængende og samtidig optimeret mod SEO.
AI Blog Writer bruger nemlig SemRush til at sikre, at alt lige fra titel og meta til indhold er optimeret mod SEO.
Før din tekst leveres, skal du selvfølgelig udfylde en række spørgsmål for at sikre, at dit blogindlæg kommer til at stemme overens med dine forventninger. Du kan for eksempel vælge den tone, som indholdet skal skrives i.
Har du ikke behov for inspiration til et helt blogindlæg, men måske bare nogle få afsnit eller konklusionen, er det selvfølgelig også muligt.
Website
Aldrig har det været hurtigere og lettere at bygge et helt website op fra bunden. I stedet for at du skal bruge timevis, måske endda flere dage og måneder på at komme i gang med din ide til et website, kan du nu gøre det på ganske kort tid med Website Assistant. Og derfor kan du hurtigt være i gang med at teste, om din ide rent faktisk kan blive en succes.
HubSpot lader dig via AI skabe et helt website med forside, undersider og endda forslag til content-blokke - og bedst af alt, også et CRM. Det eneste, du skal gøre, er at besvare nogle få spørgsmål, der giver et indtryk af, hvad formålet er med dit website, hvordan det skal se ud, og hvordan stilen skal være - og så er du i gang.
Herefter kan du justere til og tilpasse som ønsket, så du sikrer, at dit website bliver præcis, som du har forstillet dig. Du sparer derfor rigtig meget tid og kan hoppe direkte ind i redigeringsfasen, hvor du tilføjer content, og du slipper altså for at bruge tid på opbygning, struktur og layout.
Report
Synes du også, at det kan være kompliceret at få den data ud af dine reporter, som du ønsker? Så er du ikke alene. Og derfor har HubSpot udviklet sin Report Assistant.
Med HubSpots Report Assistant kan du få alt den værdifulde data, som du behøver. Du skal blot stille et spørgsmål. Det kan for eksempel være “Where does my leads come from?”, og din report vil efterfølgende blive oprettet. Denne kan du selvfølgelig justere til som ønsket, hvorfor du også senere kan føje flere parametre til. Det kan du gøre manuelt, eller også kan du bede AI om at hjælpe dig med at få yderligere information ud af en report.
Report Assistant kan også hjælpe dig med at skrive en god beskrivelse (description) af den enkelte report - også selvom den ikke oprindeligt er oprettet gennem AI.
E-mails
AI kan også bruges, når du skal skrive e-mails fra den inbox, du har føjet til din HubSpot-konto.
Du skal blot finde din e-mail frem på din nuværende provider - det kan for eksempel være Gmail gennem Google, åbne en ny e-mail og klikke på muligheden; ‘Write an email for me’.
Herefter vil du igen blive præsenteret for en række basale spørgsmål, der giver et indtryk af, hvad du vil opnå med din e-mail, og som kommer til at danne grundlag for det forslag til content, som AI skaber. Efterfølgende kan du selvfølgelig justere dit content til, således det kommer til at stemme helt overens med dine forventninger og modtageren.
Customer service
Har du en kundeservice i din virksomhed, ved du også, hvor vigtigt det er, at denne er effektiv og formår at tilgodese enhver henvendelse, der kommer ind. En god kundeservice er nemlig i dag et vigtigt konkurrenceparameter.
Så hvorfor ikke også bruge AI her, når du vil styrke den måde, du tager imod kunder på?
Når en henvendelse er kommet ind, og din kundeservice skal svare på denne, er det muligt at bruge AI til bl.a. at ‘re-write’ eller ‘expand’ deres besked. På den måde kan det sikres, at ordlyden bliver mere venlig eller professionel lige såvel, som det kan blive mere uddybende og forklarende - præcis de ting, der er vigtige faktorer i en kundeservice.
Du kan også bruge AI i din kundeservice til at give et oprids af en hel korrespondance, der har fundet sted. Det kan være særligt relevant, når en henvendelse består af mange mails, og der er behov for at få et samlet overblik - en fordel for både kundeservicemedarbejder og kunde.
Vil du tage skridtet videre med din kundeservice, kan du også oprette en chatbot via chatspot, der kan hjælpe til. Med en AI chatbot er det muligt at give svar på gængse henvendelser uden indblanding fra dit kundeserviceteam. Ofte er det nemlig de samme spørgsmål, der går igen (derfor bruger mange en FAQ). AI vil sørge for at scanne hele dit website igennem for svar på det stillede spørgsmål.
Så har du godt og beskrivende content på dit website - det være sig både via landingssider og din knowledge base, har du skabt en rigtig god grobund for en velfungerende kundeservice chatbot.
Det kan du glæde dig til
HubSpot har igen i år løftet sløret for mange af de nye funktioner og features, der snart kan tages i brug på platformen - og faktisk er flere af disse allerede i BETA, så du som os kan prøve dem af.
Først og fremmest er der rigtig meget, der rører sig inden for AI-verdenen. Derfor vil der løbende blive føjet flere AI-funktioner til HubSpot - og nogle af disse er endda så unikke, at andre systemer ikke tilbyder samme. HubSpot vil derfor være frontløber.
Funktionerne tæller bl.a. forskellige former for assistans, som for eksempel Report Assistant, Website Assistant og Campaign Assistant. Report Assistant og Website Assistant har vi allerede belyst i forrige afsnit, mens Campaign Assistant vil fungere på nogenlunde samme måde. Ud fra nogle få velovervejede spørgsmål, vil AI være i stand til at danne velfungerende kampagner - det gælder både de landing pages, ads og e-mails, der måtte være behov for.
Alle nye AI-funktioner bliver bygget ind i de funktionaliteter, vi allerde kender, bruger og elsker i HubSpot, og de vil derfor blot fungere som smarte tilføjelser, der kan lette og effektivisere dine arbejdsgange.
Fremtiden vil også byde på en ny og forbedret oplevelse med Sales Hub. Den lover dig både hurtigere og lettere metoder til at skabe kontakt med leads og kontakter bl.a. gennem en ny lead experience, en ny tilgang til prospect reporting, en ny form for deal management og en styrket forbindelse mellem HubSpot og LinkedIn - noget, som vi er rigtig mange, der har ventet på i spænding.
Commerce Hub vil desuden blive føjet til og betyde en mulighed for nemmere handel via din HubSpot bl.a. gennem en integration til Stripe, det samme vil Service Hub, som også vil sikre dig en styrket kundeservice, mens et smartere CRM vil give dig langt mere data og information på dine kontakter og companies. Værdifuld viden, som du kan bruge til at effektivisere dit marketing- og salgsarbejde.